ahpadt Skrevet 22. mars 2014 Del Skrevet 22. mars 2014 Ikke meningen å kuppe tråden, men: Har aldri klart å få egenlaget pizzadeig til å smake i nærheten av hva den smaker på "lokale" pizzeriaer (og da tenker jeg ikke på Peppes eller Pizzabakeren!). Noen som har forslag? Deigsmaken har en egen aroma, klarer ikke å forstå at det bare skyldes høy varme + evt. steinovn.. Prøv psilocybe sin oppskrift (lenger opp i tråden). Lenke til kommentar
Wuldig Skrevet 29. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2014 Du seier ikkje noke om kva oppskrift du bruker, men det er i alle fall heilt sikkert at du må ha ein nokenlunde balanse mellom ingrediensane. Ein heilt pakke gjær er alt for mykje dersom du berre skal ha ein pizzabunn. Har du forresten prøvd å lage pizzabunn utan gjær? Du er tydeligvis ikkje så glad i tjukk pizzabunn så da er det eigentlig unødvendig å bruke gjær. Du kan f.eks prøve denne oppskrifta: ca 4-5 dl mjøl ca 2 dl vatn ca 1 ts bakepulver ca 2 ss olje Jeg holder nå på å lage pizza, og brukder alle oppskriftene som har kommet å laget en mellomting av alle. Synes deigen ser ganske bløt ut,men jeg stoler på dere nå Rakk desverre ikke å lage deigen dagen før da jeg var ute på festligheter :S men lager den slik at den kan heve i 5 timer, håper dette bidrar litt Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Når man skal lage gjærbakst generelt er det veldig lurt å bruke vekt. Oppgi alltid mel av alle typer i gram, ikke desiliter. 4dl mel kan veie veldig mye forskjellig og du vil aldri få samme resultat med samme mengde vann. Skal man ha lite gjær er det viktig med mye vann og lang tid Endret 2. april 2014 av Hyd Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Jeg lager mye pizza (1-2 ganger i uken) og alltid fra scratch. Det skal ikke være noe annet enn hvetemel, gjær og vann i den. Vekt og litermål er ukjente begrep på mitt kjøkken... For en pizzabunn bruker jeg en halv pakke tørrgjær som jeg blander godt inn i det som jeg tipper er 2-300 gram hvetemel (cirka 2 store kopper? Avhengig av hvor stor pizza jeg vil lage). Deretter rører har jeg lunket vann oppi og rører så godt det lar seg gjøre før jeg begynner å elte. Pizzadeigen bør ikke eltes for lenge, og skal være ørlite klissete når man er ferdig med den, altså den skal klistre seg helt lett til fingrene men uten å feste seg. La deigen heve i minst en time i en tildekt bolle (fuktet kopphåndkle fungerer ypperlig), men ikke mer en halvannen time da det er unødvendig. Beregn rundt 45 minutter på pizzasausen. Når den begynner å bli ferdig vender jeg deigen i litt durumhvete, så kjevles pizzadeigen ut på brett/pizzastein, personlig snurrer jeg bare deigen i lufta men dette krever litt øving og en riktig tilberedt pizzadeig. Jeg har også litt durumhvete på brettet før jeg legger deigen på. Pizzabunnen skal være tynn. Ha på pizzasaus, ost (mozarella er ikke nødvendig, jeg foretrekker å blande ulike typer, bl.a. cheddar) og til slutt topping etter ønske (chorizo, pepperoni, rå biffstrimler, vårløk, løk, hvitløk, rødløk, sopp, paprika, sorte oliven, hva enn man selv liker). Ovnen er selvsagt forvarmet til det meste som går an å få, i mitt tilfelle er dette 285 grader over/under. Dersom man absolutt skal ha tykk bunn kan man bruke litt lavere temperatur, men jeg steker også tykk frossenpizza på 285 grader og driter i hva som står på eska. Alternativt, for de som klarer å planlegge, kan man kaldheve pizzadeigen som tidligere nevnt i tråden. Da bruker man langt mindre gjær og iskaldt vann og lager en noe bløtere deig enn vanlig. For kaldheving bruker jeg ca 1/10 pakke tørrgjær (jeg bruker tørrgjær til alt, praktiske årsaker). Dekk bollen skikkelig og la den stå og heve i kjøleskapet i 20-24 timer, med andre ord må den lages dagen i forveien. Jeg er også glad i fersk hvitløksdressing og salat på pizzaen. Et beger vanlig lettrømme, cirka en halv kinesisk hvitløk/to-tre fedd (bruk rivjern!!!), litt salt og pepper og 2-3 dråper sitronsaft (ikke en dråpe mer), rør godt rundt. Bør lages minst 30 minutter i forveien. 2 Lenke til kommentar
Prostituert Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Deigen skal være myk og ikke tørr. Dette gjelder alle typer brød du prøver å lage. Er deigen tørr så betyr det at du har brukt for mye mel og brødet kommer til å bli steinhard. Pizzabunn er jo deig det også. Bare forskjellige navn på deigen. Myk deig = luftig og myk brød Tørt deig = hardt brød og du knekker dine tenner Er deigen tørt. Putt på mer vann enn mel. Endret 30. mai 2014 av Prostituert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå