Taxxon Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Hei kjenner en som har en solseng der han skal bytte kontakten, den som er der fra før er en 3fase 32A men det er bare 2faser og jord som kommer fra solsenga. senga trekker 3000W som blir ca 13A på 230Ven. så lurer jeg da på om jeg kan sette på en vanlig kontakt til 16A stikk? vet at VVBer skal være fastmontert på 1999W, gjelder dette nå også. den skal trekkes ut etter bruk har jeg blitt informert om så den vill ikke stå i hele tiden. legg gjerne ved henvendelser til regelverk (har ikke funnet noe selv) Mvh ElektrikerLærling Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 på en kurs sikret med 32A kan du ikke uten videre sette opp en vanlig stikk, da den er godkjent for maks 16 A. Du ville i så fall måttet byttet sikringene til 16A. da må du huske å bruke jordfeilautomat. Dersom kursen allerede er utstyrt med jordfeilbryter, er den aller kjappeste, og enkleste løsningen, å bytte ut støpselet på solsengen til en som passer i den eksisterenede kontakten. Det gjør jo ikke noe at du trekker MINDRE effekt, og på færre faser enn den er beregnet for. Lenke til kommentar
Taxxon Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Takk for svar! Han skulle selge den og de som skulle kjøpe senga hadde ikke noe 3fas, de hadde et rom som var ledig og hadde en 16A kurs til seg, så da blir vell det greit. vet ikke om de har JFB, men er ikke et krav når det ikke skiftes sikring. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Kravet om fast installasjon er "særnorsk" og gjelder ikke for eksempel varmepumper (som kanskje har et noenlunde likt forbruksmønster), merkelig nok. Kravet gjelder heller ikke solsenger. Med andre ord - det kan benyttes stikkontakt. (NEK400, Bolignormen, så vidt jeg husker.) Kan man bruke en eksisterende 16A kurs uten jordfeilvern ? - Ja, selvfølgelig, men man ville bedre sikkerheten ved å legge inn et jordfeilvern. (For gamle installasjoner så gjelder det regelverket som var aktuelt på installasjonstidspunktet.) Kan man bygge om en CE merket 3 fase solseng til enkelt 16A stikkontakt. - Nei, egentlig ikke uten ny CE merking. Det må foretas en ny risikovurdering og framleggelse av dokumetasjon på at solsengen oppfyller EU sitt samlede regelverk for Solsenger. Det behøver vel ikke nødvendig vis å være tilfellet, ved alle typer feilkoblinger. Ombyggingen krever ny samsvarserklæring og ny CE merking. (Forskrift for elektrisk utstyr.) Hvis det på den annen side framgår av solsengens merkeskilt eller av produktdokumentasjonen og den eksisterende samsvarserklæring at den kan bygges om til 230V, en fase eller to fase da stiller saken seg noe gunstigere. Endret 27. mars 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Taxxon Skrevet 27. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2014 Takk for nyttig info arne! Sengen er jeg sikker på har vert 2fas stikk på tidligere. Da ledning hadde bare 2 ledere + jord,Ledningen var 1,5mm2 på en 32A 3f sikring. tror det ble satt på fordi 32A 3fas kontakt var tilgjengelig. men kunne vært rundstikk, nå ble det byttet til vanlig 16A plugg og alle lysne var med å lyse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå