Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til sannsynlighetsoppgave

Anbefalte innlegg

Jeg er skikkelig dårlig på sannsynlighetsregning, og klarer aldri å forstå hva som er hva, om det er betinget sannsynlighet eller uavhengig eller hva. Oppgaven er:

Per og Arne skal klassifisere ord i en tekst etter ordklasse. De leser ikke teksten, men klassifiserer tilfeldig:

Per gir 30% av tilfellene klassifiseringen EN, 50% av tilfellene klassifiseringen TO, og 20% av tilfellene klassifiseringen TRE:

Arne gir samme klassifiseringen (men han sjekker ikke hva Per gjør): 30% av tilfellene klassifiseringen EN, 50% av tilfellene klassifiseringen TO, og 20% av tilfellene klassifiseringen TRE.

Hva er sannsynligheten for at Per og Arne er enige om klassifiseringen av et ord?

Det er sikkert en veldig enkel oppgave, men jeg har ikke peiling på hvordan den skal løses. Noen som kan hjelpe eller gi noen hint? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en liten varsellampe om at hendelsene er uavhengige:

(men han sjekker ikke hva Per gjør)

Start med den ene: hva er sannsynligheten for at begge klassifiserer den som EN? Siden vi har uavhengighet, er det sannsynligheten for at Per klassifiserer den som en ganget med sannsynligheten for at Arne gjør det..

Ok, såvidt jeg forstår det da, er å multiplisere, for EN: (1/(100/30)) * ((1/(100/30)) = 1/11,1111 = 9%

Så, for TO: (1/2) * (1/2) = 1/4 = 25%

Så, for TRE: (1/5) * (1/5) = 1/25 = 4%

Men dette er vel ikke svaret? Her får man vel bare svaret for klassifiseringene hver for seg, jeg skjønte spørsmålet som at man skal finne en "samlet" sannsynlighet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...