privatistK Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Jeg sliter med bevis i R1 og sitter nå med en oppgave jeg ikke forstår. Håper noen kan hjelpe meg på veien: Bruk direkte bevis til å vise ata) hvis 2 går opp i x og 5 går opp i y, så går 10 opp i x · y b) n2+n alltid er delelig med 2. Hint: n2+n=n·(n+1) c) hvis x er et oddetall, så er x2 − 1 alltid delelig med 8 a) Er det mulig å løse den slik: x=k*2 der k er et helttall y=t*5 der t er et helttall x*y = k*2*t*5 = 10*k*t Dette gir at 10 går opp i x*y b)Her har jeg rett og slett ikke snøring. Kan noen gi meg et hint på veien? c)Her har jeg prøvd meg frem, men sitter fast. x^2-1/8 (2k+1)^2-1/8 (2k+1)(2k+1)-1 (4k^2+4k) 4(k^2+k) 4k(k+1) Men hvordan får jeg 8 fra dette? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Oppgave a ser bra ut. I oppgave b ville jeg sett på tilfelle der n er partall for seg og n som oddetall for seg. Edit: du er nesten i mål med oppgave c. Tenk litt på k(k+1).. Endret 16. mars 2014 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
privatistK Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Oppgave a ser bra ut. I oppgave b ville jeg sett på tilfelle der n er partall for seg og n som oddetall for seg. Edit: du er nesten i mål med oppgave c. Tenk litt på k(k+1).. Tusen takk Da har jeg prøvd meg på oppgave b. Hvis n = partall = 2k 2k(2k+1)/2 = 4k + 2k/2 = (2*2k)+2k/2 og dermed må det være delelig med 2 Hvis n = oddetall = 2k +1 2k+1 ((2k+1)+1) 2k+1 (2k +1) +1 2k +2 (2k+1) 2k + 4k + 2 2k + (2*2 k) +2 og dermed er delelig med 2 Eller? Oppgave c er jeg fortsatt like blank på. Kan du være så snill å forklare meg dette? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Du bruker litt få parenteser i oppgave b), så det blir litt vanskelig å følge hva du gjør, og det skal være k^2 i stedet for k et sted i hvert av tilfellene, men du er absolutt inne på det. I oppgave c) er det akkurat samme trikset som i oppgave b), se på de to tilfellene k partall og k odde for seg. Lenke til kommentar
privatistK Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Du bruker litt få parenteser i oppgave b), så det blir litt vanskelig å følge hva du gjør, og det skal være k^2 i stedet for k et sted i hvert av tilfellene, men du er absolutt inne på det. I oppgave c) er det akkurat samme trikset som i oppgave b), se på de to tilfellene k partall og k odde for seg. Da fikk jeg til oppgave b. Skal ta og prøve igjen på oppgave c nå. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
nojac Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Både i b og c har du k(k+1) Dette er to påfølgende tall, og da må ett av dem være partall, og inneholde faktoren 2... Lenke til kommentar
privatistK Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 Kan du forklare meg hvorfor det er slik? Helst en skikkelig teskje-forklaring. Jeg skjønner det ikke... Er ganske mange år siden jeg hadde matte så er sannsynligvis en del hull her! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 Du skal bare gjøre akkurat det samme som før. Du har kommet frem til uttrykket 4k(k +1). Anta først at k er partall. Da kan dette skrives som 4 * 2r * (2r+1)= 8r(2r +1). Gjør det samme for k odde. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. mars 2014 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Dere tenker fryktelig vanskelig på b). En har . Siden og er påfølgende tall, må ett av de være et partall. Følgelig må også være et partall. (Grunnen til dette er ganske enkelt at heltallene alternerer mellom oddetall og partall) edit: Av en eller annen grunn klarte jeg å overse flere poster her. Endret 19. mars 2014 av Frexxia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå