Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig treig data

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med at datamaskinen min plutselig er blitt mye treigere. For eksempel får jeg ikke lenger spilt av serier/filmer i HD på netflix, vifta bråker mye mer og datamaskinen bruker lenger tid på å laste inn nettsider enn det den gjorde før.

Jeg har slettet alle unødvendige program og kjørt diskopprydding uten noen forskjeller. Jeg har Norton innstallert på dataen som gir melding om at jeg må kjøre diskopptimalisering for å forbedre ytelsen. Da jeg prøver å kjøre diskopptimalisering kommer det bare opp ein feilmelding om at det ikke går.

Håper noen vet hvordan jeg får dataen like rask igjen! Datamaskinen jeg har er Samsung 15 tommer nye 9-serien NP900X4D.

Endret av SiljeLF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har et problem med at datamaskinen min plutselig er blitt mye treigere. For eksempel får jeg ikke lenger spilt av serier/filmer i HD på netflix, vifta bråker mye mer og datamaskinen bruker lenger tid på å laste inn nettsider enn det den gjorde før.

Jeg har slettet alle unødvendige program og kjørt diskopprydding uten noen forskjeller. Jeg har Norton innstallert på dataen som gir melding om at jeg må kjøre diskopptimalisering for å forbedre ytelsen. Da jeg prøver å kjøre diskopptimalisering kommer det bare opp ein feilmelding om at det ikke går.

Håper noen vet hvordan jeg får dataen like rask igjen! Datamaskinen jeg har er Samsung 15 tommer nye 9-serien NP900X4D.

Har windows 8.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Oddeh: Står 63 i parantes bak Bakgrunnsprosesser. Jeg er ikke så flink på data, så kan jeg avslutte alle de programmene, eller er det noen som alltid må være der? Må jeg avslutte de programmene hver gang jeg starter datamaskinen på nytt?

Sveibuen: Jeg har kjørt full scan på norton som ikke finner noe virus. Kan prøve det programmet du anbefalte :)

Lenke til kommentar

Hva ligger CPU-bruk på ved ingen/minimal aktivitet?

NB: Støvsuging kan fort gjøre mer skade enn nytte pga. statisk elektrisitet. Skal du fjerne støv så bruk trykkluft, dog støv er primært en utfordring i stasjonære maskiner.

Mulig det er malware, men anbefaler å kjøre skan i sikker modus.

Kan også begrense hvilke programmer som startes med windows ved å trykke windows-tasten og søk etter "msconfig" og deretter huk av alt du ikke vil skal starte under fanen "Startup".

Lenke til kommentar

Kan jo være at det er støv i vifta, å det gjør at luften ikke beveger seg så godt og det blir varmere og pcen kompenserer med å kjøre vifta for fullt, men klarer ikke å få vekk varmen, cpuen klokker seg ned av seg selv og du får treg pc,.

Sett støvsugermunnstykke forran der varmluiften kommer ut å støvsug littegrann ;)

Lenke til kommentar

Belastningen virker realativt normal, og nå har du heller ikke en kraftig cpu, så at at vifta begynner å gå pga. prosessoren blir varm må du nesten regne med etter hvert som den blir utdatert. Kjør ccleaner, windows update og andre updates (java, flash etc.), rensk prosessorvifta og sats på det beste.

Lenke til kommentar

Viss det er bærbar så er det vanskelig å blåse rent viss du ikke får av lokket under. Da setter du bare støvsuger munningen i åpningen der varmlufta kommer ut :)

det går sikkert bra ofte men og utsette datakomponenter for statisk elektrisitet er ikke så lurt og som sagt ofte går det sikkert bra men er ikke garantert at det går bra nestegang

Lenke til kommentar

Hvis disken (eller systempartisjonen) begynner å bli full, så kan også ting begynne å gå tregt ..

Hvor mye ledig plass har du igjen?

(Om jeg ikke tar feil, så kommer denne maskinen med 128GB SSD, hvorav Samsung sikkert bruker en del til Recovery Partition og denslags, og Windows skal også ha sitt ...)

Det er helt unødvendig å kjøre defragmentering på en SSD. (Men det er ikke skadelig som folk skal ha det til heller.)

Programmet WinDirStat "is a disk usage statistics viewer and cleanup tool for Windows. It shows disk, file and directory sizes in a treelist as well as graphically in a treemap". https://windirstat.info/

(Dermed kan du se hvor all plassen blir av.)

Lenke til kommentar

Jeg har Norton innstallert på dataen som gir melding om at jeg må kjøre diskopptimalisering for å forbedre ytelsen. Da jeg prøver å kjøre diskopptimalisering kommer det bare opp ein feilmelding om at det ikke går.

Avinstaller Norton. (!)

Hvis du føler at du trenger mer anti-virus beskyttelse enn Windows Defender gir deg, så vil jeg anbefale å bruke NoScript (sammen med Firefox browser) eller Notscript (sammen med Chrome). Da kan du ha full kontroll med alt "ræl" som ulike websider ønsker å laste inn i maskinen din når du websurfer. Slipp gjennom det som er et minumum for at websitene skal fungere, og steng resten ute. (Du risikerer å gå glipp av mye fin reklame, men det kan være prisen man må betale.)

Og SSD'er trenger ikke defragmentering. Det vet Windows (som sier at det ikke går), men ikke Norton.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...