Oslove95 Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Hei . Jeg vurderer å søke sosionom utdanningen ved HiL. Kan vel si slik at jeg ikke er noe særlig skoleflink, og har et snitt på 37.1 (førstegangsvitnemål). Poengene er ikke nok til å søke i Oslo, selv om det likevel vil være førstevalget mitt. Jeg kan komme inn på HiL, og lurer på om noen har erfaring med pendling fra oslo til lillehammer? Er det Noen sosionomstudenter fra HiL som kan fortelle litt om studiedagene, liksom hvor lange forelesninger og hvor ofte? Og hvordan er skolemiljøet? Lenke til kommentar
SilvioBerlusconi Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 (endret) Det er altfor langt å pendle mellom Oslo og Lillehammer i mine øyne, med mindre det ikke er snakk om maks to dager i uken! Hvis du ønsker å være på skolen tre til fem dager i uken, kommer det aldri i verden til å være gjennomførbart, med mindre du ikke har en helt ekstrem vilje. Toget til Lillehammer fra Oslo S, tar over to timer en vei. Mitt tips er å styre unna tanken om å pendle så langt, men har du vurdert å leie en liten hybel eller leilighet? Det ville jeg gjort, hvis jeg først skulle studert i Lillehammer og i utgangspunktet hadde bodd et par timer unna. Endret 15. mars 2014 av SilvioBerlusconi 2 Lenke til kommentar
Oslove95 Skrevet 15. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2014 Jeg vil helst ikke flytte ut av Oslo med tanke på at jeg ikke har noe form for inntekt utenom skolestipend. Det blir vanskelig med tanke på husleie og andre utgifter. Jeg vil få et lån (stipend)på 39 110 kr for et studieår, som senere blir overført til stipend. Men er der noen som har erfaring med å ta stipend og et lite lån fra lånekassen? Noen sosionomstudenter fra tidligere kull som kan fortelle hvor ofte det er obligatorisk forelesning etc? Lenke til kommentar
SilvioBerlusconi Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Jeg vil helst ikke flytte ut av Oslo med tanke på at jeg ikke har noe form for inntekt utenom skolestipend. Det blir vanskelig med tanke på husleie og andre utgifter. Jeg vil få et lån (stipend)på 39 110 kr for et studieår, som senere blir overført til stipend. Men er der noen som har erfaring med å ta stipend og et lite lån fra lånekassen? Noen sosionomstudenter fra tidligere kull som kan fortelle hvor ofte det er obligatorisk forelesning etc? Hvis du begynner på en utdannelse, kan du vel få 90 000,- i lån per år. 40 % av dette blir gjort om til stipend når du har fullført, såfremt eksamen er bestått. 45 000,- får du da to ganger i året (august og januar) + 7000 per måned (-august og januar) Leieprisene i Lillehammer bør ikke være så ille, og hvis du da ønsker å benytte deg av mulighetene Lånekassen gir deg, bør det gå greit, selv uten jobb. Når det er sagt, vil jeg jo da anbefale deg å søke deltidsjobb i Lillehammer, hvis du velger å flytte dit. Litt ekstra penger, kommer selvfølgelig veldig godt med. Jeg er ikke, og kommer heller ikke til å bli noen sosionomstudent selv, men jeg vil til syvende og sist bare anbefale deg å sette deg litt inn i jobbmarkedet både for dagens sosionomer og kommende. Man kan jo stille spørsmål om hvorvidt følgende artikkel er relevant for i dag, men linker til den likevel: http://www.nrk.no/telemark/unge-kvinner-sliter-med-a-fa-jobb-1.7938960 ... Det å ta en bachelorgrad og få en utdannelse, vil dog kun være positivt i mine øyne, uansett hvordan man vrir og vender på det. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Jeg vil helst ikke flytte ut av Oslo med tanke på at jeg ikke har noe form for inntekt utenom skolestipend. Det blir vanskelig med tanke på husleie og andre utgifter. Jeg vil få et lån (stipend)på 39 110 kr for et studieår, som senere blir overført til stipend. Men er der noen som har erfaring med å ta stipend og et lite lån fra lånekassen? Noen sosionomstudenter fra tidligere kull som kan fortelle hvor ofte det er obligatorisk forelesning etc? Hvis du flytter, får du drøyt 90 000 kroner i lån i året, hvorav 40 % blir stipend hvis du tar studiepoengene dine på normert tid. Hvis du derimot bor hos foreldrene dine, kan du få lån, men ikke stipend. Det finnes studenter som klarer seg uten jobb i Oslo, Bergen og Stavanger, så det skal nok være fullt mulig å overleve på Lånekassens støtte i Lillehammer. Jeg aner ikke hvordan sosionomstudier er lagt opp, men inntrykket mitt er at obligatorisk oppmøte ikke er veldig vanlig her i landet. Det forekommer, men ikke i alle studier og ikke i alle kurs. Endret 16. mars 2014 av Zarac 1 Lenke til kommentar
SilvioBerlusconi Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Det Zarak sa, og med det har du fått svar på det du lurte på. Fantastisk forum. Og ja, vet selv ikke hvorvidt det er snakk om obligatoriske forelesninger eller ikke på sosionomstudiene, men det er ikke vanlig i Norge. Hvis jeg skal tippe er det frivillig om du vil komme på forelesninger eller ikke. Jeg studerer selv, og jeg er kun på skolen maks et par dager i uken, da jeg skipper over halvparten av forelesningene. Føler nesten jeg uansett får mer ut av timene hvis jeg leser og jobber hjemme, men ikke at jeg er så disiplinert til at det blir særlig effektivt. Spørs jo litt om du har ambisjoner om toppkarakterer, men tror neppe det skal mye til for å komme seg gjennom studiet helskinnet på normert tid. Når det er sagt, forutsetter jo det at du er over gjennomsnittlig oppegående. Jobbet du hardt for å få 3,7 i snitt på vgs, kan det jo kreve litt ekstra av deg for å bestå på normert tid hvis du pendler Oslo-Lillehammer. Men for all del; er du god og disiplinert nok til å gjøre en innsats hjemme og skippe forelesninger, bør jo dette være rimelig overkommelig. Alt blir hva man selv gjør det til, og det er vel et prinsipp som gjelder i de aller fleste sammenhenger. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Sosionomutdannelser kan faktisk inneholde en god del obligatoriske forelesninger, så det er noe du må ringe skolen og spørre om. De inneholder som regel mye gruppearbeid også. Endret 16. mars 2014 av Christeven Lenke til kommentar
Oslove95 Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Tusen takk for alle svar ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå