-Zenzor- Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg har ikke fått målt nivåer på spenninger nei, eneste jeg har testet PSU med er kortslutning imellom en svart og grønn ledning for å se at den kjører som normalt. Jeg tror faktisk leiligheten vår også står relativt nærme en stor brun trafo-boks her i gaten. Såvidt jeg kan se har vi to av dem i boligfeltet jeg bor i, og den ene er ca 10-15 meter unna ytterdøra vår. Takk for tipset! Jeg har sendt en henvendelse til e-verket som drifter dette, så får vi se hva de svarer. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Det å kortslutte Grønn mot sort sier ingen ting om helsetilstanden på PSU'en, har selv 2 stk PSU'er her som jeg ikke får start på maskiner med men de fungerer starter opp når jeg jumper de. Bruker de kun til å fylle vann-looper med nå, det er en gammel mist og en Fractal sak. Du sa du hadde testet med en annen PSU men ikke hvilken type? Når jeg kobler til en av de to PSU'ene som ikke gir start/boot så spinner vifter opp men null lys på HK, er det det du opplever? Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg forsøkte å sende inn PSU første gang dette skjedde. Da byttet jeg inn i samme type PSU. Det lyser på hovedkortet når jeg starter opp, og det displayet på hovedkortet som skal vise ulike koder den kjører ved oppstart viser bare "00" nå. Ved en normal oppstart rullet den igjennom en hel drøss med koder (jeg vil tippe dette er en del av POST?) Første og andre gangen hovedkortet (og da hadde også CPU røket begge gangene) hadde røket så slo maskinen seg av igjen med en gang. Dvs. viftene ble kanskje såvidt dyttet i gang bittelitt før de døde ut igjen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Merkverdige greier. Det kan selvsagt være en kombinasjon av flere feil, som gjør det vanskelig å feilsøke. Alternativt at det er flere komponenter som ikke er helt friske. F.eks at begge PSUene som er testet er delvis defekte. Som Minhund sier, så er ikke Power ON - jumpstarting noen garanti for at en PSU funker. Det eneste den sier, er om en PSU er defekt. Klarer den ikke testen så er det garantert er problem med PSU, men det motsatte er ikke sant. At den klarer testen vil på ingen måte garantere at den funker. (ja den starter jo et lite øyeblikk, og lasten HKet utgjør på PSUen kan da trigge problemet) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg forsøkte å sende inn PSU første gang dette skjedde. Da byttet jeg inn i samme type PSU. Det lyser på hovedkortet når jeg starter opp, og det displayet på hovedkortet som skal vise ulike koder den kjører ved oppstart viser bare "00" nå. Ved en normal oppstart rullet den igjennom en hel drøss med koder (jeg vil tippe dette er en del av POST?) Første og andre gangen hovedkortet (og da hadde også CPU røket begge gangene) hadde røket så slo maskinen seg av igjen med en gang. Dvs. viftene ble kanskje såvidt dyttet i gang bittelitt før de døde ut igjen. kode 00 er som regel en tidlig feil som gjør at maskinen ikke kan starte POST. kommer den seg forbi 00, så vil den rase gjennom en hel haug koder, da dette er en del av POST. At den stopper på 00 kan da bety at den ikke finner CPU/at CPU ikke klarer å starte opp. Dette kan igjen komme av flere grunner, men kan indikere et alvorlig problem med hovedkortet eller prosessoren. Opplevd det før, og da har det enten vært vann/korrosjon på Hket som kortslutter, bøyde CPU-pins, HKet eller CPU som rett og slett er defekt på annet vis. Men går ut fra at det også kan oppstå ved f.eks et spennignsnivå som gjør at systemet ikke klarer å fungere stabilt. (altså indikere et problem med PSU) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Personlig så hadde jeg nok gitt litt opp å feilsøke på vanlig nivå, og gå frem på motsatt måte. Her må det harde skyts til, og det å sitte å gruble på hva som var galt de andre gangene vil bare forstyrre prosessen, så prøv heller å start helt på nytt. JEG ville prøvd å oppdrive et system som er kompatibelt med ditt, som du VET funker. Og i steden for å finne hva som er feil med ditt eget, og luke ut komponenter så ville jeg startet med et system som funker og heller satt inn en og en komponent fra ditt eget system. F.eks legge til ditt skjermkort fra din defekte maskin inn på den fungerende maskinen. Deretter ville jeg lagt til RAM fra den defekte maskinen. Funker fortsatt den "nye" maskinen? Ser alt ut til å være i sin skjønneste orden (finner den det nye skjermkortet og finner den RAMen). Bytt så prosessor med den fra det gamle/defekte systemet. Funker PCen fortsatt? Sleng inn harddisk og annet ekstra-utstyr. Du vil til slutt sitte med bare PSU og hovedkort igjen i den gamle defekte maskinen. Jeg ville da anset det som godt nok, og vurdert å kaste det gamle utstyret. Jeg anser dette HKet og PSUen som spesielt "farlig" å teste uten skikkelig testutstyr, for ja, det kan ta livet av annet utstyr. Kjøp så et helt nytt HK OG PSU, gjerne et annet merke/type, og kanskje samme som i den maskinen du vet alt annet fungerer på fra før av. Voila, du har reddet alt av komponenter bort sett fra PSU og HK. Synd trist leit, men det er bedre enn ingenting. Obs: Det er heller ikke 100 % trygt å feilsøke komponenter slik (har den gamle PSUen drept skjermkortet, så kan skjermkortet i teorien drepe det nye hovedkortet også), men uten ekstra solid kompetanse og saftige måleverktøy, så blir dette en sjanse man nesten må ta. Endret 19. mars 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 As i said- mr Andrull will know what to do hehe Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Dersom jeg starter opp uten CPU så lyser led-lampa for CPU. Når jeg starter med CPU så lyser den ikke lenger.. Men det er kanskje ikke nok for å friskmelde CPU av den grunn? Kode 00 finnes ikke i manualen forresten, så det må vel da bety mangel på feilkode. Men det var vel det du mente også. Men dersom jeg nå kjøper nytt hovedkort.. og alt starter opp og tilsynelatende ser ut til å fungere fint.. Så føler jeg fortsatt at det ikke nødvendigvis betyr at alt er greit, for det var sånn det så ut helt til ting røyk igjen... og igjen.... Jeg vet desverre ikke om noen i nærheten som har samme oppsett som meg i og med at jeg har så å si det nyeste jeg kunne finne av alt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) - Uten kommunikasjon med CPU så kan heller ingen POSt starte (det er CPUen som står for dette), og dermed ender du opp med en kode som ikke eksisterer (ja, den får ikke satt i gang med POST en gang, kun tilført strøm) Som du selv insinuere, så ville jeg på ingen måte bare tatt å byttet HK nei. Dette er risikabelt uten at du vet hva problemet er. Var jeg deg så ville jeg testet med de komponentene som oftest er tryggest å teste. Dette er CPU og RAM, basicly. Så om mulig så ville jeg kjøpt et nytt HK OG en ny PSU. Helst av annet merke, både for kompatibilitet og med tanke på kvalitet. Nøyaktig slik jeg ville testet:Med nytt HK og ny PSU så kobler du disse opp utenfor kabinettet. Sett på CPU forsiktig og koble til RAM. Koble til en skjerm og et tastatur (du kobler skjermen til det integrerte skjermkortet), ikke noe annet! Funker det? Hvis ja -> koble det til harddisk og kabinettet og kjør med det noen dager. Hvis nei -> Du kobler noe galt, eller så var det CPUen (også mulig det er RAM, men ikke like sannsynlig) Uansett så vil du komme mye nærmere svaret. Funker alt fortsatt etter noen dager, så kan du ta sjansen på å teste skjermkortet. Det er ingen stor sjanse for at den fucker opp, da jeg tror det er PSU og HK, men det kan i teorien være en liten sjansen for at det fucker opp hovedkortet på nytt. (en så heftig skade på skjermkortet at det kortslutter hovedkortet vil oftest komme samtidig med noe røyk og svidd lukt) Fordelen er jo da at du i hvert fall vet at skjermkortet er ødelagt. og selvsagt, pakk opp alt forsiktig. Endret 19. mars 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Kjøp en energimåler fra Clas Ohlson for å sjekke volt i stikkontakten: http://www.clasohlson.com/no/Energimåler/36-4444 Jeg har 225. Helt ufaglig så kan man jo mistenke at PSUen din ikke yter bra nok på litt for høy spenning, f.eks. om du har nærmere 240 i kontakten. Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Hmm... Ja det høres jo ut som den mest ideélle måten å teste dette på, men problemet mitt er at jeg ikke har midlene til dette nå. Jeg brukte alt jeg hadde på dette og har ikke hatt penger til noe annet. Brukte myyye penger på den PSUen synes jeg, nettopp for å få noe av kvalitet slik at jeg kunne slippe en slik situasjon (oh the irony...). Jeg får lønning og bonus om ca. en måned og får da endelig nok til å kunne kjøpe et nytt hovedkort. Men å kjøpe en ny PSU i tillegg har jeg ikke råd til, og vil antagelig ikke få råd til før feriepengene kommer.. Og selv da føler jeg det blir surt å skulle kaste bort penger på å kaste en vare med 5 års garanti... Takk for tipset Tåkelur! Høres ut som en god ting å ha i hus! Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 kode 00 fikk jeg også når PSU ikke funket, byttet PSU og maskinen startet med en gang. Nå er jeg heldig som alltid har 3-4 PSU'er liggende her da Men som Andrull sier så er 00 en bad deal, har sett den noen ganger for å si det sånn. Den kommer ofte når man får coldbug ved klokking på LN2/flytende nitrogen. Det er også den vanligste indikasjonen på at CPU har daua sammen med 01. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 hvor er det du bor hen? har en slik psu liggende http://www.coolermaster.com/powersupply/gx-series/gx-750w/ har ikke behov for den Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Bor i Lier Hah, tar gjerne imot en "spare" PSU dersom du ikke trenger den. Men nå har det seg jo sånn at jeg har klart å dyttet litt borti en CPU pinne også da (FML ), så jeg føler meg selvfølgelig ikke 100% sikker på at ikke den også er med på å gjøre situasjonen vanskeligere å fikse. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Bor i Lier Hah, tar gjerne imot en "spare" PSU dersom du ikke trenger den. Men nå har det seg jo sånn at jeg har klart å dyttet litt borti en CPU pinne også da (FML ), så jeg føler meg selvfølgelig ikke 100% sikker på at ikke den også er med på å gjøre situasjonen vanskeligere å fikse. Om pinnen ikke er knekt så kan det hende jeg kan fikse den, har gjort det endel ganger Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Bor i Lier Hah, tar gjerne imot en "spare" PSU dersom du ikke trenger den. Men nå har det seg jo sånn at jeg har klart å dyttet litt borti en CPU pinne også da (FML ), så jeg føler meg selvfølgelig ikke 100% sikker på at ikke den også er med på å gjøre situasjonen vanskeligere å fikse. nei trenger den ikke sånn sett den var brukt fra november 2011 til april 2013(kjøpte en hx 850- trenkte det var nok for SLI), men kjøpt een Corsair AX1200i for 2 uker siden så den psu ligger i skapet..for no reason egentlig Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Bor i Lier Hah, tar gjerne imot en "spare" PSU dersom du ikke trenger den. Men nå har det seg jo sånn at jeg har klart å dyttet litt borti en CPU pinne også da (FML ), så jeg føler meg selvfølgelig ikke 100% sikker på at ikke den også er med på å gjøre situasjonen vanskeligere å fikse. Om pinnen ikke er knekt så kan det hende jeg kan fikse den, har gjort det endel ganger Jeg har prøvd å såvidt dytte den tilbake på plass (med to nåler og øyemål), og klarer knapt å se at den er annerledes enn de andre, men vet aldri Bor i Lier Hah, tar gjerne imot en "spare" PSU dersom du ikke trenger den. Men nå har det seg jo sånn at jeg har klart å dyttet litt borti en CPU pinne også da (FML ), så jeg føler meg selvfølgelig ikke 100% sikker på at ikke den også er med på å gjøre situasjonen vanskeligere å fikse. nei trenger den ikke sånn sett den var brukt fra november 2011 til april 2013(kjøpte en hx 850- trenkte det var nok for SLI), men kjøpt een Corsair AX1200i for 2 uker siden så den psu ligger i skapet..for no reason egentlig Hvis du gir den bort gratis tar jeg den klart imot med begeistring Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Hvis du gir den bort gratis tar jeg den klart imot med begeistring if u pay ze shipment, its yours Lenke til kommentar
-Zenzor- Skrevet 19. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2014 Hvis du gir den bort gratis tar jeg den klart imot med begeistring if u pay ze shipment, its yours Hvor bor du? ^^ Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Hvor bor du? ^^ Fredrikstad -røfli 1,5 tima unna lier, hvordan eg vet det? var å prøvdekjøre en vw jetta hos møllerbil Lier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå