Gå til innhold

Penger blir trukket på etterskudd, noe de ikke skal.

Kea

Anbefalte innlegg

I over et år nå har jeg hatt det problemet at penger blir trukket fra min brukskonto når jeg handler med kort i butikk (bankaxept) på etterskudd. Det er snakk om de siste dagene i hver måned, altså fra den 28. Da blir jeg trukket for kjøp jeg har foretatt flere uker tidligere. Dette oppdaget jeg først i 2012. Da tok jeg det opp med banken, og de mente det var fordi jeg var i et utdatert kundeprogram; kortet mitt var ganske gammelt. Så jeg signerte kontrakt på et nytt program og fikk nytt kort. I følge banken skulle jeg nå ikke lenger ha dette problemet. Så jeg fortsatte å handle i butikk med kort.

Etter noen måneder oppdaget jeg igjen at jeg ble trukket på etterskudd for handel i butikk. Så jeg snakket igjen med banken, men de kunne ikke gi meg noen annen forklaring enn at noen terminaler ikke trekker pengene med én gang. Men det som er merkelig er at ingen andre jeg har snakket med har hatt dette problemet. Jeg er den eneste jeg vet om som dette har skjedd med. Nå bruker jeg kun kontanter, og kort veldig sjeldent til annet enn å ta ut penger. Siden jeg begynte med det har jeg ikke hatt dette problemet, bortsett fra unntak fra ganger jeg ikke har hatt kontanter på meg.

Det er snakk om flere tusen som forsvant på noen få dager uten at jeg faktisk brukte kortet. Derfor bruker jeg det veldig sjeldent nå. Jeg har Sparebanken Sogn og Fjordane. Er det noen andre som har hatt dette problemet eller er det virkelig bare meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ser vel hvor pengene har forsvunnet hvis du tar en titt i nettbanken. Høres merkelig ut at penger forsvinner hvis du ikke har brukt kortet.. Har du sjekket at du ikke har noen avtalegiroer el.? Er det samme beløp hver måned?

Bytte bank kan jo være en god løsning. Skandiabanken ble kåret til den beste totalbanken i fjor. Og hvis du er mellom 18 og 28 år har Nordea et veldig godt program som de kaller for Check-in. Der får du et kort med legitimasjon og man slipper årsavgiften på visakortet, som ofte ligger på 250 kr. De har ingen gebyr på bruk av kort i inn- og utland, ingen transaksjonspris på nettbetaling og en gratis mobilbank.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at jeg ikke hadde brukt kortet på noen uker. Glemte å legge det til, beklager.

Nettbanken til banken jeg bruker er ikke spesielt informativ. Den viser bare "VISA" ved trekk der jeg har betalt via bankaxept. Jeg vet jo hva pengene er trukket for, det er bare veldig ubeleilig at det skjer så lang tid etter kjøpet.

Jeg har 4 kontoer til sammen, 2 brukskontoer og 2 sparekontoer - i to forskjellige banker. Den ene er Sparebanken Sogn og Fjordane, brukskontoen der er den jeg bruker til vanlig og det jeg har det problemet. Den andre er Sparebanken Vest, som jeg er veldig fornøyd med, men av personlige grunner kan jeg ikke bruke kontoen der til hverdags.

Skal sjekke de bankene du nevnte, takk for tipset. :) Bakdelen med det er dog at ingen av dem har filial her. Men vi får se.

Nei, jeg tar kun ut i SSF sine minibanker, da det kun er de som befinner seg i sentrum.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Har du hørt med butikken du handler i? Jeg husker når jeg jobbet på en café, så hadde vi en liten periode der vi måtte bruke visa løsning fordi det var noe feil med korttermianlen som gjorde at den ikke fikk kontakt med bankaxept. Men hvis det har vart så lenge er jo det litt rart. Du bruker chipen på kortet og ikke stripen, sant?

Nordea har 17 kontorer i sogn og fjordane, men du bor kanskje på et ganske lite sted.

Lenke til kommentar

(Jeg går ut i fra at du har forsøkt alle de andre løsningene listet over, og at dette ER et problem med banken din)

Har du forsøkt å prøve kort fra en annen bank? Hvis banken du bruker ikke tar det seriøst og ordner opp så fortjener de vel ikke å ha deg som kunde?

Lenke til kommentar

Nettbanken til banken jeg bruker er ikke spesielt informativ. Den viser bare "VISA" ved trekk der jeg har betalt via bankaxept. Jeg vet jo hva pengene er trukket for, det er bare veldig ubeleilig at det skjer så lang tid etter kjøpet.

Dersom det sår VISA så er det sannsynligvis ikke enn Bankaxept-transaksjon, men en Visa-transaksjon, og de kan ta lengre tid. Jeg har opplevd dette en gang det var feil på kortet mitt, terminalen gjenkjente det ikke som Bankaxept-kort, og gjennomførte transaksjonen som Visa. Derfor er det verdt å sjekke med banken om kortet ditt virker som det skal.

Eventuelt, om feilen skjer på samme brukersted hver gang, så bør også brukerstedet sjekke teerminalen sin, som MKEA nevner. En tredje feil kan ligge i bankens systemer - kan de ha registrert kortet ditt som et reint VISA-kort, og ikke kombinert VISA/Bankaxept?

• Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

Jeg har 4 kontoer til sammen, 2 brukskontoer og 2 sparekontoer - i to forskjellige banker. Den ene er Sparebanken Sogn og Fjordane, brukskontoen der er den jeg bruker til vanlig og det jeg har det problemet. Den andre er Sparebanken Vest, som jeg er veldig fornøyd med, men av personlige grunner kan jeg ikke bruke kontoen der til hverdags.

Det må vel evt. vere mogeleg å opprette ein ekstra brukskonto i spv., om ikkje dei personlege grunnane er i vegen for dette også.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Kanskje noen er treg med å ta terminaloppgjøret... uanett, hvorfor ikke begynne å bruke kortet igjen og notere hva du betaler hvor og når (ta vare på kvitteringene).

Hvis du oppdager at du ikke blir trukket av noen på 2-3 arbeidsdager kan du enkelt å greit snakke med butikken hvorfor det ikke er trekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...