Jo Are Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Hei Jeg skal kjøpe meg et kamera, og det er vist ikke så enkelt. Jeg begynte med å se på Leica D lux 4, men har siden beveget meg bort fra det. Det jeg øsnker fra et kamera er at det ikke skal være for stort, slik at det blir med på turen. Dog skal ikke bildekvaliteten være dårlig. Det skal også være fremtidsrettet, i den forstand at det skal være et kamera som jeg kan ha i mange år. Har sett på Panasonic Lumix GX7 og Samsung NX300. Har sett på fler også, men har etter hvert kommet til disse to. Jeg har planer om å reise en del i årene fremover, og har i den forbindelse tenkt å lage fotobøker fra turene mine. Det er dette jeg i hovedsak trenger kameraet til. Det vil derfor bli brukt ute på gaten, ta bilder av bygninger, innendørs og til landskapsbilder. Jeg trenger altså et allround kamera. Ser at NX300 er billigere enn GX7, men kan det lønne seg å bruke prisforskjellen på et ekstra objektiv til NX300? Håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Med objektiv blir GX-7 og NX-300 relativt stort og går ikke ned i lomma da blir de fort blivende hjemme, dagens entusiastkompaktkamera har meget god bildekvalitet og man skal være ganske fotonærd for og ikke bli 100% fornøyd. Andre aktuelle kameraer for deg er Sony RX100 og RX100mkII samt Canon S110 eller S120, hvis du ser i prisguiden finner du litt ned på sidene "les mer" der finner du anbefalinger/tester fra akam samt diskusjoner av hva brukerne her mener om de spesifikke kameraene. Disse nevnte kameraene og noen flere burde gi mer en god bildekvalitet under de fleste forholdt til normal bruk, hvis man vil lære seg mer inngående angående fotografering og ha med flere dedikerte objektiver er kanskje en systemkamera bedre og bruke, men skal man få full utbytte av denne type kamera burde man lære seg minst det grunnleggende innen fotografering. Endret 16. mars 2014 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Håper noen kan hjelpe meg Jeg liker å ha søker så av de to ville jeg nok valgt GX7, du kan også se på Sony A6000 som på mange måter ligner de to. Hvis du ser for deg å ha flere objektiv er systemkameraer veien å gå, men det går fint å få gode bilder med kompaktkameraer også som finnes i mange størrelser og med ulike egenskaper. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Hva med Panasonic Lumix GM1, er det for stort for å få plass i lommen? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Kameraet i seg selv er ikke så stort, men med et zoomobjektiv på blir tykkelsen fort fem seks cm. Du kan bruke et såkalt pannekake-objektiv og få plass i lommen men da har du kun en brennvidde "fast objektiv uten zoom". I utgangspunktet er det veldig vanskelig og få plass i lommen hvis man har påmontert et zoom-objektiv uansett type systemkamera. Endret 16. mars 2014 av Nautica Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Ricoh GR som kommer med APS-C sensor , bør du klare å få rett i lomma. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Hva med Panasonic Lumix GM1, er det for stort for å få plass i lommen? Nei - det går greit ned i en lomme Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 17. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2014 har tenkt litt på GM1 i dag. Er jo større enn et vanlig kompaktkamera ja, men det er jo mer fremtidsrettet kan en si. Da jeg kan skifte ut objektiv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 har tenkt litt på GM1 i dag. Er jo større enn et vanlig kompaktkamera ja, men det er jo mer fremtidsrettet kan en si. Da jeg kan skifte ut objektiv. Størrelsen er rimelig lik RX100.Så det er veldig lite. Det betyr at det er mange objektiver som er for store til at kameraet er brukbart. 45-150mm er vel det største jeg hadde giddet; og da hadde jeg nok kjøpt et grep. Men med små objektiver som 14mm f/2.5, 20mm f/1.7, 12-32mm zoomen, så er betjeningen helt grei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå