Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Må bytte komfyrtopp uten å skade benk eller skap:

Anbefalte innlegg

Denne Bosch som vi tror er en induksjonstopp eller "platetop" (vennligst se bilde), skal byttes ut med ny.

Jeg ønsker å fortsatt ha manuelle vridere for å justere kokeplatestyrken (liker ikke tochfunksjon) og vi ønsker ikke induksjons-teknologi.

Som dere ser av bilde så er kanten på "koketoppen" (kalles det koketopp egentlig?) oval. Da må vel den "koketoppen som skal erstatte dette være oval?

Finnes det noen lignende komfyrtopper som kan puttes rett inn og kan jeg evt. beholde det gamle betjeningspanelet?

Jeg er innstilt på å kjøpe brukt. Men er usikker på hva dette heter teknisk sett.

Kalles dette for "nedfellbar komfyrtopp"?

post-214961-0-35419900-1394966476_thumb.jpg

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er bredden?

Platetopp kaller jeg det... indusjon kaller jeg induksjonstopp.

Hvorfor vil du ikke ha induksjon?

Det er slik at mange ikke ønsker noe nytt fordi det er "ukjent" men du gjør ikke noe annerledes med en indusjonstopp enn en vanlig platetopp, håper ikke det er grunnen. Det eneste er kanskje at du må bytte ut noe av kokekarene dine fordi de ikke er beregnet på induksjon.

Håper heller ikke det også er grunnen til at du vil ha manuelle vridere, touch knappene i dag er veldig gode og lett å venne seg til.

Skal du absolutt ha manuelle vridere er nok en foruftig løsning å bytte ut både stekeovn og topp med en komfyr.

En induksjonstopp er mer effektiv (sparer strøm), raksere og ofte lettere å rengjøre ved søl.

Når det gjelder formen er det vel kun å bruke en stikksag med egnet blad å sege ut spissere hjørner hvis du vil ha inn en topp med samme bredde uten ovale hjørner.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hva er bredden?

Platetopp kaller jeg det... indusjon kaller jeg induksjonstopp.

Hvorfor vil du ikke ha induksjon?

Det er slik at mange ikke ønsker noe nytt fordi det er "ukjent" men du gjør ikke noe annerledes med en indusjonstopp enn en vanlig platetopp, håper ikke det er grunnen. Det eneste er kanskje at du må bytte ut noe av kokekarene dine fordi de ikke er beregnet på induksjon.

En induksjonstopp er mer effektiv (sparer strøm), raksere og ofte lettere å rengjøre ved søl.

Når det gjelder formen er det vel kun å bruke en stikksag med egnet blad å sege ut spissere hjørner hvis du vil ha inn en topp med samme bredde uten ovale hjørner.

Takk for svar.

Det er fler grunner. Vi er litt "gammeldagse". Skal komme tilbake til bredden.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig... merk at jeg har lagt til noe etter du svarte.

Det er veeeeldig vanskelig å skaffe en topp i dag med manuelle vridere, kan ihvertfall love deg at utvalget blir dårlig.

En løsning er kamskje å bytte ut både topp og stekeovn med en frittstående komfyr, da blir utvalget ganske mye bedre.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig... merk at jeg har lagt til noe etter du svarte.

Det er veeeeldig vanskelig å skaffe en topp i dag med manuelle vridere, kan ihvertfall love deg at utvalget blir dårlig.

En løsning er kamskje å bytte ut både topp og stekeovn med en frittstående komfyr, da blir utvalget ganske mye bedre.

Takk. Jeg tror ikke utleier er så happy med for store modifikasjoner på kjøkkenet hans. Men stekeovnen står jo et annet sted. Det er jo bare toppen som står og skal byttes ut.

Lenke til kommentar

Dere har en ganske spesiell form på platetoppen, og bare å finne noe som passer inn der tror jeg fort kan vise seg "umulig". Å bruke det gamle betjeningspanelet er nok svært liten sjanse for, og krever more or less at du finner en identiske platetopp (brukt eller via en butikk som har en nedstøvet modell).

Begge ting ville jeg nok ikke vært så håpefull for å finne.

Det som derimot kan være mulig er en platetopp med samme bredde (selv om det er mulig du må kutte litt i kantene). Men betjeningspanelet er i disse dager oftest på topp via touchknapper (som er MYE lettere å vaske /holde ren enn knotter). Jeg har vel og merke sett de med skrubrytere, men da på toppen av platetoppen, ikke på et separat kontrollpanel under. Dette var dog en noe speseill modell som ikke er like bred som din platetopp og ville ikke passet inn.

Kort sagt: I min korte tid på 2år i hvitevareavdeling på elkjøp, så har jeg sett en del, men aldri noe som du etterspør.

Å være gammeldags når det kommer til moderne teknologi er ikke lett, og spesielt når man sitter med ganske spesielle/spesialtipassede enheter til kjøkkenet, så bør man ikke forvente eller kreve så mye. For sjansen er liten til at du finner noe som ligner overhode.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere har en ganske spesiell form på platetoppen, og bare å finne noe som passer inn der tror jeg fort kan vise seg "umulig". Å bruke det gamle betjeningspanelet er nok svært liten sjanse for, og krever more or less at du finner en identiske platetopp (brukt eller via en butikk som har en nedstøvet modell).

Det som derimot kan være mulig er en platetopp med samme bredde (selv om det er mulig du må kutte litt i kantene). Men betjeningspanelet er i disse dager oftest på topp via touchknapper (som er MYE lettere å vaske /holde ren enn knotter). Jeg har vel og merke sett de med skrubrytere, men da på toppen av platetoppen, ikke på et separat kontrollpanel under. Dette var dog en noe speseill modell som ikke er like bred som din platetopp og ville ikke passet inn.

Kort sagt: I min korte tid på 2år i hvitevareavdeling på elkjøp, så har jeg sett en del, men aldri noe som du etterspør.

Å være gammeldags når det kommer til moderne teknologi er ikke lett, og spesielt når man sitter med ganske spesielle/spesialtipassede enheter til kjøkkenet, så bør man ikke forvente eller kreve så mye. For sjansen er liten til at du finner noe som ligner overhode.

Takk for innspill. Det kan vel være at Bosch evt. vet av noen modeller som passer med frontpanelet. Vi liker ikke så godt tochpanel selv om det er lettere å rengjøre. Vi har kontaktet Bosch kundeserice så får vi se.....

Lenke til kommentar

Wow, først nå ser jeg bryterne ligger under benken... ALDRI sett dette og noe slikt vil nok være ekstremt vanskelig å finne. En annen platetopp med manuelle vridere vil nok uansett vriderne stå på selve platetoppen så dette hullet må nok trolig tettes igjen med en foringslist eller noe.

Når det gjelder teknologi så vil jeg sterkt anbefale induksjon, i praksis vil dere ikke merke forskjell annet enn at det er mye mer effektivt.

Jeg vil foreslå å gå på en stor elektroforetning ala Elkjøp, Lefdal, Expert, etc og snakke med en selger. Finn en topp med touch som det er koblet strøm på å prøv dere frem ved hjelp av en selger. Tror du vil bli veeeeeldig positivt overasket over hvor enkelt det er.

PS!

Hvis den gamle toppen er ødelagt og dere leier er det vel utleier sitt problem.

Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker du/dere egentlig å bytte?

Siden du nevner at du ønsker å beholde panelt, så går jeg ut fra at enheten faktisk ikke er ødelagt?

Det er lov å være gammeldags, men induksjon har da så store fordeler, OG er lettere å bruke at jeg ikke helt kan se hvorfor man ønsker å bytte bort det. Bort sett fra at du må bytte bort noen panner/kokekar (noe man gjerne har en tendens til å gjøre litt sjelden uansett), og litt støy på visse enheter, så har det knapt noen nedsider.

Og du sitter da igjen med mye raskere, mer energisparende, MYE bedre kontroll (så raskt at du nesten kan justere høyde på boblene), og du slipper at ting svir seg fast på samme måte.

Lenke til kommentar

Wow, først nå ser jeg bryterne ligger under benken... ALDRI sett dette og noe slikt vil nok være ekstremt vanskelig å finne. En annen platetopp med manuelle vridere vil nok uansett vriderne stå på selve platetoppen så dette hullet må nok trolig tettes igjen med en foringslist eller noe.

Ja, slike spesialtilfeller er egentlig dømt til å bli et problem. Går du dog til en selger, så kan han kanskje ringe bosch og høre om de har noen spesialmodeller med slikt kontrollpanel, som kan spesialbestilles.

For slikt, som går bort fra en hver standard, er det nok glemme å plutselig komme over dessverre.

Lenke til kommentar

Induksjon er bra det, men, man "må" ha egen kurs til kun den, alternativt skru av så godt som alt annet på den kursen. Så, har du ikke egen kurs til plata ville jeg sett etter noe annet enn induksjon, selv om induksjon er betydelig bedre.

Ellers har jeg aldri sett noe sånt, men, den er vel utleier sin? Da er det utleier sitt ansvar.

Har du snakket med utleier?

Lenke til kommentar

Induksjon er bra det, men, man "må" ha egen kurs til kun den, alternativt skru av så godt som alt annet på den kursen. Så, har du ikke egen kurs til plata ville jeg sett etter noe annet enn induksjon, selv om induksjon er betydelig bedre.

Ellers har jeg aldri sett noe sånt, men, den er vel utleier sin? Da er det utleier sitt ansvar.

Har du snakket med utleier?

Ja vi kvier jo oss for å si det og ønsker heller ikke å gå inn i noen diskusjon så om noen får lyst til å det så ta den diskusjonen et annet sted. Vi er tilhgenger av "føre var" prinsippet d.v.s at det er omstridt hvorvidt det kan være helsebelastende med det kraftige magnetfeltet som genereres fra en induksonskomfyr. Som sagt vi regner med mye motbør på den teorien og vi kommer ikke til å gå inn i diskusjon eller besvare noen utsagn basert på stråling og helse i denne tråden. Det vil bli ignorert så vennligst la oss være i fred med våre "gammmeldagse" overbevisninger :-)

Induksjonskomfyren der fungerer, men vi ønsker ikke å benytte den. Vi ønsker ikke å belaste utleier med noe her og forsøker heller å finne andre løsninger.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at det er en induksjonstopp og ikke en keramisk topp? Jeg spør, fordi jeg aldri har sett induksjonstopper med separat skruknottpanel - finnes virkelig det? Blir den varm når dere skrur den på når det ikke står noe på den?

Ellers er det jo fint at dere ikke vil "belaste utleier", men bytt for all del ikke ut faste installasjoner uten å klarere det med utleier først. Det kan fort bli en belastning for begge parter...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at det er en induksjonstopp og ikke en keramisk topp? Jeg spør, fordi jeg aldri har sett induksjonstopper med separat skruknottpanel - finnes virkelig det? Blir den varm når dere skrur den på når det ikke står noe på den?

Ellers er det jo fint at dere ikke vil "belaste utleier", men bytt for all del ikke ut faste installasjoner uten å klarere det med utleier først. Det kan fort bli en belastning for begge parter...

Takk for påminnelsen. Ja vi gjør aldri noe uten å avklare med utleier. Han er informert og det var han som mente det var induksjon, men mulig det ikke stemmer. Ikke utleier som selv har bodd der, kun utleie hus. Det må dobbeltjekkes. Takk for viktig poeng!

Lenke til kommentar

Induksjonskomfyren der fungerer, men vi ønsker ikke å benytte den. Vi ønsker ikke å belaste utleier med noe her og forsøker heller å finne andre løsninger.

Din overbevisning er da kun din sak, men problemstillingen ble plutselig en helt annen :)

Keramisk med touchpanel er kanskje ok kompromiss?

De platetoppene jeg kan finne er med vribrytere er overpriset og upraktiske...

Om der er induksjon da, noe jeg egentlig tviler på.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Din overbevisning er da kun din sak, men problemstillingen ble plutselig en helt annen :)

Keramisk med touchpanel er kanskje ok kompromiss?

De platetoppene jeg kan finne er med vribrytere er overpriset og upraktiske...

Takk for det. Vi liker best vribryter bryter for styrke på platen manuell. Raskere å korrigere enn etter vårt skjønn knotete touchpaneler.

Lenke til kommentar

Den gamle toppen på bildet er ikke induksjon, men en avart av tradisjonelle keramisk topp med 1 (eller 2?) halogensone(-r). Dette er noe som forsvant like fort som det kom for mange år siden.

Ønsket om separat bryterpanel er umulig i dag. Eneste mulighet er bruktmarked/loppemarked, men da er det omtrent gammelt som denne.

Toppens bredde er også er problem. Den er sansynligvis ca 80 cm bred, og da er utvalget i nye lite og kostbart. Fasongen gjør også at det er helt nødvendig å skjære i benkeplata hvis man finner noe som passer i bredde/dybde. Mål hullet i benkeplata.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...