lion33 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Jeg har kjøpt pizza deig rund 280 gram, må jeg nå bare kjøpe pizza saus? Vil ha pølser og ost på pizzaen kanskje noen anbefalinger for å gjøre pizzaen bedre ? Første gangen jeg lager hjemmelagd pizza. Endret 16. mars 2014 av lion33 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Jeg har kjøpt pizza deig rund 280 gram, må jeg nå bare kjøpe pizza saus? Vil ha pølser og ost på pizzaen kanskje noen anbefalinger for å gjøre pizzaen bedre ? Første gangen jeg lager hjemmelagd pizza. Tomatpure evt. tomatsaus, tilbehør etter eget ønske og ost. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Ta en halv løk, hakk den grovt og fres den blank i litt olivenolje i en kjele. Ha en boks grovhakkete tomater i kjelen sammen med en teskje eller to med tomatpuree. La det småkoke 10-15 minutter så det blir passe tjukt, smak til med salt og de krydderene du har lyst på. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Og vil du prøve noko anna, så finnes det tusenvis av oppskrifter på nettet. Kun fantasien set grenser for kva du puttar på ein pizza. Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Og vil du prøve noko anna, så finnes det tusenvis av oppskrifter på nettet. Kun fantasien set grenser for kva du puttar på ein pizza. men det er noe du må ha på pizzaen tomatsaus eller pizzasaus ikkesant den røde sausen så kan jeg ha på hva jeg vil ? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Så lenge du har på pepperoni så kan du fritt velge andre ingredienser ja. Det er ikkje pizza uten pepperoni Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Tror jeg vil bare ha pølser og ost vet ikke om noe annet som kunne gjort det bedre, vil helst ikke ha noe salami i dag skal også ha noen andre ting vet ikke hva det heter Endret 16. mars 2014 av lion33 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Beklager og måtte skuffe deg, men dette blir ikke en hjemmelaget pizza. 4 Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Pizza-saus på glass er ikke noe godt. Lag den selv. Dragavon's tips lenger opp er et godt utgangspunkt. Å bare kline på med tomatpure på deigen er ikke spesielt godt. 1 Lenke til kommentar
lion33 Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Pizza-saus på glass er ikke noe godt. Lag den selv. Dragavon's tips lenger opp er et godt utgangspunkt. Å bare kline på med tomatpure på deigen er ikke spesielt godt. hvordan lager jeg den selv meninga er å ikke bruke så langt tid Nok en straffe som å se reprise hva fader ..... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Mitt forslag til hjemmelaget pizza: * Bland 500 g hvetemel (tipo 00), 10 g salt, 10 g honning, 2 g hvetegluten, 15 g tørrgjær og 310 g lunket vann i en eltemaskin (juster vannmengden slik at deigen løsner fra sidene, men klister seg i bunnen). Elt i 10 minutter, la deigen hvile i 5 minutter, elt i 10 minutter. Del deigen i 4 og rull hver del til en bolle (dra gjerne i deigen, og klem den sammen igjen noen ganger - dette forbedrer strukturen) - hev i 1 time. * Mens deigen hever freser du løk og hvitløk i olivenolje til det blir blankt, tilsett så en boks med dine favorittomater, smak til med salt og kajennepepper, kok i 45 minutter i trykkoker (1 bar), kjør sammen med stavmikser og gi den en skvett god olivenolje. Kan variere med diverse urter eller for eksempel svarte oliven. Gulrot og stangselleri er også fine ingredienser i en tomatsaus. * Putt pizzasteinen i oven og varm opp til minst 270 grader på undervarme + varmluft. La pizzasteinen bli skikkelig varm (omtrent 30 minutter). * Klem ut pizzadeigene og ved å vende dem over hånden lar du tyngdekraften utvide dem til du får en fin og rundt pizza i omtrent en tallerkenstørrelse. * Påfør et tynt lag med tomatsausen, et tynt lag mozzarella og topping etter eget ønske. Spekeskine, reker, pepperoni, blåskjell, kjøttsaus, skine osv er gode valg. * Legg pizzaen på en pizzaspade med litt mel på og sleng den inn i ovnen. Stekes i omtrent 5 minutter. Følg med, mot slutten er sekundene avgjørende. * Ta ut pizzaen og avkjøl den litt på en rist, skvett litt god ekstra virgin olivenolje på og server! 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Mitt forslag til hjemmelaget pizza: Tror den oppskriften der blir litt komplisert for en førstegangs pizzabaker Endret 16. mars 2014 av Dragavon 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Pizza er som lapskaus. Nesten samme hva du blander sammen blir det spiselig. Min variant innebærer hjemmelaget bunn, firekantet så den passer i stekeovnen. Stekt kjøttdeig med pepper, masse tomatpuré, mais, paprika, løk og så blir alt dekket med Norvegia. Jeg bruker ostehøvel, ikke rasp. Det er vanskelig å gjøre feil. Min pizza er langt unna den tynne italienske varianten. Og den er veldig god :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Mitt forslag til hjemmelaget pizza: Tror den oppskriften der blir litt komplisert for en førstegangs pizzabaker Med den oppskriften ville han blitt førsgegangs pizzabaker. Man blir ikke pizzabaker av å kjøpe deig, kjøpe saus og strø revet gul greie over. Hovedpoenget er at hjemmelagd pizza innebærer at man lager deigen hjemme, lager fyllet hjemme og bruker ekte ost. Hjemmelaget pizza kan lages på et utall måter og man trenger ikke følge noen oppskrift til punkt og prikke. Endret 16. mars 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Den beste pizzasausen, etter min mening (den er også mye raskere enn de andre forslagene nevnt over): 1 boks hakka tomater 2 fedd hvitløk, finhakket 3-4 spiseskjeer olivenolje Fersk basilikum om du har, stor neve Ha olivenolje i en kjele til det blir varmt, ha så i hvitløken og stek det forsiktig i ca 20 sekunder for å få vekk den rå smaken. Ha så i tomater og fersk basilikum. La dette koke sammen i ca 2 minutter. Etter dette setter du frem en stor bolle med en fin sil over. Hell tomatsausen oppi silen og dytt sausen i gjennom slik at den blir fin og jevn. Avkjøl og bruk. Endret 16. mars 2014 av ahpadt Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Begynte på en pizzabunn her i gården, og gikk tom for mel (jadajada, burde sjekket først). Funker det å erstatte litt mel med potetmel uten at det blir HELT forjævlig? Det er ikke så mye som mangler. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Potetmel er ikkje brukbart. Det er noe helt annet enn mel av korn. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Ikke noe jeg har tenkt å gjøre fast, selvfølgelig. Men sett i lyset av at jeg allerede har en halvferdig deig som bare mangler mel, og butikkene er stengt. DA må det vel funke som en dårlig backup? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Med den oppskriften ville han blitt førsgegangs pizzabaker. Ja, men det må være måte på kva man skal forlange av en som aldri har prøvd å lage pizza før. En slik oppskrift er helt unyttig for en som ikkje kan noe, den er for godt viderekomne. Ikke noe jeg har tenkt å gjøre fast, selvfølgelig. Men sett i lyset av at jeg allerede har en halvferdig deig som bare mangler mel, og butikkene er stengt. DA må det vel funke som en dårlig backup? Nei. Potetmel er ikkje egnet. Lenke til kommentar
Turpedopedro Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Saus kommer til uken http://www.kulinarisk.no/mat/pizza/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå