Gå til innhold

Kan jeg bytte ut WDTV Live med Chromecast?

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag ser jeg på serier filmer på følgende vis:

mkv-filer på pc med plex -> sendes til WDTV live over nettverket (DLNA) ->signalet går inn i receiver og videre til TV.

Jeg hørte nettopp at Plex slippes til Chromecast for alle brukere, og vurderer derfor å bytte ut WDTV med Chromecast. Vil den kunne erstatte WDTV til formålet beskrevet over? Eller vil den kjøre en Plex-app, og laste ned filene jeg har i Plex fra internett?

Kan Chromecast styres med vanlige multifjernkontroller (som Harmony Touch), eller må den styres ved hjelp av en mobil eller andre enheter koblet til wifi?

Eventuelt andre fordeler/ulemper i forhold til WDTV?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjører vel ikke Chromecast apper i det hele tatt, den mottar bare innhold som du streamer fra andre enheter. Eksempel: Netflix på Android telefon til Cromecast. Du trykker på Chromecast ikonet og da vil innholdet bli streamet til TV, du kontrollerer alt på tlf i Netflix appen. Fungerer egentlig veldig bra.

Så den kan ikke styres av noen fjernkontroll, all kontroll foregår fra den enheten du streamer fra.

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Chromecast har nok ikke IR-mottaker, bare WiFi. Dedikert fjernkontroll er utrolig gunstig ved bruk av mediespiller/htpc, noe som sammen med mulighet til å spille av mkv direkte var grunnet til at valget mitt falt på wdtv over chromcast, dog vil tro at en Intel NUC vil erstatte den i nær fremtid.

Personlig så bruker min WDTV hovedsaklig til avspilling av mkv, youtube via mobil eller pc/mac pga de tjenestene fungerer godt.

Netflix fungerer greit bare du får satt i gang avspillingen, noe tungvindt å velge innhold. Her vil chromecast ha en klar fordel, da du kan bruke pc/mobil til å velge innhold.

Men hvis WDTV fungerer til formålet ditt, hvorfor vil du da bytte?

Endret av oddeh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk til begge for svar!

Så Chromecast er egentlig bare et alternativ til Airplay i Apple-TV?

Jeg er så fornøyd med Plex, så jeg skulle gjerne hatt en mediespiller som kjørte det (og i grunn ikke noe annet).

Gammel tråd, så du har sikkert funnet ut mer allerede. Chromecast er ikke helt det samme som Airplay. Fordelen med Chromecast er at det er en selvstendig mediaspiller, så innholdet streames direkte fra kilden, og ikke via mobilen. Den har bare ikke noe eget interface, så du må bruke mobilen eller nettbrettet til å kontrollere den. Med Airplay derimot vil innholdet streames via mobilen/nettbrettet som da ikke kan slåes av eller brukes til noe annet under fremvisningen, som er tilfellet med Chromecast.

Listen med apper med Chromecast støtte vokser for hver dag. NRK Cast fungerer veldig bra. TV2 sumo kommer snart med Chromecast støtte. Og Plex er du jo kjent med.

Snart bare Spotify som mangler av det jeg personlig trenger. Google Music er dog et alternativ.

Endret av jornhd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...