tobixen Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 (endret) Jeg har begynt å skrive en artikkelserie om vårpuss på Båtwiki'en - men foreløbig er artikkelen om utvendig vask og polering veldig tynn. Noen som føler for å bidra? :-) Endret 17. mars 2014 av tobixen Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Tenkte å starte vårpussen idag, her er min sjekkliste ihvertfall (Bruker forøvrig kun Hempel på alle produktene nevnt nedenfor)- Vaske båten grundig undersiden, inne og så videre. Er daycruiser så alt kan bli vått i mitt tilfelle. Spyler først av hele båten med høytrykkspyler med stor spredning, bruker så pre clean, vasker igjen, så båtshampoo, og vasker igjen til båten skinner. Hvis du ikke har noe av dette holder det med en bøtte med varmt vann og zalo. Ikke bruk helt tilfeldige såper/bilshampoo og lignende da dette kan og vil skade gelcoaten. - Etter båten har tørket igjen polerer jeg hele båten med marine polish, dette er spesielt viktig å gjøre minst en gang i året, gjerne to eller flere ganger, for at båten ikke blir gul. Bruk noe ordentlig polish og poler helst for hånd eller bruk ordentlig maskin (ikke biltema polish og maskin, blir gule stygge flekker osv) - Siden det er en liten daycruiser tar jeg kun litt sandpapir og skraper opp bunnstoffet fra ifjor etter det er vasket, vasker det så igjen, lar det tørke, og påfører et par 2-3 lag på nytt. Husk at det skal være minst 5 grader - De fleste har vel teak laminat eller bare vanlig dekk, men har ekte teak selv. Først gjør jeg teakdekket vått/fuktig, og heller på en del teak rensepulver, lar det trekke inn litt og skraper så med en børste. Teaken blir fint og hvit/grått, og pusser det bittelitt med sandpapir før jeg vasker det og gjentar det kanskje en gang til. - Når teaken har tørket påfører jeg teakolje og lar det trekke inn, og pusser så bort restene av oljen som ikke har trukket inn med en gammel klut. (Viktig for eller så før du klissete flekker, ekkelt og stygt) - Har allerede tatt vinterkonservering av motor men bytter motorolje og filter på våren istedenfor vinter. Bruk merkevarer så holder du motoren i god stand lenger - Sjekker elektronikk, sikkringer, finpusser litt, ser om putene er fine, vasker tauverk/rekkverk og så videre, lader batteriet før jeg slenger det i båten igjen, og så laster jeg båten med alt og sjøsetter den. Håper du får bruk for noe av det her, kjeder meg så skrev alt jeg kom på i farta. Ser det er klistret vinterkonservering her på forumet, kanskje det er tid for en vårpussguide? Var ihvertfall noe jeg lurte fælt på når jeg først hadde båt og våren kom for første gang... :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå