Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Diskusjon rundt outsidere.

Anbefalte innlegg

Hei, har lurt litt på hva som anses som outsidere i dag og ønsker litt diskusjon rundt dette temaet om outsider som vi ser i samfunnet i dag.

Hva er en outsider? Hvordan kan vi definere en outsider? Er det rusmisbrukere, rusbrukere, psykisksyke, kunstnere, folk som føler seg helt fjern fra samfunnet (en psykisk outsider, men fortsatt i samfunnet.), er det folkegrupper (romfolk) og lignende som er outsidere?Hvor setter vi grensene?

Kan for eksempel en alkoholiker fortsatt være en del av samfunnet, og ikke være utstøtt?

Er det sammenheng med geografisk plassering at det kan oppstå outsidere?

Er det en forbindelse med intellekt?

Selv ser jeg meg selv som en slags outsider. Jeg er ikke utstøtt av folk i samfunnet (mye fordi jeg legger et lett skjul på den egentlige personen jeg er for folk jeg ikke kjenner godt), men jeg klarer ikke identifisere meg med dem. For eksempel medelever osv.

Kom gjerne med flere forslag til diskusjons emner under tema!

Ps. Jeg har valgt dette tema til en særemneoppgave på skolen fordi det interesserer meg, men jeg mangler den andre primærteksten min til oppgaven. Har allerede lest Ingvar Ambjørnsens Hvite Niggere. Om noen ha forslag så skrik gjerne ut, men det er i hovedsak diskusjonen jeg er interessert i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om vi har en person som jobber, betaler skatt og lever et tilsynelatende normalt liv, men mentalt så føler han seg som en fremmed på en annen planet. Er ikke denne personen også en outsider?

Endret av mons10
Lenke til kommentar

Hva om vi har en person som jobber, betaler skatt og lever et tilsynelatende normalt liv, men mentalt så føler han seg som en fremmed på en annen planet. Er ikke denne personen også en outsider?

Kommer ikke dette an på hvilket perspektiv en legger an? Fra samfunnets perspektiv er han ingen outsider, mens fra sitt eget perspektiv er han det. Er en serievoldtektsmann en outsider så lenge han klarer å skjule at det er han som står bak voldtektene? Kan man måle om noen er outsidere?

Er det forskjell på "outsider" og "avviker"?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...