Star Fox Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Siden jeg fikk så gode tips her da jeg reiste til Sveits, tenkte jeg at jeg kunne lure til meg noen Tysklandtips også. ^^ Av Hamburg og Berlin, hvilken by anbefaler dere? Eller er dette to helt forskjellige byer som ikke kan sammenliknes? Hva tilbyr Hamburg og hva tilbyr Berlin? Køln er et outsideralternativ. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Kulturelt er Hamburg ikke i samme divisjon en gang. Hamburg er for meg primært en finans- og havneby, Berlin derimot, har noe interessant å by på "på hvert gatehjørne". Anbefaler å dra dit når det er litt varmt og det er skikkelig liv langs elven som renner gjennom byen. Det jeg liker best med Berlin, bortsett fra det enorme kulturelle tilbudet, er de åpne rommene, de brede gatene og grøntområdene (http://www.dw.de/in-gritty-berlin-green-space-plays-a-surprisingly-large-role/a-14983881) Endret 16. mars 2014 av mandela Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Hamburg gikk jeg rundt i i 3 timer og det var mer enn nok, ikke mye å gjøre i sentrum der i alle fall. Koste meg utrolig mye i Berlin og synes ikke du skal tvile engang på ditt valg. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Er du interessert i litt historie fra 1930-tallet og opp til muren falt, så kan du få med deg ganske mye spennende i Berlin. OP-5 skrev en ganske interessant artikkel om det. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 (endret) Mener Hamburg kun har 2 severdigheter som peker seg ut: Miniatur Wunderland som er et gammelt lagerbygg som har en stor modelljernbane som er verdt å se. De har også leget noen deler av norske byer der selv om det er mye fri fantasi. Det andre spesielle er Reperbahn som er en gate med sidegater som tilbud underholdning til sjømenn og som fremdeles har mye rart å se på og mye liv om kvelden. Det er mye fesjå og familier kommer tidligere på kvelden for å se hva det er snakk om. Før jul har de også julemarked der med litt vogede julegaver. Det er selvsagt andre ting å se og gjøre i Hamburg, men ikke noe som er veldig forskjellig fra det man kan se i mange andre byer., Berlin er derimot mye større og mer variert. Som hovedstad er det mange større institusjoner og bygg. Museer og gallerier for både Tyskland og hele verden. Det er mange større merker som har egne koseptbutikker som han være interessante å se selv om mye kan være veldig dyrt, men det er ikke Curry-Wurst. Det er fortsatt endel å se fra Nazi-tiden og fra DDR-tiden. De har mye undergrunnskultur og spesielle konsepter som restaurenten med blinde servitører hvor man sitter og spiser i mørke. De har Tropical Islands med verdens største innendørs regnskog og badeland hvor man også kan overnatte. Det er ofte store messer og utstillinger. I tillegg til å være det tyske morsvaret til London så bærer Berlin fortsatt preg av å egentlig ha vært et selvstendig land i mange tiår. Endret 17. mars 2014 av robertaas 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 (endret) Mener Hamburg kun har 2 severdigheter som peker seg ut: Miniatur Wunderland som er et gammelt lagerbygg som har en stor modelljernbane som er verdt å se. De har også leget noen deler av norske byer der selv om det er mye fri fantasi. Speicherstadt huser Miniatur Wunderland og er en severdighet i seg selv. http://en.wikipedia.org/wiki/Speicherstadt Reperbahn er for meg hovedsaklig en møkkete gate med møkkete folk og lokaler som ikke har sett en oppdatering siden syttitallet. Hvordan utmerker den seg i forhold til andre tyske bordellstrøk bortsett fra størrelsen? Jeg var i alle fall ikke imponert, ville heller ha brukt mer tid på en båttur i den store havna hvis man har interesse for hvordan sjøtransport (fra Kina) egentlig ser ut. Endret 17. mars 2014 av mandela Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Speicherstadt huser Miniatur Wunderland og er en severdighet i seg selv. http://en.wikipedia.org/wiki/Speicherstadt Reperbahn er for meg hovedsaklig en møkkete gate med møkkete folk og lokaler som ikke har sett en oppdatering siden syttitallet. Hvordan utmerker den seg i forhold til andre tyske bordellstrøk bortsett fra størrelsen? Jeg var i alle fall ikke imponert, ville heller ha brukt mer tid på en båttur i den store havna hvis man har interesse for hvordan sjøtransport (fra Kina) egentlig ser ut. Har ikke sagt det er noe for alle, men de eneste stedene som er nogenlunde unike for Hamburg. Huset Miniature Wunderland er i er vel ikke så unikt og Reperbahn har mer underholdning enn kun bordeller. Blandt annet er stedet et must for Beatels-fans. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Berlin er full av historie og kultur ja. Veldig interessant by i så måte, men kanskje ikke den mest representative iforhold til resten av Tyskland. Bærer nok som robertaas sier fortsatt preg av Sovjet-tiden, og føles mer avslappet og radikal enn landet forøvrig. Bare vært utenfor Hamburg, men tror ikke det er en superspennende by i seg selv. Ville kanskje sett nærmere på München, som sies å være en fantastisk by. Flott arktitektur, og visttnok veldig bra uteliv. Ellers har du jo Frankfurt, om skyskrapere er tingen Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 (endret) Siden jeg fikk så gode tips her da jeg reiste til Sveits, tenkte jeg at jeg kunne lure til meg noen Tysklandtips også. ^^ Av Hamburg og Berlin, hvilken by anbefaler dere? Eller er dette to helt forskjellige byer som ikke kan sammenliknes? Hva tilbyr Hamburg og hva tilbyr Berlin? Køln er et outsideralternativ. Jeg er tysker, har vært mye i både Berlin og Hamburg og har gjort sightseeing med ungdomsgrupper i begge byer så jeg vet hva jeg snakker om Berlin er full av historie og kultur ja. Veldig interessant by i så måte, men kanskje ikke den mest representative iforhold til resten av Tyskland. Bærer nok som robertaas sier fortsatt preg av Sovjet-tiden, og føles mer avslappet og radikal enn landet forøvrig. Bare vært utenfor Hamburg, men tror ikke det er en superspennende by i seg selv. Ville kanskje sett nærmere på München, som sies å være en fantastisk by. Flott arktitektur, og visttnok veldig bra uteliv. Ellers har du jo Frankfurt, om skyskrapere er tingen Er veldig uenig der. Hamburg har veldig mye å tilby: http://english.hamburg.de/ og elven Alster samt havneområdet i Hamburg har noe helt egent som du ikke finner i Berlin. Hvis man er ung og liker å feste slår vel ingenting Die Reeperbahn http://english.hamburg.de/museums-attractions-hamburg-en/294386/reeperbahn-hamburg-st-pauli-nightclub-english.html Men jeg mener du burde danne deg selv et bilde gjennom å besøke websidene til begge byene. Ville bare rette litt på intrykket at Hamburg ikke kan måle seg med "Die Hauptstadt Berlin". Endret 17. mars 2014 av Dr.Geek Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 (endret) Man kan også kose seg fint i München, mye å se på og fantastisk shopping for de som liker det, men ville nok heller valgt Berlin igjen om jeg skulle valgt selv Endret 17. mars 2014 av crazylazyboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå