Gå til innhold

[Løst] Hvor burde jeg lære programmering og hvilket språk?

Anbefalte innlegg

Skal man teste en funksjon så er det ikke verre an at man plaserer en knapp og et felt på en form

man klikker så på knappen for utføre noe og så kan man plaserer resultatet i feltet

En funksjon testes best med minst mulig distraksjon,GUI er bare distraksjon.
Viss funksjon skal være en del av GUI,ja da tester man funksjon med GUI.

før i tiden var man ikke så avhengig av brukergrensesnitt som man er i dag .

Det er også derfor jeg menr at man bør ta det med når man lager programmer i dag

Man er overhode ikke avhengig av brukergrensesnitt(GUI) i 2014,mange og de fleste store og interessante åpne kildekode prosjeker på GItHub,Bitbucket... har ingen form for brukergrensesnitt(GUI).
Bare for og ta et eksempel i språket jeg bruker mest Requests: HTTP for Humans
Med 8-millioner nedlastinger,med god brukerdokumentasjon(API) som gjør det nydelig og bruke.
Brukergrensesnitt(GUI) hadde bare være tull for Requests.
Du tar jo opp det samme hver hver gang når disse trådene dukker opp,
og få/ingen bruker jo Delphi.
Så hvorfor komme med samme greine hver gang "bruk av GUI til alt",
som overhode ikke er aktuelt i nesten alle språk.
Endret av snippsat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva man foretrekker er nå en ting

En annen ting er hva man har muligheter til og hva som er eklest

...

Ofte foretrekker man å gjøre ting på en bestemt måte fordi man synes den måten er mest effektiv og enklest. Det går litt på personlig preferanse og litt på oppgaven man skal gjøre.

Hvis den operasjonen du utfører genererer mye output, f.eks. feilmeldinger fra en kompilator, tror jeg nok du må finne deg i å scrolle litt, selv om du sitter med et gui-verktøy.

Shellet i Windows er ikke velegnet til så mye, i seg selv. Mange verktøy har likevel et kommandolinjeinterface slik at man kan jobbe fra kommandolinja, eller med gui-verktøy som har integrasjon mot disse verktøyene, hvis man foretrekker det. Vi snakker da om sentrale funksjoner som bygging og versjonshåndtering. For min del gjør jeg begge deler, avhenging av akkurat hva jeg skal gjøre der og da.

Lenke til kommentar

jeg forstå rett og slett ikke hvordan der tenker her , for GUI er jo nesten alfa omega for de aller fleste programmene i dag

å bruke tekst og kommandolinje fungere svær dårlig for de fleste

kommandolinje og shell er egentlig bare en nødløsning

Det er nok ikke helt sånn. En del programmer - tjenester - har ikke noe gui. Disse kan likevel godt utvikles med gui-verktøy. Akkurat som programmer *med* gui kan utvikles fra kommandolinja. Å si at kommandolinja fungerer svært dårlig for de fleste utviklere er fullstendig galt. For *brukere* kan det være en annen sak, men denne tråden handler om utvikling og hvis man er så ukjent med datamaskiner at man ikke er fortrolig med kommandolinja bør man nok rett og slett heve nivået sitt litt før man prøver seg på programmering.

De fleste utviklingsverktøy er ganske modulært oppbygget. I bunnen har man gjerne en kompilator. Denne har gjerne et kommandolinje-interface som man kan bruke fra kommandonlinja og et komponent-interface som leverandører av utviklingsverktøy benytter seg av. Og akkurat sånn er det med byggeverktøy og versjonshåndteringsverktøy også. Dermed står man ganske fritt til å mixe og matche som man ønsker selv.

Det er også sånn at byggeverktøy og versjonshåndteringsverktøy bør kunne eksekveres automatisk, f.eks. på en integrasjonsserver, og i en slik setting har knapper begrenset mening.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

og få/ingen bruker jo Delphi.

Noen må jo bruke Delphi når firmaet som lager Delphi (og mange andre programmer, riktignok) har over 500 ansatte. De koder ikke for vann og brød. Eller hvis de gjør det, så koster faktisk vann og brød penger også.

De må jo åpenbart tjene penger, så Delphi er nok i bruk her og der. Hvis man lurer på hva som er i bruk kan man titte litt på stillingsannonser.

Mengde vann og brød er forøvrig helt irrelevant som målestokk, veldig mange svært utbredte verktøy koster ingen verdens ting. Og de er i utstrakt bruk fordi de er bra, ikke fordi de er billige. Alle som utvikler kommersielt vet at utgifter til utviklingsverktøy spares inn på kort tid uansett, man velger alltid det som er best, ikke billigst.

Lenke til kommentar

jeg forstå rett og slett ikke hvordan der tenker her , for GUI er jo nesten alfa omega for de aller fleste programmene i dag

å bruke tekst og kommandolinje fungere svær dårlig for de fleste

kommandolinje og shell er egentlig bare en nødløsning

Det er nok ikke helt sånn. En del programmer - tjenester - har ikke noe gui. Disse kan likevel godt utvikles med gui-verktøy. Akkurat som programmer *med* gui kan utvikles fra kommandolinja. Å si at kommandolinja fungerer svært dårlig for de fleste utviklere er fullstendig galt. For *brukere* kan det være en annen sak, men denne tråden handler om utvikling og hvis man er så ukjent med datamaskiner at man ikke er fortrolig med kommandolinja bør man nok rett og slett heve nivået sitt litt før man prøver seg på programmering.

De fleste utviklingsverktøy er ganske modulært oppbygget. I bunnen har man gjerne en kompilator. Denne har gjerne et kommandolinje-interface som man kan bruke fra kommandonlinja og et komponent-interface som leverandører av utviklingsverktøy benytter seg av. Og akkurat sånn er det med byggeverktøy og versjonshåndteringsverktøy også. Dermed står man ganske fritt til å mixe og matche som man ønsker selv.

Det er også sånn at byggeverktøy og versjonshåndteringsverktøy bør kunne eksekveres automatisk, f.eks. på en integrasjonsserver, og i en slik setting har knapper begrenset mening.

hvis man ser det på i verdens sammenheng så er dett nettop GUi i fler forskjellige former som er i bruk når man jobber medet program . det eneste unntaket er entusiaster som bruker komandolinjen i linux og de som driver større data senter og forsking

mange av disse data systemene bruker riktignok ikke GUI til vanlig , men det skal visstnok være mulig likevel

resten bruker forskjelig os er som IOS fra Apple, Windows .og android o.s.v

så bur vi andre lage programmer som passer til disse syslemennene

Poenget er at hvis OS man bruker kjører alle program via GUI så er det også naturlig å bruke det GUIet når man leger egen programmer , om så det er bare for teste ut ting

I da er det jo ingen som vil gå tilbake til DOSens trauste system

Lenke til kommentar
Poenget er at hvis OS man bruker kjører alle program via GUI så er det også naturlig å bruke det GUIet når man leger egen programmer , om så det er bare for teste ut ting

Ja GUI er viktig er ikke uenig i det,men det like viktig/viktere er alt som er bak GUI.

Jeg liker og lage GUI og web-frontend som kan gjøre bruken av programmet enklere.

F.eks Wx_nrk prosjekt mitt har en enkel GUI som bruker kan dra url-adresse til,derfor blir det brukt av en del ca 1400 nedlastinger.

Hadde jeg utgitt programmet som bruk fra kommanlinje,hadde det vært mange færre brukere.

GUI var bare den siste biten,og alt var testet og virket før jeg lagde GUI.

Det du kommer med er at GUI er med i hele prosessen alltid,mulig det er må være sånn i Delphi?

Ser man det jeg postet før f.eks Requests,til der hadde GUI vært idiotisk.

Brukes av over 8-millioner og har hverken GUI eller web-frontend.

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

hvis man ser det på i verdens sammenheng så er dett nettop GUi i fler forskjellige former som er i bruk når man jobber medet program . det eneste unntaket er entusiaster som bruker komandolinjen i linux og de som driver større data senter og forsking

Ja det fins mange gui'er elgen, det er det ingen tvil om, men du har nok ikke helt oversikten over bruk av kommandonlinjen på verdensbasis ... :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det fins mange gui'er elgen, det er det ingen tvil om, men du har nok ikke helt oversikten over bruk av kommandonlinjen på verdensbasis ... :)

jeg vet i den store sammenhengen så er det få som bruker et brukergrensesnitt som ikke er GUI basert

Lenke til kommentar

jeg vet i den store sammenhengen så er det få som bruker et brukergrensesnitt som ikke er GUI basert

Men vi er ikke i den store sammenhengen nå, vi er i utviklingssammenhengen, og da må vi nok bare innse at kommandolinja spiller en rolle fortsatt. Sånn er'e bare ...

Lenke til kommentar

Nå der påstår at nesten alle programmer som utvikles , utvikles ute GUI brukergrensesnitt

så må jeg spørre

1 hvor kan man da bruke programmet når de flest os bruker GUI ?

2 hvorfor finnes det da et flertall av programmer med GUI brukergrensesnitt ?

spill har jo også et GUI

Lenke til kommentar

Nå der påstår at nesten alle programmer som utvikles , utvikles ute GUI brukergrensesnitt

Prøv å forhold deg litt ryddigere til det som skrivers, ingen har påstått noe slikt.

men ender opp med å i stedet bli i overkant plagsomme.

Til slutt må da hodet koke over?

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

da referer jeg til postene

La meg sitere meg selv (I just love it) #169: "Ja det fins mange gui'er elgen, det er det ingen tvil om..."

Og det tolker du som "alle (eller mesteparten av ) programmene som utvikles , utvikles uten GUI"?

Sokkalf får nesten forklare hva han mener med det han skriver i #171 selv.

Saken er at utviklingsverktøy med CLI er mye brukt i dag, ofte også i kombinasjon med verkøty som *har* GUI. Begge deler brukes til å utvikle applikasjoner, de også både med og uten GUI. Dette skrev jeg i #165.

Jeg syns du enten bør legge litt mer energi ned i å forstå det du leser før du svarer, eller la vær å svare.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...