Gå til innhold

Har blitt farlig å installere gratisprogrammer.

Anbefalte innlegg

Har nylig hatt bruk for et program å lage karaoke med (regner med at problemet gjelder alle mulige slags program). Lasta ned en masse forskjellige freeware og free to try.

Det virker som det er noen som pakker om programmer, utstyrer det med eget nedlastingsprogram og/eller installasjonsprogram. Gikk fem på da valgene accept or decline dukket opp, de fleste program lar seg jo ikke installere hvis man ikke godtar brukerbetingelsene. Det endte med "Awsome help" og trojanere og diverse annen skitt.

Er det snart ikke mulig å bruke gratisprogrammer? Og, hvorfor oppdager ikke antivirusprogrammer sånne ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan legge til at i panikken kjøpte jeg Spy Hunter. Den fant jo veldig mye farlig i prøveversjonen, men måtte kjøpes for å fjerne truslene. Gjorde det da. Det framkom ikke at norsk moms ikke var inkludert i prisen, og det var ganske nedtonet at det var en lisensvare, med automatisk fornying hver sjette måned.

Lenke til kommentar

Jeg holdt på å tabbe meg ut selv da jeg skulle installere Open Office for noen måneder siden. Første treffet på Google var en sånn drittside, men jeg var litt uoppmerksom da og var i full gang med å installere da jeg så at jeg fikk tilbud om Snap.do av alle ting.

Da avbrøt jeg straks, og gikk inn på riktig side.

Lenke til kommentar

Er det snart ikke mulig å bruke gratisprogrammer? Og, hvorfor oppdager ikke antivirusprogrammer sånne ting?

Jo, men ingenting er gratis her i verden. Så de som tilbyr gratis software vil ha noe igjen for det. Derfor er noen gratisprogrammer ren adware eller inneholder adware. Det du som forbruker må gjøre er å laste ned disse programmene fra sikre websider som du kan stole på. http://www.softpedia.com/ Her blir programmene sjekket for adware/malware.

Og så må du i installasjonsprosessen velge bort alle tilleggsprogrammer/toolbars som tilbys.

Malware er ikke alle antivirus program som tar desverre.

Lol. :green: Malware & Virus er akkurat det antivirusprogramm er designet for å finne. Hvis de ikke tar malware/virus er det ikke antivirus/antimalware programm.

Kan legge til at i panikken kjøpte jeg Spy Hunter.

Spyhunter er et søppelprogramm som lurer folk til å betale masse penger for ingenting. Spyhunter har et veldig problematisk rykte: http://antivirus.about.com/b/2004/05/05/spyhunter-ad-campaign-an-enigma.htm

Endret av Dr.Geek
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...