ErikLøvaas Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Hei Er på utkikk etter jobb og hvis alt går etter planen kommer jeg til å tjene ca. 40 000 i året. Men hvis jeg jobber i ferier kan jeg sikkert tjene litt ekstra (noe jeg selvfølgelig vil), sikkert noe rundt 50 000 totalt. Så mitt spørsmål er: hvordan kan jeg betale minst mulig skatt av det som eventuelt går over grensen? Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Om du ikke leverer skattekort vil du bli trekt 50% etter fribeløpet, men du vil da få igjen litt på skatten neste år. Alle har et fribeløp uansett hva man tjener, men de som tjener vesentlig mer en fribeløpet skaffer seg et skattekort så man fordeler skatten utover året. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Ved å spare i BSU eller skaffe deg fritak for trygdeavgift (f.eks. ved å melde deg inn i et annet lands trygdeordning - lettere sagt enn gjort, dog). Ved så lave inntekter betaler du utelukkende trygdeavgift, og trygdeavgift er en bruttoskatt (det vil si at du ikke får trekke fra fradrag før skattebeløpet skal beregnes). Den eneste måten å redusere trygdeavgiften på er BSU (du må spare fem kroner for å redusere skattebeløpet med én krone) eller å bli fritatt. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Søk like greit om skattekort med en gang. Det er litt vanskelig å få det korrekt siden det er ganske stor prosentvis økning fra 40-50.000, men hvis du anser det som umulig at du kommer til å tjene mer enn 55.000 så bare skriv det som forventet inntekt. Da skatter du kanskje en 50-lapp mer per lønning. Av en inntekt på 50.000 skal du skatte under 2600 i løpet av året. Det blir ikke mye trekk per lønning. Jeg sier under fordi regnestykket blir litt annerledes om man tjener under ca. 58.000. Det er bedre å få fem lønninger på 13.000 minus noen hundrelapper i skatt utbetalt enn å få tre lønninger på 13.000 utbetalt og så 2 lønninger på 6.500 (selv om du får det igjen til neste år så trenger du pengene kanskje mer nå i år). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå