Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

På tide med ny rig. Har bestemt meg for å kjøpe ny PC og 2x 4k PC-skjermer. Flere år siden jeg var oppdatert på hardware markedet, så er dermed avhengig av gode råd - noe jeg vanligvis får her;)

Har ikke et fast budsjett, men antar 2x 4k skjermer og en PC til å drive de blir dyrt...

Jeg bruker PCen min til endel gaming, men også videoredigering, bilderedigering og svært tunge 3d -filer i tegneprogrammer som revit, rhino, autocad og sketchup. PCen må klare alt sammen på strak arm. Jeg setter også pris på lavt støynivå og et "cleant" kabinett,

Bygde min forrige PC for 5 år siden, men ønsker å overlate det til andre denne gangen.

Det jeg trenger er:

- En PC som med kraft nok til å kjøre det jeg vil flytende (i 4k oppløsning)

- 2x 4k PC-skjerme (24-30")

Hvis noen har et forslag som står til mine kriterier setter jeg stor pris på respons.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen, takk for gode svar.

Ang. budsjett først; jeg har som sagt ikke et fast budsjett. Hadde i utgangspunktet tanker om å kunne gjennomføre et kjøp på rundt 30-35k for PC+2x 4k skjermer.

Hvis 4k monitorer ikke har falt nok i pris enda, kan det være aktuelt å kjøpe PCen nå, og monitorene på et senere tidspunkt?

Er det forøvrig nye grafikkort og/eller cpuer på vei rundt hjørnet? Det kommer nytt hardware hele tiden, det er jeg klar over, men er det noe som er vært og vente på? Når man først bruker så mye penger på en PC, vil man gjerne at den skal være "state of the art" så lenge det lar seg gjøre,

Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for gode svar.

Ang. budsjett først; jeg har som sagt ikke et fast budsjett. Hadde i utgangspunktet tanker om å kunne gjennomføre et kjøp på rundt 30-35k for PC+2x 4k skjermer.

Hvis 4k monitorer ikke har falt nok i pris enda, kan det være aktuelt å kjøpe PCen nå, og monitorene på et senere tidspunkt?

Er det forøvrig nye grafikkort og/eller cpuer på vei rundt hjørnet? Det kommer nytt hardware hele tiden, det er jeg klar over, men er det noe som er vært og vente på? Når man først bruker så mye penger på en PC, vil man gjerne at den skal være "state of the art" så lenge det lar seg gjøre,

Nvidia Maxwell GPU er forventet å bli lansert i løpet av de neste par månedene ca, de har helt ny arkitektur som skal være en del kraftigere og bruke mindre strøm enn de nåværende Kepler kortene.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Det er nok en god stund til neste generasjon, regn med at en arvtaker til GTX 780 Ti kommer om halvannet år. På en annen side begynner GTX 780 og Titan å dra på alderen nå, Titan Black og 780 Ti er bare litt høyere klokkede modeller med litt flere streamprosessorer aktivert.

Dell har en "billigmodell" med 4K-oppløsning på vei, den vil koste rundt 5000 kr om jeg husker rett, den skal ikke nødvendigvis være spesielt god til spilling om jeg husker rett.

Nvidia Maxwell GPU er forventet å bli lansert i løpet av de neste par månedene ca, de har helt ny arkitektur som skal være en del kraftigere og bruke mindre strøm enn de nåværende Kepler kortene.

De eneste som mener det er realistisk å tro at 20nm Maxwell kommer ut før august er uvitende, Regn også med at GM200 lar vente på seg til et senere tidspunkt lignende GTX 680/780

Lenke til kommentar

Det er nok en god stund til neste generasjon, regn med at en arvtaker til GTX 780 Ti kommer om halvannet år. På en annen side begynner GTX 780 og Titan å dra på alderen nå, Titan Black og 780 Ti er bare litt høyere klokkede modeller med litt flere streamprosessorer aktivert.

Dell har en "billigmodell" med 4K-oppløsning på vei, den vil koste rundt 5000 kr om jeg husker rett, den skal ikke nødvendigvis være spesielt god til spilling om jeg husker rett.

De eneste som mener det er realistisk å tro at 20nm Maxwell kommer ut før august er uvitende, Regn også med at GM200 lar vente på seg til et senere tidspunkt lignende GTX 680/780

Det er godt mulig, men 28nm Maxwell som sikkert kommer ut i.l.a. de neste 3 månedene kommer nok fremdeles til å gi mer ytelse per krone enn dagens Kepler.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig, men 28nm Maxwell som sikkert kommer ut i.l.a. de neste 3 månedene kommer nok fremdeles til å gi mer ytelse per krone enn dagens Kepler.

Det er to 28nm-Maxwells planlagt: GM107 (ute nå i form av GTX 750 Ti og GTX 750) og GM108 (sannsynligvis GT 740,) ingen vil være å anbefale for 4K-oppsett.

GM200, GM204, og GM206 er planlagt for 20nm, og vil sannsynligvis gi et solid hopp i ytelse. TSMC har kun 20nm LPM, og den vil ikke nå full produksjon før uti august/september, videre er den ment for low-power-SoCs til mobiler og lignende, og vil derfor ikke egne seg spesielt godt til å produsere GPUer på.

Lenke til kommentar

Et antall Titan Black er vel det greieste til en sånn oppløsning, men de er jo helsikes dyre (og man må jo nesten ha flere enn én for å dra mer enn 1080p). I praksis er det svært vanskelig å dra rundt 4k i dag uavhengig av hardware, og jeg ville heller spilt i 1080p med alt av eye candy på fullt enn 4k med lave innstillinger. 4k er rett og slett for tidlig til spill synes jeg. Crysis 3 klarer man vel på medium med Titan Black SLI i den oppløsninga. Jeg ville prioritert annerledes enn å bruke 16k på grafikkort for medium innstillinger eller det dobbelte for noe mer. Da er det bedre å spille i 1080p, som jeg antar vil se kurant ut på en 4k-skjerm også.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

og vist man først skal spille i 1080p/1440p nå så kan man like gjerne gå for 780ti nå og kjøpe nye skjermkort når de er kraftige nokk

(evt så kan vel Titan Black kjøre i quad sli? :D )

780 Ti kjøper du bare om du lider med tvangstanker eller har misforstått prosentregning og tror det leverer merkbart bedre ytelse enn et 780.

GTX 780 eller R9 290 er langt bedre kjøp, og vil bli utdatert like fort som 780 Ti.

Lenke til kommentar

Det er to 28nm-Maxwells planlagt: GM107 (ute nå i form av GTX 750 Ti og GTX 750) og GM108 (sannsynligvis GT 740,) ingen vil være å anbefale for 4K-oppsett.

GM200, GM204, og GM206 er planlagt for 20nm, og vil sannsynligvis gi et solid hopp i ytelse. TSMC har kun 20nm LPM, og den vil ikke nå full produksjon før uti august/september, videre er den ment for low-power-SoCs til mobiler og lignende, og vil derfor ikke egne seg spesielt godt til å produsere GPUer på.

Aha. Så vi vil ikke se "GTX 870" osv før ut på høsten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...