Gå til innhold

Fujifilm XF 23 mm eller XF 35 mm

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg den nye Fujifilm X-T1 og ønsker å kjøpe meg et fastobjektiv til denne, men er veldig i tvil om jeg skal kjøpe 23 mm eller 35 mm, mest pga. den store prisforskjellen.

Jeg liker best 23 mm som jeg synes er en veldig anvendelig brennvidde, synes 35 mm blir litt trang.

XF 23 mm koster nå 7999 kr, mens XF 35 mm koster 4790 kr (forskjell på 3209 kr).

Et veldig rimelig alternativ er å kjøpe X-E1 med XF 35 mm til 6499 kr (Meget godt tilbud, X-E1 til 1709 kr). Kan vel tjene inn endel på å selge dette nytt på bruktmarkedet, eller beholde det som ekstrakamera.

Uansett er det likevel 1500 kr billigere enn kun XF 23 mm!

Har lest endel tester og 23 mm er vel bedre og nyere, men er den så mye bedre?!

Ønsker ikke å kjøpe zoom, da jeg skal kjøpe det værtettede når dette kommer ut.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns selv også 23mm f/1.4 var litt vel dyr. Samtidig trives jeg med tette utsnitt. Optimalt kunne jeg tenkt meg komboen 23mm f/1.4 + 56mm f/1.2, men det blir litt i dyreste laget. Endte derfor opp med 35mm f/1.4. En annen fordel med 35mm f/1.4 er at det er vesentlig mindre og lettere enn 23mm f/1.4 (og 56mm f/1.2). Sistnevnte fordel er nok viktigere for meg med X-E1 enn det er for deg med X-T1.

Som eneste objektiv er kanskje 35mm litt trangt for noen, men det virker jo som om det er midlertidig. Du skal jo supplere med en særdeles godtytende normalzoom. Jeg har 18-55mm f/2.8-4 OIS i tillegg.

Pakketilbudet med X-E1 og 35mm f/1.4 til 6500 kr. er fantastisk.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

...

XF 23 mm koster nå 7999 kr, mens XF 35 mm koster 4790 kr (forskjell på 3209 kr).

Jepp, jeg har en tanke rundt dette...

Du kommer til å huske den forskjellen på 3209 kr leeeenge hvis du ikke blir fornøyd med utsnittet på den 35mm. Men du kommer til å glemme det i løpet av noen uker hvis du blir kjempefornøyd med 23mm...

Lenke til kommentar

Har begge to selv, og skulle jeg bare hatt ett, ville det blitt 23mm. Som eneste objektiv blir 35mm-en litt for trang for min smak. 23mm kan også croppes inn litt uten at det er krise, det går ikke an andre veien.

Med 23mm-en betaler du litt mer, men du får også en bedre byggkvalitet, intern fokusering og merkbart raskere autofokus og skyvbar manuell/autofokus-ring. Mange småting, men det merkes i bruk.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg den nye Fujifilm X-T1 og ønsker å kjøpe meg et fastobjektiv til denne, men er veldig i tvil om jeg skal kjøpe 23 mm eller 35 mm, mest pga. den store prisforskjellen.

Jeg liker best 23 mm som jeg synes er en veldig anvendelig brennvidde, synes 35 mm blir litt trang.

Et veldig rimelig alternativ er å kjøpe X-E1 med XF 35 mm til 6499 kr (Meget godt tilbud, X-E1 til 1709 kr). Kan vel tjene inn endel på å selge dette nytt på bruktmarkedet, eller beholde det som ekstrakamera.

Uansett er det likevel 1500 kr billigere enn kun XF 23 mm!

Har lest endel tester og 23 mm er vel bedre og nyere, men er den så mye bedre?!

Ønsker ikke å kjøpe zoom, da jeg skal kjøpe det værtettede når dette kommer ut.

At 35mm'n er mye billigere hjelper deg lite hvis det ikke gir deg det utsnittet du ønsker. Jeg har X-Pro1 og X-T1 med følgende objektiver:

XF14mm f/2.8

XF18mm f/2.0

XF23mm f/1.4

XF35mm f/1.4

XF18-55mm f/2.8-4.0

De skarpeste ser ut til å være 23mm og 14mm. Dog, skarphet hjelper lite hvis man ikke få utsnittene man ønsker. Jeg har vurdert å selge bort noen objektiv. Men her er grunnen til at jeg beholder (de fleste) av de:

14mm - Fantastisk til landskap, og til arkitektur i byen. Skarp som fy. Rask autofokus, men til landskap bruker jeg manuell fokus pga markeringene på selve objektivet gjør det dritlett.

23mm - Veldig anvendelig brennvidde til så mangt, ikke for trang vinkel, veldig fint innendørs til sosiale venne/familie anledninger, stor blender også som gjør det bra innendørs. Til gatefoto liker jeg det når jeg går rundt på markeder o.l. med mye mennesker der det er litt trangt. Til vanlig gatefoto så blir det litt for vidt for meg fordi pga sjenanse sliter jeg ofte med å komme nærme nok. Veldig skarpt. Rask autofokus.

35mm - Kjøpte dette sammen med X-Pro1 sommeren 2012. Fantatisk objektiv, skarpt, stor blender. Jeg elsker dette på gata fordi det gir meg litt mer avstand å gå på enn 23mm. Har brukt det mye. Innendørs blir det for trangt synes jeg. Tilsvarer 53mm vinkelen fra et fullformatkamera, og jeg bruker 35mm'n foreløpig som portrettbobjektiv mens jeg sparer penger til 56mm'n som kmmer snart. Fokuserer litt tregere enn 23mm'n, men med de siste firmware oppdateringene til X-Pro1 og til objektivet er det raskt nok for meg. Fikk litt nytt liv på X-T1 faktisk i så måte.

XF18-55mm'n - kjøpt på impuls da jeg kom hjem fra ferie og savnet en all-in-one løsning når jeg skal reise "lett". Angrer. Brukt det lite. Mangel på fast blender når man zoomer er uvant, og det er uvant med zoom når jeg er blitt vant til fast brennvidde. Jeg bruker lenger tid på å komponere med zoom objektiv nå fordi jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne...hehe. Høres kanskje rart ut. Så denne vurderer jeg å selge. Men jeg skal jo på ferie igjen, og kanskje... hmm.. litt usikker.

XF18mm'n - for vidt for meg på gata, for trang til det jeg liker av landskapsbilder. Ble brukt som innendørsobjektiv mye fram til jeg fikk 23mm'n. Har blender f/2.0 og langt mindre trangt enn 35mm'n som jeg kjøpte samtidig med det. Vurderer salg.

Så - 23mm'n og 35mm'n utfyller hverandre i mitt bruk. Jeg må ha begge. Om det ene er skaprere enn det andre har ingenting å si. Begge er veldig skarpe! Du må virkelgi pikselpeepe skal du merke noe forskjell. Det samme med autofokusen - begge er "raske nok" for mitt bruk. Så da kommer det ned til utsnittet de gir meg, og der trenger jeg begge. hehe. Så. 23mm'n er nok mer anvendelig totalt sett da... kanskje. Dette ble du ikke så mye klokere av tror jeg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...