Gå til innhold

[Løst] Hvor burde jeg lære programmering og hvilket språk?

Anbefalte innlegg

Programmere programmere programmere.

--

Du går NTNU? Hva da, fysmat?

Tenker på eventuelle nettsider o.l. hvor en kan finne oppgaver å løse i forskjellige programmeringsspråk, gode videoforelesere eller generelt bra nettressurser med bra forklaringer og systematiske gjennomganger av tema. Programmere programmere programmere vil jeg gjerne, må bare finne en plass å starte.

Studerer energi og miljø, tenker å rette inn mot elkraft og smarte nett. Forsøke å få en datapreget utdannelse innenfor elkraftbransjen. Vet ikke hvor godt dette lar seg gjøre, er enda fersk.

Den andre elgen: Når jeg gikk på videregående for ca 2 år siden var det Actionscript 3 i IT2 og HTML i IT1 tror jeg, tok aldri IT1 så er litt usikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker på eventuelle nettsider o.l. hvor en kan finne oppgaver å løse i forskjellige programmeringsspråk, gode videoforelesere eller generelt bra nettressurser med bra forklaringer og systematiske gjennomganger av tema. Programmere programmere programmere vil jeg gjerne, må bare finne en plass å starte.

Mange anbefaler ting som codeacademy og slikt. Selv har jeg aldri brukt det, så jeg har ingen førstehånds erfaring med de.

Studerer energi og miljø, tenker å rette inn mot elkraft og smarte nett. Forsøke å få en datapreget utdannelse innenfor elkraftbransjen. Vet ikke hvor godt dette lar seg gjøre, er enda fersk.

Tenkte mer i retning at dersom du var fysmater er definitivt funksjonell veien å gå.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

om man f.eks ønsker å lage seg en database så skal man ikke lenger bruke programgrinespråket man trodde man skulle bruke , nei da er det plutselig SQL som gjelder

Det kompliserer det en del , for det er ikke knoting på nivå med kommandolinjer man ønsker å jobbe etter

men derimot å klikke på et felt , fylle inn data , flytte til neste felt , eller kikke på en knapp eller menyvalg , skrive inn noe og så søke opp data.

Da ønsker man å programmere det inn gjennom programmeringsspråket

Aller helst hadde man sett at det gikk an å lage database uten så alt for mye koding

For det første bør du klare å skille mellom utviklingsverktøy og programmeringsspråk. Det er ingen programmeringsspråk som dreier seg om å "fylle inn data" slik du synes å tro, heller ikke Object Pascal som du programmerer i. Det er utviklingsverktøyet - eller IDE'et - Delphi som lar deg fylle inn verdier her og der, og genrerer et program for deg i Object Pascal.

Det er ikke så annerledes enn med C#, Java eller whatnot, du trenger et potent IDE i tillegg til selve språket for å kode effektivt, men du må også beherske dette IDE'et, so there you go; enda mer kompleksitet.

Så lurer jeg veldig på hvordan du får det til å henge på greip at du gjerne vil ha et språk med færre features og mer funksjonalitet på en gang? Ta et feature-rikt språk som C#, der har du via LINQ-rammeverket støtte for databasespørringer i selve språket, og det er jo dét du ønsker deg, bare med det lille unntaket at du ønsker å unngå de språklige featurene som muliggjør det.... gir det mening? Nope ... og at du i det heletatt "trodde" du skulle lage database uten SQL, hvor fikk du egenlig dét ifra? For å lage en applikasjon må du beherske en hel bøtte med ulike språk i tillegg til "selve" programmeringsspråket, du må gjerne kunne SQL, javascript, css, xml, json, html samt gjerne et scriptspråk til "admin" som bash, python, perl el., og i tillegg må du beherske byggeverktøy som maven, gradle, ivy etc., kildekodehåndtering med git, svn eller lignende, integrasjonsverktøy som hudson/jenkins osv. osv. Det er så enkelt som at programmering rett og slett ikke gjøres ved å "fylle ut felter".

Lenke til kommentar

Programmere programmere programmere.

--

Du går NTNU? Hva da, fysmat?

Den andre elgen: Når jeg gikk på videregående for ca 2 år siden var det Actionscript 3 i IT2 og HTML i IT1 tror jeg, tok aldri IT1 så er litt usikker.

Enda et jeg aldri har hør om .

Da begynner jeg lure litt på en ting her .

hvorfor kan man ikke få lært seg prog.språket skikkelig får det er gammelt og få bruker det ?

jeg har nemlig mistanke om at når mange av dere har lær dere C et eller annet så er det komme noe nytt

og da begynner jeg å lure det egentlige poenget ikke er å lage programmer , men å utfordre seg selv

Lenke til kommentar

hvorfor kan man ikke få lært seg prog.språket skikkelig får det er gammelt og få bruker det ?

jeg har nemlig mistanke om at når mange av dere har lær dere C et eller annet så er det komme noe nytt

og da begynner jeg å lure det egentlige poenget ikke er å lage programmer , men å utfordre seg selv

Du har absolutt et poeng her, det er jo sånn at man må utfordre seg selv for å komme videre, og det dukker jo opp en masse språk, og teknologier generelt, hele tiden, som er nettopp et resultat av akkurat det (og at noen prøver å tjene penger såklart ... :o). Og så er det slik at de fleste ikke får noe særlig fotfeste og forsvinner igjen, mens noen få - av veldig mange forskjellige gode og mindre gode grunner - får fotfeste og lever i mange, mange år. Dog ikke uforandret, det fins vel knapt et språk som har levd i noe tid uten å utvikle seg. Det er fullt mulig å lære seg et programmeringsspråk og ha det som "basekompetanse" i lang periode av yrkeskarreren. Men det betyr ikke at man ikke må lære seg noe nytt hele tiden, og det skyldes ganske enkelt at både programmer og programmererere befinner seg i verden, og verden beveger seg videre, den venter ikke på de som ikke klarer å henge med.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

om man f.eks ønsker å lage seg en database så skal man ikke lenger bruke programgrinespråket man trodde man skulle bruke , nei da er det plutselig SQL som gjelder

Det kompliserer det en del , for det er ikke knoting på nivå med kommandolinjer man ønsker å jobbe etter

men derimot å klikke på et felt , fylle inn data , flytte til neste felt , eller kikke på en knapp eller menyvalg , skrive inn noe og så søke opp data.

Da ønsker man å programmere det inn gjennom programmeringsspråket

Aller helst hadde man sett at det gikk an å lage database uten så alt for mye koding

For det første bør du klare å skille mellom utviklingsverktøy og programmeringsspråk. Det er ingen programmeringsspråk som dreier seg om å "fylle inn data" slik du synes å tro, heller ikke Object Pascal som du programmerer i. Det er utviklingsverktøyet - eller IDE'et - Delphi som lar deg fylle inn verdier her og der, og genrerer et program for deg i Object Pascal.

Det er ikke så annerledes enn med C#, Java eller whatnot, du trenger et potent IDE i tillegg til selve språket for å kode effektivt, men du må også beherske dette IDE'et, so there you go; enda mer kompleksitet.

Så lurer jeg veldig på hvordan du får det til å henge på greip at du gjerne vil ha et språk med færre features og mer funksjonalitet på en gang? Ta et feature-rikt språk som C#, der har du via LINQ-rammeverket støtte for databasespørringer i selve språket, og det er jo dét du ønsker deg, bare med det lille unntaket at du ønsker å unngå de språklige featurene som muliggjør det.... gir det mening? Nope ... og at du i det heletatt "trodde" du skulle lage database uten SQL, hvor fikk du egenlig dét ifra? For å lage en applikasjon må du beherske en hel bøtte med ulike språk i tillegg til "selve" programmeringsspråket, du må gjerne kunne SQL, javascript, css, xml, json, html samt gjerne et scriptspråk til "admin" som bash, python, perl el., og i tillegg må du beherske byggeverktøy som maven, gradle, ivy etc., kildekodehåndtering med git, svn eller lignende, integrasjonsverktøy som hudson/jenkins osv. osv. Det er så enkelt som at programmering rett og slett ikke gjøres ved å "fylle ut felter".

Alt dette var støttet direkte i tidligere utgaver av delphi med Delphi database enegine .

Nå virker det som den måten som ble gjort før er fjernet , mens jeg sliter med finne ut av den nye

bl.a at man må kjøre både server og klient for kunne jobbe med dataene

jeg vet ganske bestem hvordan jeg ville ha database programmet( bruker grensesnittet i databasen) , men vet ikke helt hvordan jeg skal programmere det inn

Squ regner jeg er der først og fremst for søke i databasen , ikke operette tabeller og felter

Lenke til kommentar

Alt dette var støttet direkte i tidligere utgaver av delphi

Du får bruke den tidligere utgaven da vet du....

Den fungerer ikke i W7 .

jeg tror den var beregnet til windows XP eller tidligere utgaver av windows

Når man snakker om utviklingen , for min del så lære man ca halvparten av hvordan man skal bruke utviklingvertøyet og hopper flesteparten på noe nytt og .

hvordan skal må lære seg det når man hele tiden må skifte for henge med ?

( dette har med hvor mange som er tilgjengelig til å hjelpe en som henger lit bak)

Lenke til kommentar

Den fungerer ikke i W7 .

jeg tror den var beregnet til windows XP eller tidligere utgaver av windows

Har du tatt en titt på Lazarus - v1.2 ble nylig lansert.

Har de plukket vekk alle feilene tidligere utgaver hadde ?

jeg har prøvd lazzrus for mange år siden , og da var det et rent søppelprodukt

Lenke til kommentar

Har de plukket vekk alle feilene tidligere utgaver hadde ?

jeg har prøvd lazzrus for mange år siden , og da var det et rent søppelprodukt

Det er et helt annet produkt enn det var for mange år siden. Minner meg om Delphi den gangen jeg brukte den. Rundt år 2000.

Jeg har brukt Lazarus siden 1.0 ble lansert sensommeren 2012. Den virker rimelig stabil, ut i fra det jeg har prøvd ut; men database-biten er anderledes enn det jeg husker fra mine Delphi-dager. Måten å jobbe med databaser i Lazarus virker mer fornuftig enn slik jeg brukte Delphi; og jeg mistenker at det er det samme i dagens Delphi versjon.

Lenke til kommentar

Jeg vet om få som er så kvalifisert til å vurdere kvaliteten til et produkt som elgen.

jeg er sikker på at du ville mene akkurat det samme hvis du fik de samme problemene som jeg fikk når jeg skulle bruke det

Hvis jeg husket riktig så gikk det bl.a ikke an å bruke den grafiske brukergrisesnittet som er standard i windows

alt var tekst basert

Da var det lazzarus til windows jeg forsøkte

Lenke til kommentar

Hvis jeg husket riktig så gikk det bl.a ikke an å bruke den grafiske brukergrisesnittet som er standard i windows

alt var tekst basert

Da var det lazzarus til windows jeg forsøkte

Da er det lenge siden du prøvde ut Lazarus. Foreslår du laster ned og prøver ut v1.2. Tror du vil bli interessert.
Lenke til kommentar

Som det ble nevnt tidligere, for min del var det mye artigere å bare få noe til "å skje" kontra å gjøre alt korrekt i begynnelsen. Jeg er IKKE en person som lærer på forelesninger, jeg lærer svært lite av bøker som forklarer meg at: slik og slik skal du programmere.

Jeg lærer av å teste koden, feile for så å etter en stund kunne lese koden med enkelhet.

Hva lærer du egentlig på den måten der? Hvor lang tid tar det?

Lenke til kommentar
Jeg så noen foreslå Java og C#.

class HelloWorld {
    public static void main( String[] args ) {
        System.out.println( "Hello, World!" );
    }
}
:-------------------------)

Og problemet er da liksom at stakkarene ikke klarer å forholde seg til at det står

class HelloWorld {

public static void main( String[] args ) {

foran vissvasset de skal lekeprogrammere seg med? Vel, det skjer en hel del mer bak i kulissene uansett hvilket programmeringsspråk man leker seg med, hvis man ikke klarer å forholde seg til mekanismer man ikke har full oversikt over blir det veldig, veldig, veldig vanskelig å komme i gang med programmering er jeg redd.

Helloworld er jo også - som GG skriver - en helt kronidiotisk skala å bedømme etter ...

Lenke til kommentar

Hello World er en totalt verdiløs målestokk for programmeringsspråk.

For all del, men når noen foreslår Java fordi det er lett å lære samtidig som man plutselig får slengt alle disse konseptene i ansiktet må noen nesten ta til ordet.

Og om plutselig man må kunne forholde seg til "alt fjas man ikke skjønner" foran programmet sitt så faller i grunn python bort som superspråket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...