Gå til innhold

Hp Spectre 13-3000

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en av de heldige som fikk kjøpt denne nydelige laptoppen til 8999,- på introsalg. Kjøpte den etter at jeg hadde lest om den på hw og dinside og fikk inntrykk av at dette var det beste laptopkjøpet en kunne gjøre.

Jeg er utrolig fornøyd med veldig mange ting:

Tastatur er nydelig.

Touchpad er STOR og herlig.

Skjermen har høy ppi, noe som er veldig viktig for meg.

Skjermen har touch, noe jeg ikke bryr meg om.

256gb ssd og 8gb ram er mye til denne prisen!

i5-4200U, nok for meg, men kunne tenkt meg dedikert grafikk.

Wifi har veldig god rekkevidde og ac-hastighet

Byggkvaliteten og designen er delikat

Som dere ser er jeg på mange måter begeistret for min nye maskin, men det er en ting jeg ikke klarer å slutte å tenke på.... Vifta...

Dette er en vifte som gjør meg forvirret, rett og slett fordi den ikke oppfører seg slik som jeg forventer. Når jeg skriver denne teksten er viften avskrudd og maskinen muse stille, noe som jeg forventer av en maskin i denne kategorien med ULV prosessor. Men det skal ikke mye til før viften skrur seg på laveste hastighet. For eksempel om jeg besøker en side med mange flash elementer, youtube i hd, pdf filer med mange bilder og lignende... Det er utrolig irriterende at viften skal slå seg på av så lite.

Når det er sagt så kan jeg tåle at viften slår seg på, men... En bekjent av meg har en eldre samsung np900 13" med 3. gen i5. Vi satte maskinene våre side om side og testet med prime95 for å finne eventuelle forskjeller. Maskinen min spant opp på første vifteintervall etter ca 30 sek og hans maskin like etter. Greit nok, men hans maskin lage mye mindre lyd. Faktum er at vi ikke kan høre hans maskin før jeg skrur min maskin av.

Hans maskin blir mye varmere, så det er rett og slett vifteprofilen til min maskin som er mye mer aggressiv og bråker mye mer på laveste intervall.

Jeg synes det er veldig irriterende og måtte levere tilbake maskinen bare på grunn av dette problemet, men jeg må si at jeg sliter med å bestemme meg.

Situasjonen er den at jeg har tilgang på et par veldig gode dealer på demovarer. Blant disse er:

Samsung Ativ Book 9 Plus til kr 9000,-

https://prisguiden.no/produkt/samsung-ativ-book-9-plus-940x3g-k04se-200410

Her går jeg glipp av stor ssd og mye ram, men får høyere ppi og forhåpentlig roligere maskin.

Asus ux302lg til 9000,-

https://prisguiden.no/produkt/asus-zenbook-ux302lg-c4007h-196477

Her får jeg "kun" full-hd og dårligere batteritid. Jeg må kjøpe 256gb ssd seperat som gjør den ca 1000,- dyrere. Bonus er at jeg får dedikert grafikk.

Asus ux31 til 7000,-

https://prisguiden.no/produkt/asus-zenbook-touch-ux31la-r5017p-197054

Her får jeg kun 4gb ram og 128gb ssd. Oppløsningen er lusne 1600x900, men skjermen er matt :) Denne har også den eldre 3. gen i5 cpu'n. Bonus med denne maskinen er absolutt byggkvalitet og design og ikke minst pris.

Jeg sliter folkens... Hva synes dere? Skal jeg bite i det sure eplet og leve med viftestøyen? Eller skal jeg finne meg noe annet?

Når alt dette er sagt må det nevnes at jeg er utrolig kresen når det kommer til denne type produkt. Det kan godt være at mange andre ikke en gang ville sett på viftelyden som noe negativt... Men for meg er dette noe jeg virkelig henger meg opp i, spesielt når jeg vet at dette er bedre på andre modeller.

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert Multicom Arctic 740? Ikke tvil om at dette er maskinen som gir mest valuta for pengene.

http://www.dinside.no/922143/multicom-arctic-w740s

Hadde faktisk ikke sett denne før nå. Fantastisk maskin, absolutt, men ikke på de områdene som er viktigst for meg.

Jeg trenger ikke mange hestekrefter, i5 er godt nok, men en maskin som har god skjerm, holder så lenge som mulig på batteri og IKKE bråker.

Så faktisk nettopp en youtube video i hd... Viften gikk på etter 1 min (selv om maskinen ikke blir varm) og cpu lå på ca 30% i task manager. Viften skrudde seg helt av ca. 1 min etter at jeg skrudde av filmen.

Jeg er veldig frustrert siden jeg er vanvittig imponert og fornøyd med maskinen bortsett fra akkurat dette... Og akkurat denne tingen er noe jeg synes er utrolig irriterende :(

Jeg trenger en maskin hvor viften faktisk ikke slår seg på i det hele tatt ved normal bruk dersom jeg skal bli fornøyd.. Men så forstår jeg at det kan bli vanskelig å forene det med de utrolige spesifikasjonene til dette prisnivået.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg kunne komme med tilbakemelding her og fortelle hvordan det gikk.

Jeg endte med å levere Hp'n tilbake da den bråket for mye. Fikk til og med prøve en ny først i tilfelle det var noe galt med den første, men det er tydeligvis en svakhet til modellen.

Kjøpte en samsung ativ book 9 plus til 9000. Dette er modellen med 4gb, 128gb, i5-4200 og wifi-n. Dette betyr altså at jeg har nedgradert på mange områder. Jeg bestemte meg for at jeg egentlig ikke trenger mer enn overnevnte i en ultrabook. Denne maskinen lager på andre side ikke en eneste lyd. Byggkvaliteten er i tillegg mye bedre. Utrolig fornøyd med mitt nye kjøp! Skulle selvfølgelig ønske at jeg hadde modellen med i7, 256 og 8gb, men denne kommer lett på ca 14k som blir latterlig. Som en bonus er skjermen og touchen faktisk helt rå!

Hp'n er altså et røverkjøp dersom du kan leve med en høylytt ultrabook (til tider, men ofte utider).

Det som er litt morsomt er at jeg la igjen en utrolig positiv anmeldelse på elkjop.no hvor jeg ga nesten toppkarakter, men listen viften som eneste minus. La i tillegg ved en illustrasjonsvideo på 10 sek.

Denne ble slettet av elkjøp "da den ikke var i henhold til reglementet".

Fy elkjøp! Dere kan ikke ha et anmeldelsessystem hvor dere luker ut alt som ikke er utelukkende positivt. Dette har forøvrig også skjedd med meg på komplett.no

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Irriterer viften deg i det hele tatt? Bråker den mye, eller er det bare irriterende at den slår seg på? Hvis du ikke vil at viften skal slå seg på så kan man vell like gjerne ta ut hele viften og ikke bruke den i det hele tatt, men slik er det ikke. Man må dermed regne med at viften er på, og hvis du sammenligner støyen med f eks en mac så er jeg nok sikker på at HP Spectre vinner ;)

Lenke til kommentar

Irriterer viften deg i det hele tatt? Bråker den mye, eller er det bare irriterende at den slår seg på? Hvis du ikke vil at viften skal slå seg på så kan man vell like gjerne ta ut hele viften og ikke bruke den i det hele tatt, men slik er det ikke. Man må dermed regne med at viften er på, og hvis du sammenligner støyen med f eks en mac så er jeg nok sikker på at HP Spectre vinner ;)

Viften er ett irritasjonsmoment, ja. Den var så høy at maskinen er til sjenans i bibliotek/forelesning.

Samsungen jeg byttet til nå er stille som en mus :)

Hp'n var altså veldig bra, men bommet på det ene punktet som betyr mest for meg.

Lenke til kommentar

Mulig at du har fått en feil maskin. Kanskje en mandags maskin eller lignende. Jeg har tastet Spectre selv, og jeg kunne ikke merke noe til dette, så det var rart må jeg si, men sånn kan det gå. Det er uansett bra at du er fornøyd med din nye Samsung! :)

Trodde det samme først. Derfor gikk jeg og klaget og fikk ny maskin. Den oppførte seg helt likt.

Viften kommer og går uten fast mønster. Må derfor testes over lengre tid for å merke dette. Det at viften går på er i utgangspunktet levelig. Det som ikke er levelig er den høylytte lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...