Gå til innhold

Koble adgangs-brikke mot mottager

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med følgende:

Jeg skal sette opp et system hvor man skanner en brikke/kort/etc (er ikke så veldig viktig hva man skanner) og at dette blir registrert av mottageren. (hva anbefaler dere?) Det må være mulig å sende informasjonen til en server på internett hvor man kan logge seg inn og sjekke detaljer om innlogginger. Dette skal være et enkelt program slik at alle kan bruke det.

Jeg er ideskaper, og har ikke ekstremt gode kunnskaper på dette området.

Jeg håper dere kan hjelpe meg med dette!! :-))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan se på

• RFID
  • ​Barcode (strekkode), både 1D og 2D (QR code), fordelen med QR Code (2D) er at den kan inneholde mer data enn 1D.
  • Du kan kjøpe en RFID skanner, eller en strekkode-skanner, og kan lette legge dataene i nytt regneark. Vi hadde en strekkode-skanner på gamlejobben som "skrev" inn data fra strekkoden automatisk. De er også mulig å få tak i enn RFID skanner som gjør det samme.
    • F.eks:
  • | Dato | Strekkode | Gjenstand/Person/Etc |
  • Smarttelefoner kan skanne strekkoder (1D og 2D), du trenger da trenger en applikasjon til dette, og utfra dine ønsker, så må den applikasjoner kunne lagre de dataene den skanner inn, har dessverre ingen forslag til en slik applikasjon.

Å sende inn data til en server er ikke vanskelig. Det er bare å ha en databaseserver i backend og å ha en frontend for å sende dataene, dette er "enklest" med et webgrensesnitt, eventuelt så kan en egen database frontend benyttes. F,eks OpenOffice Base, PHPMyAdmin (webbasert), MySQL Workbench m.m.

Endret av Gnalern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi hadde ikke en RFID skanner, men en strekkode skanner. Vi hadde en strekkode skanner som automatisk skrev inn strekkode nummeret når vi skannet et strekkode, den ble koblet opp mot PC'n via USB. Vi hadde en som var lignende denne: http://www.clasohlson.com/no/Zebex-Z-3100-Magic-C-strekkodeleser/38-4053

8872176222238.jpg

Hvis du ønsker å gå for RFID, så må du i tillegg kjøpe kort som har en RFID brikke. Det blir endel ekstra utgifter med det.

Men med strekkode så kan du bare printe ut strekkoder og laminere dem sammen med kort.

Fordelen med RFID, er at det er vanskelig å klone et RFID kort og er en mye sikrere teknologi en strekkode (da man bare trenger en kopimaskin for å forfalske et kort med en strekkode).

Her er et utvalg RFID skannere (USB):

http://www.barcodesinc.com/cats/rfid-readers/usb.htm

Den som kanskje er enklest å bruke, er denne: http://www.barcodesinc.com/caen-rfid/part-wr1260ixaaaa.htm

Da den ser mindre "klumpete" ut, og det er bare å legge kortet på, så blir den skannet automatisk.

r1260i.jpg

"Thanks to its low profile (15 mm) and its size (approximately an A4 page), the Slate reader is the perfect choice for various applications such as point-of sales, document tracking, tag programming stations, access control and so on. It can also be used as a building block for smart shelves and smart displays. The reader is powered and controlled directly by an USB cable, thus allowing to read EPC Class1 Gen2 UHF RFID tags in an easy desktop environment."

Det billigste å gå for er altså en strekkode skanner. Men det sikreste er RFID. Men det spørs helt hva slags data som skal bli lagret og sendt til en server, og hvordan dataene skal bli behandlet.

Men ta det jeg sier men en liten klype salt, da jeg er ingen ekspert på området. Og dette er kun basert på selvlært og erfart kunnskap. Man kan kalle meg en slags Hobby IT Tekniker (eller noe lignende :p).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi hadde ikke en RFID skanner, men en strekkode skanner. Vi hadde en strekkode skanner som automatisk skrev inn strekkode nummeret når vi skannet et strekkode, den ble koblet opp mot PC'n via USB. Vi hadde en som var lignende denne: http://www.clasohlson.com/no/Zebex-Z-3100-Magic-C-strekkodeleser/38-4053

8872176222238.jpg

Hvis du ønsker å gå for RFID, så må du i tillegg kjøpe kort som har en RFID brikke. Det blir endel ekstra utgifter med det.

Men med strekkode så kan du bare printe ut strekkoder og laminere dem sammen med kort.

Fordelen med RFID, er at det er vanskelig å klone et RFID kort og er en mye sikrere teknologi en strekkode (da man bare trenger en kopimaskin for å forfalske et kort med en strekkode).

Her er et utvalg RFID skannere (USB):

http://www.barcodesinc.com/cats/rfid-readers/usb.htm

Den som kanskje er enklest å bruke, er denne: http://www.barcodesinc.com/caen-rfid/part-wr1260ixaaaa.htm

Da den ser mindre "klumpete" ut, og det er bare å legge kortet på, så blir den skannet automatisk.

r1260i.jpg

"Thanks to its low profile (15 mm) and its size (approximately an A4 page), the Slate reader is the perfect choice for various applications such as point-of sales, document tracking, tag programming stations, access control and so on. It can also be used as a building block for smart shelves and smart displays. The reader is powered and controlled directly by an USB cable, thus allowing to read EPC Class1 Gen2 UHF RFID tags in an easy desktop environment."

Det billigste å gå for er altså en strekkode skanner. Men det sikreste er RFID. Men det spørs helt hva slags data som skal bli lagret og sendt til en server, og hvordan dataene skal bli behandlet.

Men ta det jeg sier men en liten klype salt, da jeg er ingen ekspert på området. Og dette er kun basert på selvlært og erfart kunnskap. Man kan kalle meg en slags Hobby IT Tekniker (eller noe lignende :p).

Jeg skal sende informasjon om når den ble registrert inn, og når den blir registrert ut. :) Dette må da bli registrert opp mot en unik ID. SLik at man kan hente ut rapporter om ID

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg skal sende informasjon om når den ble registrert inn, og når den blir registrert ut. :) Dette må da bli registrert opp mot en unik ID. SLik at man kan hente ut rapporter om ID

QR / strek kode, etikett skriver + registrerings pc, server, og mobiltelefon holder i massevis.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...