StigAL Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Heisann! (Litt usikker på om dette er riktig kategori, men det handler litt om nettverk også ) Uansett, jeg har en Minecraft Tekkit server som jeg holder oppe via hamachi. Da kan bare vennene mine koble seg til min server når nettet mitt er på, og jeg har hamachi åpen på min pc. Jeg leier også domene og server hos one.com, og lurer på om det er mulig at jeg kan bruke den til å holde serveren min online 24/7? Isåfall, er det noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Er det en dedikert server du leier? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 (endret) Du behøver ikke Hamachi. Bare åpne porten som Tekkit bruker mot ipadressen til server-PC. For å få fast adresse, kan du bruke no-ip.com.Når det gjelder one.com, så er vel det bare et webhotell? Dvs ikke noe som kjører spillserver for deg. Endret 17. mars 2014 av Lars Dongeri Oppholdsnes Lenke til kommentar
StigAL Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Du behøver ikke Hamachi. Bare åpne porten som Tekkit bruker mot ipadressen til server-PC. For å få fast adresse, kan du bruke no-ip.com. Når det gjelder one.com, så er vel det bare et webhotell? Dvs ikke noe som kjører spillserver for deg. Sliter litt med å åpne opp ipadressen til server-PC. Men det igjen betyr vel at pc'en min må være pålogget for at serveren skal virke? Tror det bare er webhotell ja, jeg har ikke så mye greier på sånt. Har du noen forslag til en server som ikke er så altfor dyr? Som da kunne holdt oppe en tekkit server 24/7 med bare 2-3 spillere? Endret 19. mars 2014 av StigAL Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 For at serveren på din PC skal virke, så må selvsagt Tekkit kjøre på PC og porten må være åpen i router (mot PC med Tekkit sin lokale IP).Skal du leie server, så finner du en her for ca 15kr pr måned: http://websound.co.uk/#!/minecraft Lenke til kommentar
process Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Heisann! (Litt usikker på om dette er riktig kategori, men det handler litt om nettverk også ) Uansett, jeg har en Minecraft Tekkit server som jeg holder oppe via hamachi. Da kan bare vennene mine koble seg til min server når nettet mitt er på, og jeg har hamachi åpen på min pc. Jeg leier også domene og server hos one.com, og lurer på om det er mulig at jeg kan bruke den til å holde serveren min online 24/7? Isåfall, er det noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette? Nei det går ikke å kjøre en minecraftserver på eller via en webhost slik som du beskriver. For at serveren på din PC skal virke, så må selvsagt Tekkit kjøre på PC og porten må være åpen i router (mot PC med Tekkit sin lokale IP). Skal du leie server, så finner du en her for ca 15kr pr måned: http://websound.co.uk/#!/minecraft For å klargjøre ovenfor trådstarter; du får neppe kjørt en tekkit server til den prisen. Siden over er nede for øyeblikket, så kan ikke se hva de tilbyr av minne, men det hørtes veldig billig ut for det som tekkit behøver. Forøvrig vil jeg anbefale en VPS eller dedikert server dersom du vil hoste minecraft utenfor hjemmet. Selv om det er noe mer jobb så får du mye mer minne og båndbredde for pengene som er det minecraft spiser. Det finnes noen gode minecraft-tilbydere, men de tar godt betalt og mange av de useriøse aktørene overselger grovt. Det finnes også enorme mengder servere og useriøse spillere som gjør at det å få en god brukerbase, samt det å håndtere serveroppsett og brukere er en ganske stor og vanskelig jobb, dersom du først ønsker å sette opp en allment tilgjengelig minecraftserver. Endret 19. mars 2014 av process Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Du har nok rett i at Tekkit krever mer minne enn jeg trodde 512MB blir for knapt. Da må man vel opp i kanskje 1,5GB, som koster en 50 lapp pr måned. Lenke til kommentar
process Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Du har nok rett i at Tekkit krever mer minne enn jeg trodde 512MB blir for knapt. Da må man vel opp i kanskje 1,5GB, som koster en 50 lapp pr måned. Det var ikke ment som kritikk til deg Lars, godt du ikke tok det slik I tillegg til at tekkit krever ganske mye minne for å laste alle mods den trenge bare for å starte, så skalerer minnebruk i minecraft ganske kraftig med antall samtidige spiller (og også hvor spredt de er så dermed indirekte også størrelsen på verden) ettersom området rundt hver spiller (10 'chunks' default tror jeg) lastes fra disk på serveren og lagres i minne. I tillegg tror jeg buildcraft quarries nå holder de områdene de står i, i minnet. Dette gjør også world anchors. Hvis man i tillegg benytter multiworld mods med ubegrenset tilgang så blir kravene til server fort ganske store. Nå går det litt utenfor tråden her, men det er svært viktig å begrense minnebruken på tekkitservere enten vha. avtaler dersom du stoler på brukerene eller plugins (som også benytter minne), da den fort kan komme ut av kontroll og ødelegge spillopplevelsen for alle (ikke minst den som driver serveren). Endret 19. mars 2014 av process 1 Lenke til kommentar
StigAL Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Takk for gode og utfyllende svar! Har erfart at dedikerte servere er ganske så dyre, og det blir litt voldsomt å betale store summer for at vi skal være 2-3 spillere på et "lite" langtidsprosjekt. Nå går det litt utenfor tråden her, men det er svært viktig å begrense minnebruken på tekkitservere enten vha. avtaler dersom du stoler på brukerene eller plugins (som også benytter minne), da den fort kan komme ut av kontroll og ødelegge spillopplevelsen for alle (ikke minst den som driver serveren). Begrensningene vil nok ikke bli noe problem, da jeg har erfaring fra spillerene som strekker seg over flere år. Høres ut som en dedikert server er løsningen her, utfordringen er vel å finne noe som ikke blir så altfor dyrt. Problemet med å holde serveren oppe via mitt interne nettverk, er at alle er avhengig av at jeg er pålogget. Dette kan bli problematisk enkelte ganger da jeg ofte drar på jobb når dem kommer hjem. Men skal leite en del, og se hva jeg finner av forskjellige priser på VPS og dedikerte servere! Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå