ThaKladd Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg har 2 harddisker, en 30Gb og en 40Gb. Som PM bruker jeg den på 30 GB, som er den eldste av de to og som før hadde en del sectorfeil som scandisk fikset. Som PS bruker jeg den på 40 som aldrig har vist svakhetsttegn. Begge harddiskene er delt opp i to partisjoner, så jeg har 1 på 10Gb og 3 på 20Gb. DEn på 10Gb(c:) bruker jeg Win98, og på 20Gb(som er på den samme 30Gb hardisken) bruker jeg WinXP. Problemet mitt begynte når plutselig winXP ikke greide å bruke nettverkskortet skikkelig, det gikk ann å komme inn på min pc utenifra, men ikke fra min til andre. Etter å ha prøvd å fikse nettverskortet uten resultat, så konkluderte jeg med at det må ha skjedd npoe med WinXP. Datamaskinen hadde dessuten begynt å blitt litt treg av seg så jeg planla en formatering. Som sagt så gjort. Etter å ha formatert alle diskene instalerte jeg win98 og WinXp inn på ny. Forskjellen var at nå brukte jeg NTFS på alle partisoner bortsett fra den med win98(før brukte jeg bare fat32). Det gikk som smurt. Etter å ha innstalet operativsystemet satte jeg i gang med å instalere drivere. Og når jeg var ferdig gikk alt fortsatt bra. Så en dag når jeg skulle starte maskinen wille ikke XP starte, PC'n stoppet opp og hardisken gav fra seg noen merkelige lyder... Win98 gikk fortsatt å starte, men nå fant jeg ikke XP fordi den lå på NTFS partisjon. Det værste var at plutselig sluttet 98 å fungere med samme feil. Meg var helt forvirra, men startet maskinen med startdiskett og kjørte scandisk. Den fant hauger med feil... opp imot 200 kan jeg tinke meg, men ingen sector feil!!(mekelig!!). så... jeg formaterte partisjonen igjen... og siden dengang har jeg ikke en gang greid å installere win 98 på fat32 partisjonen fordi den påstår det er diskfeil, som scandisk ikke greier å reparere eller for den saks skyld ikke finner engang. Andre ganger stopper pc'n opp under innstallasjonen. Så, jeg tenkte, hvorfor ikek instalere XP dirkete fra CD som oppstart, men neida... pc' greier ikek det fordi pc'n klikker. javel. så er den hardisken tapt, men jeg har jop enda en, den på 40Gb, og den burde jo fungere tenkte jeg. Der tok jeg temmelig feil. Jeg tok den med til en kamerat der jeg testet den under winXP som slave. For det første så fant faktisk PC'nm harddisken, men med et merkelig navn. et langt navn som sluttet med: '''''''''''''''' Dessuten så fant XP også hardisken men den påstod at den var 160 Gb, men greide ikke aktivere den. Jeg greide ikke dermed å formatere, se hva som var i den eller noe. Når jeg fikk PC'n min, som er en AMD 1,13 Ghz, skjedde det en liten tabbe. kabelen til vifta var gått løs og prossessoren ble overopphetet, men den overlevde. mulig det har oppstått en feil slik med hovedkortet.... Hvordan er det mulig at 2 harddisker slutter å fungere så si samtidig(sikkert med grunnlag i det samme problemet.)? kan eventuelt feil på hovedkortet som har påvirket harddiksen? Er det mulig å fikse noen av disse to harddiskene uten å sende dem til reparasjon? Er det noen andre her som har hatt lignende problem?? Kan feilen på noen måte være linket til XP, ved at jeg kanskje uninnstalerte den feil? Jeg selv orket ikke disse to så jeg kjøpte meg en ny på 120 Gb, men jeg har fortsat lyst til å dra nytte av 70 ekstra som var på de gamle, for det er utrolig dumt å misse det slikt.... Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 10. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2003 btw, jeg har kjørt Fdisk å sjekktet alle mulighetene der, men det hjalp meg ingenting siden fdisk ikke finner NTFS.... Lenke til kommentar
Forth Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 prøv å kjør en utility i DOS som heter Delpart. den sletter NTFS partsjonene og gir deg tilgang i FDISK igjen.. men husk.. kjører du delpart går ALL informasjon på diskene dine tapt.. med andre ord.. de blir helt uformaterte igjen, som når du kjøpte de. prø det og se om du da kan fromatere og partisjonere de i fdisk og få de til å fungere igjen kanskje en løsning? prøv iallefall, virker som du har gitt litt opp.. så det er jo verdt ett forsøk Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2003 Det høres ut som en ganske fornuftig løsning... men det forundrer meg at selv winXP ikke fant disse ntfs partisjonene når jeg testet disken på en annen PC... Vi får nå se.... kanskje det er noe feil som Delpart kan fikse... Tror den på 30 Gb kan fikses sånn nogelunde med Delpart, sett bort fra sectorfeilene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå