Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kvinnen i norsk litteratur

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har prøveeksamen i norsk i morgen og oppgaven min går som følgende:
Hvordan har kvinnen blitt fremstilt i litteraturen fra norrøn tid og frem til ca 1870? (evt. nyere tid). Har noe av dette hatt innvirkning på kvinnens rolle i samfunnet? Bruk eksempler fra tekster fra ulike perioder og vis også til endringer i språk og fortellerstil i de aktuelle tekstene.

Jeg lurte på om noen hadde noe bra fakta om dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tekst du kan bruke er Et dukkehjem av Henrik Ibsen. Under realismen skulle man ta samfunnsproblemer opp i debatt, og i denne boka kritiserte Ibsen den kvinneundertrykkende samfunnsmoralen i Norge(og resten av verden) på 1800-tallet. Det har hatt stor betydning for kampen om likestilling i Norge.

Ellers vet jeg ikke om så mange andre tekster, enn Karen av Alexander Kielland og Karens jul av Amalie skram.

Lenke til kommentar

En tekst du kan bruke er Et dukkehjem av Henrik Ibsen. Under realismen skulle man ta samfunnsproblemer opp i debatt, og i denne boka kritiserte Ibsen den kvinneundertrykkende samfunnsmoralen i Norge(og resten av verden) på 1800-tallet. Det har hatt stor betydning for kampen om likestilling i Norge.

Ellers vet jeg ikke om så mange andre tekster, enn Karen av Alexander Kielland og Karens jul av Amalie skram.

Takk for svar! Ja jeg har hørt om boka et dukkehjem og jeg har vurdert det, men vi har bare 24timer på oss til å gjøre oppgava og da får jeg ikke tid til å lese boka..Får vel finne et utdrag på nettet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...