Tabris Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Jeg har et Excel-ark hvor jeg bruker fargekoder for å sette status på de ulike cellene. Jeg kunne tenke meg en formel som kunne telt antall celler i hver farge slik at jeg ved et raskt overblikk kan se hvor mange celler jeg har som er grønn, gul osv. Er dette mulig? Har Excel 2013 på norsk. Endret 18. mars 2014 av Tabris Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Ikke gjort dette selv, men det bør være mulig. En kjapp Google: http://www.cpearson.com/excel/colors.aspx http://www.ozgrid.com/VBA/sum-count-cells-by-color.htm http://support.microsoft.com/kb/2815384/en-gb Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Hvis du bare skal gjøre en telling en gang i blant, da kan du bruke autofilteret til å filtrere på farge. Skal du derimot ha en dynamisk telling av antall forekomster av hver farge, da kan du bruke makroer slik som helsten2 linker til, men dette er kanskje unødvendig komplisert.Er arket ditt bygd slik at alle celler i samme rad har samme farge, eller varierer fargene fra kolonne til kolonne i tillegg til å variere fra rad til rad? Hvis alle cellene i samme rad har samme farge, da kan du jo bruke en egen kolonne til å angi status, og bruke betinget formatering til å angi korrekt farge til de andre cellene i raden. Da kan du også med enkle formler (antall.hvis) telle opp antall per status. Endret 16. mars 2014 av Bradbury Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 17. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2014 Fargene vil sånn sett være random, dvs det er ingen system på hvilken rad og kolonne de forekommer i. En celle vil også endre farge når den endrer status. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Dette er aldri populært å si, men bruk aldri farger som primærinformasjon i Excel. Excel har ikke formler for farger, og fargelegging trigger ikke beregning av regneark.Du får et bedre liv ved å finne en annen måte å merke statuser, turnuskoder eller hva dette nå handler om, og eventuelt bruke betinget formatering til å vise konsekvensene med farger. Men må du så må du. Åpne VB-editoren (Alt F11 eller tilsvarende), sett inn en standard modul og lim inn denne: Public Function FargeTell(Omraade As Range, SammeFargeSom As Range) As Long Dim Cel As Range Dim Farge As Long Application.Volatile Farge = SammeFargeSom(1).Interior.Color For Each Cel In Intersect(Omraade, Omraade.Parent.UsedRange) If Cel.Interior.Color = Farge Then FargeTell = FargeTell + 1 Next End Function Returner til Excelarket. I cellene skriver du nå formler a la =FargeTell(A2:M20;A1) som betyr "Hvor mange celler i området A2:M20 har eksakt same farge som A1?" Du må fremtvinge ny beregning etter å ha fargelagt ved å trykke F9 eller tilsvarende. HTH. Beste hilsen Harald 1 Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 18. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2014 (endret) Takker, Harald! Jeg må jo sånn sett ikke, men synes det er en fin måte å visualisere status på. Regnearket er en oversikt over alle grunnferdighetene jeg kan trene min hund til, også fargekoder jeg cellen med hver ferdighet etter hvor godt hunden kan dette. Jeg har dermed en rask oversikt over hvor godt hunden kan hvor mange ferdigheter - og den oversikten blir enda bedre hvis jeg kan få i gang en slik tellefunksjon. Edit - det funker! :-D Endret 18. mars 2014 av Tabris Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Så bra. Strenge "best practice"-regler gjelder ikke alltid når en selv er eneste bruker. Jeg var redd du var i gang med turnusplanlegging eller søknadsbehandling eller andre ting av vesentlighet som berører mange Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå