Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor kan jeg få undersøkt øynene skikkelig?

Jetfighter

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal videre på medisinske tester på luftforsvarets flygerskole og må i den forbindelse ha 100% perfekt syn. Det har jeg, men føler at kanskje at det ene øyet ikke er helt 110% perfekt. Jeg har 0.0 på begge øyne, men det ene øyet var litt vanskeligere å se bokstavene på den tavla hos legen.

Hvor kan jeg få en skikkelig og grundig undersøkelse av øynene? Det må være på ett medisinsk nivå, ikke bare sånn +/- undersøkelse.

Fastlegen ba meg dra til en optiker, men utfører de slikt?

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal få sjekket øynene dine for potensielle sykdommer så må du vel ha henvisning fra fastlege til spesialist, dvs. øyenlege, men det høres veldig rart ut å måtte undersøke noe slikt med mindre det faktisk er mistanke om sykdom. Ba faktisk forsvaret deg om å få en medisinsk undersøkelse av øynene i tillegg til synstest?

Lenke til kommentar

En optiker kan mer enn en slik +- undersøkelse. Han kan blant annet se om du har skjeve hornhinner og andre ting som kan være galt med øynene. Det er bare noen måneder siden en jente ble sendt til kreftbehandling for svulst på hjernen etter at optikeren oppdaget at noe var alvorlig galt med øynene. Legen trodde det bare var hodepine.

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke bare hadde holdt over det ene øyet og det ble litt blurry på grunn av at pupillen hadde utvidet seg?

Det øyet jeg ser "dårligst" på var det jeg så med først på tavla, så det ble ikke blurry på grunn av det.

Om du skal få sjekket øynene dine for potensielle sykdommer så må du vel ha henvisning fra fastlege til spesialist, dvs. øyenlege, men det høres veldig rart ut å måtte undersøke noe slikt med mindre det faktisk er mistanke om sykdom. Ba faktisk forsvaret deg om å få en medisinsk undersøkelse av øynene i tillegg til synstest?

Jeg var hos fastlegen for nettopp dette, men hun ba meg dra til optiker istedenfor øyelege. Forsvaret har ikke sagt noe i enda, men jeg vil bare ha sjekket opp øynene på forhånd i tilfelle noe kan gjøres.

Snakket med optiker i dag og er satt på time på torsdag. Han hadde vist mye erfaring med synsundersøkelser før PHS og forsvaret, blandt annet for flygerutdanningen. Han sa at han skulle sjekke alt og ta en grundig test på torsdag.

Lenke til kommentar

Ja, tror nok en optiker fikser dette. Som du har opplevd så er nok ikke leger så veldig villige til å henvise til øyelege dersom det ikke er mistanke om at noe er alvorlig galt. Vil tro at ventetiden for å få time hos øyelege også kan være ganske lang.

Lenke til kommentar

Jeg var til legen min å sjekka synet når jeg var 15 fordi jeg følte jeg ikke greide å lese det som stod på tavla når jeg satt bakerst i klasserommet. Legen flekka opp ei tavle med bokstaver og konkluderte med at jeg så som en ørn. Dette var ikke noe å tenke på.

Jeg dro likevel til optiker og han fiksa briller til meg på dagen og sa at jeg kom ikke nær en scooter uten briller.

Var en ny verden når jeg gikk ut av lokalet.

Bottom line: Optikeren sjekker øynene dine mye grundigere enn det legen din gjør. De sender deg også videre til øyelege hvis behovet er der. Jeg byttet lege - og jeg går til optikeren dersom det er noe jeg lurer på vedrørende synet mitt.

Optikere sjekket bla trykket på øyet mitt, det gjorde ikke legen.

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...