Gå til innhold

[Løst] Hvor burde jeg lære programmering og hvilket språk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

C++ er bare en videreføring av C, språkene er ikke veldig forskjellige.

Nei.

Herlighet for en idiotisk kommentar!

C++ har arvet det meste av C sin Syntax. Riktig nok har C++ en del andre muligheter, og man kan åpenbart ikke bruke samme compiler. C++ er likevel en videreføring av C, og det er likevel ganske like språk.

Å si noe annet er relativt merkelig.

Lenke til kommentar

Herlighet for en idiotisk kommentar!

Og allikevel milevis unna hvor utrolig fjern påstanden din er.

C++ har arvet det meste av C sin Syntax.

C++ er source-compatible med C(89) og mesteparten av C99. Det er ikke bare "arvet syntax", men det er nå så. Det betyr ikke at språkene ligner nevneverdig i flere aspekter enn syntax.

Riktig nok har C++ en del andre muligheter,

En del må være tiårets underdrivelse, men det kan jeg la passere.

og man kan åpenbart ikke bruke samme compiler.

Mja, gcc har felles backend :>

C++ er likevel en videreføring av C, og det er likevel ganske like språk.

Her tar du feil. Annen komité, andre mål og andre midler. Det at C++ er bygget med C som base og kompabilitet gjør ikke at C++ er en "videreføring" av C.

Å si noe annet er relativt merkelig.

Right.
Lenke til kommentar

Her tar du feil. Annen komité, andre mål og andre midler. Det at C++ er bygget med C som base og kompabilitet gjør ikke at C++ er en "videreføring" av C.

Så var videreføring feil ordvalg. Hva med en oppgradering? Utvidet?

Hadde jo vært noe enklere å bare utvide svaret ditt fra starten av, istedet for å svare med "Nei".

Uansett, er det vel slik at de som har lært seg C, ofte har en enklere tid i C++. Så til tross for C++ sine (la oss for din del si OVERFLOD) nye funksjonalitet, ikke helt ulik C.

Right? Nei? Ja? Kanskje? Muligens? Forventer meg nok et arrogant svar.

Lenke til kommentar

Så var videreføring feil ordvalg. Hva med en oppgradering? Utvidet?

Selv det er ikke helt sant, fordi C++ prøver å gjøre noe helt annet enn C. Det de har til felles er at C++ prøver å iverata source compability med C(89).

Hadde jo vært noe enklere å bare utvide svaret ditt fra starten av, istedet for å svare med "Nei".

Kanskje. Men det er så skrekkelig mye rare svar i denne tråden at det hadde tatt meg timer. Jeg tok bare det som var mest direkte åpenbart feil.

Uansett, er det vel slik at de som har lært seg C, ofte har en enklere tid i C++. Så til tross for C++ sine (la oss for din del si OVERFLOD) nye funksjonalitet, ikke helt ulik C.

Nja. C++ skal både se og føles helt annerledes ut enn C. Har du sett rene C-programmere som prøver å gjøre C++? Det er ikke pent.

Right? Nei? Ja? Kanskje? Muligens? Forventer meg nok et arrogant svar.

Nå har det seg slik at det også er rett.
Lenke til kommentar

er det ingen som er interessert i objekt programmering ?

Jo. (Forutsatt at du mener objektorientert programmering.)

Det var det jeg mente.

Forøvrig så synes jeg ( personlig ) at Delphi ( objekt orientert programmering innenfor pascal språket ) er et god alternativ til C

Det går liksom lit mere av seg selv

Personlig synes jeg også at skilletegnene for start og slutt av programblokkene er tydeligere i pascal en C

Hvordan det er med andre språk vet jeg ikke

Det må være et poeng å kunne skille program blokkene uten for store vansker hvis man skal lære seg "systemet"

jeg mistet kontrollen over database programmering når delphi databaser engine (DBE) ble endret til noe amet

problemet er at det ikke finnes noen som kan hjelpe meg inn på riktig kurs

Lenke til kommentar

Det må være et poeng å kunne skille program blokkene uten for store vansker hvis man skal lære seg "systemet"

jeg mistet kontrollen over database programmering når delphi databaser engine (DBE) ble endret til noe amet

problemet er at det ikke finnes noen som kan hjelpe meg inn på riktig kurs

I Python er det innrykket som definerer blokkstrukturen, det gjør meg litt svett, uten at jeg er helt sikker på hvorfor ... :o)

Jeg tror ikke det er så forferdelig mange som bruker Delphi, kanskje det er lettere å få hjelp hvis du bruker noe som er mer utbredt? Veldig utbredt betyr ikke alltid veldig bra, men kanskje veldig morsomt?

Endret av quantum
Lenke til kommentar

nå har jeg betalt for siste utgave av Delphi så da vil jeg bruke den

Noe sier meg at C ( et eller annet ) skulle ha mange likheter med pascal , men jeg synes C blir vel mye detalj styring for den minste ting

Da er det lettere med pascal

C virker også være alt annet en objektorienter

At så få bruker det kommer nok av at det koster penger

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

C er ikke objektorientert nei, det er riktig.

Pengene du har betalt for Delphi får du ikke igjen, det er også riktig, men spørsmålet er likevel om du er tjent med å fortsette å stange hodet i veggen fremfor å komme deg videre... Hjelper lite å gråte over spilt melk, som det heter ...

Lenke til kommentar

Ser at tråden er satt til "Løst" og at TS ønsker å starte med Python. Tror ikke det er et dumt valg.

Likevel vil jeg bare slenge inn et lite tips. Lycan kommer til å flå meg og andre kommer sikkert til å hånle, men likevel.

Ta en titt på code.org sitt "Hour of Code"-opplegg. Der lærer du en del programmeringslogikk med en ganske bra pedagogisk oppbygning. De baserer kursene sine på javascript, men har kombinert det med googles Blockly for å gjøre ting litt mer grafisk. Det er ganske morosamt å leke seg med. Det begynner ganske enkelt, men det eskalerer etterhvert! Du kan da også bytte mellom grafisk "puslespill"-visning og faktisk JS-kode.

Et annet språk du kan ta en titt på er Scratch fra MIT. Dette er også inspirert av Blockly. Scratch er, i motsetning til code.org, et programmeringsspråk du faktisk kan gjøre dine egne ting med. (Code holder deg i hånda og ber deg utføre gitte oppgaver, Scratch er helt fritt) Brukerne kan dele prosjekter, lage remixer av andres prosjekter og lese og lære kode av hverandre. Ikke ueffent. Et MAJOR drawback er at de har implementert det gjennom Flash, så det suger maskinressurser og blir ganske laggy etterhvert som du får en del kode. Uansett er det ikke et alt for dumt sted å begynne å leke seg, bare for å kunne stille inn hjernen til å tenke programmering FØR du må begynne å lære syntaks og alt det der.

Det var ihvertfall mine 2 cents..

• Liker 2
Lenke til kommentar

C er ikke objektorientert nei, det er riktig.

Pengene du har betalt for Delphi får du ikke igjen, det er også riktig, men spørsmålet er likevel om du er tjent med å fortsette å stange hodet i veggen fremfor å komme deg videre... Hjelper lite å gråte over spilt melk, som det heter ...

jeg stanger jo hode i veggen hvis jeg skiter til C ( jeg ønsker ikke å drive med pirk)

Lenke til kommentar

Likevel vil jeg bare slenge inn et lite tips. Lycan kommer til å flå meg og andre kommer sikkert til å hånle, men likevel.

Prepare your anus. :---)

Synes naturlig nok ikke noe om tipsene.

Please use lube. :>

Neida, jeg forventet meg det. Mener heller ikke at noen skal bruke lang tid på å lære seg å programmere "skikkelig" i f.eks. Scratch, det er bortkastet tid. Poenget er bare at ved å bruke noen timer på å pusle litt med et grafisk programmeringsspråk, vil man kanskje lettere kunne se "forbi" koden sin senere.

Alle lærer på forskjellige måter, så jeg synes jo det vil være dumt å ikke gi code/scratch en sjanse, i sær hvis vedkommende sliter litt med å komme i gang med programmering i Python. Codecademy sine opplegg er ikke veldig engasjerende, med mindre Monty Python-vitser og reiseregninger er det som gjør deg klam i hakket.

Lenke til kommentar

Neida, jeg forventet meg det. Mener heller ikke at noen skal bruke lang tid på å lære seg å programmere "skikkelig" i f.eks. Scratch, det er bortkastet tid. Poenget er bare at ved å bruke noen timer på å pusle litt med et grafisk programmeringsspråk, vil man kanskje lettere kunne se "forbi" koden sin senere.

Vet nå ikke det. Dessuten er snakk om tusenvis av timer som må investeres her, og da spiller de 10 første med et wanker-tier språk mindre rolle. Ikke at jeg har noe tro på at Scratch hjelper noe særlig. MIT kan ha kommet frem til noe annet, naturlig nok.

At dette kan være en gøyal spill-lignende greie for barn er helt greit, og det gir jeg min fulle støtte til.

Alle lærer på forskjellige måter, så jeg synes jo det vil være dumt å ikke gi code/scratch en sjanse, i sær hvis vedkommende sliter litt med å komme i gang med programmering i Python. Codecademy sine opplegg er ikke veldig engasjerende, med mindre Monty Python-vitser og reiseregninger er det som gjør deg klam i hakket.

Om det fungerer, fint for deg. Tommel opp etc. Jeg tror ikke det er verdt å bruke tiden sin på. Selv startet jeg med å bare gjøre ting.

gratis utgavene har jo nesten alltid noe som mangler.

http://gcc.gnu.org/

Seems about right.

edit: det å kalle det en "gratisutgave" gir meg egentlig en litt vond smak i munnen.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...