Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan virker eldre CDI-tenning? Og spørsmål om oktan-valg


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har av og til undret meg over hvordan styring av tenningstidspunkt på "halvgamle" CDI-tenningssystemer egentlig fungerer, så kanskje noen her kan si noe om det?

 

På enda eldre tenningssytemer med fordeler hadde man jo oftes både en mekanisk (sentrifugal-styrt) endring av tidspunkt basert på turtall, samt en vakum-styrt endring av tidspunkt basert på belastning (vakum i innsug). Og på mer moderne systemer blir tidspunkt styrt elektronisk av en lang rekke faktorer, hvor ikke minst bankesensor(er) er vesentlig for å holde tenningen så tidlig som mulig.

 

Men jeg forstår ikke helt hvordan dette foregår på CDI-systemer som er midt i mellom generasjonene nevnt over.

 

Eksempelvis har jeg en Honda motorsykkel fra midten av 90 tallet (forgasser-motor). Den har en CDI-tenningsmodul som henter signal fra "hall-giver" på startkransen, som såvidt jeg vet er fast. Utover det har den ingen bankesensor, og ingen vakum-sensor, så jeg kan ikke skjønne annet enn at tenningsmodulen ikke har peiling på hva motoren driver med, utover turtallet. :hmm:

 

Hvis den bare jobber ut fra en forhåndsdefinert tabell, så må vel det også bety at den ikke har mulighet for å kompensere for oktantall, og at tenningstidspunkt for å unngå bank med 95 okt er satt veldig konservativt?

 

Syns bare det virker litt snodig om dette systemet er mindre "adaptivt" enn gamle stift/fordeler-systemer, siden det tross alt er dratt 100hk ut av 750cc, kompresjon skal være 11:1, og ment for kjøring på 95 oktan. Noen som har noen tanker eller teorier rundt dette? :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... takk for svar Sedsberg.

Høy kompresjon reduserer behovet for endring av tenningstidspunkt, men det kan vel likevel ikke være samme tidspunkt ved 1000 rpm som ved 13000 rpm, på en motor ment for å brukes i hele registeret. Eller kan det det?

 

Isåfall blir spørsmålet hva som er gjort forskjellig på en slik motor som gjør at den ikke trenger reguleringen som både eldre og nyere motorer har?

 

Og som en slags del to av samme spørsmål; betyr det at man i teorien kunne hentet ut ganske betydelig mye mer effekt med et moderne og mer adaptivt tenningssytem, eventuelt i kombinasjon med 98 okt?.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har sett så finnes det flere forskjellige tenningstyper hvor noen er blandinger av mekanisk og elektronisk. Har man en motor uten automatisk justering av tenningstidspunktet så ville jeg absolutt tro at man kunne henta ut mer effekt og/eller effektivitet ved å bytte til et moderne tenningssystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...