Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop med defekt dvd

Anbefalte innlegg

Svigermors pc har hatt store forsinkelser under oppstarten og jeg har oppdaget at det ikke vises dvd rom i bios. Likevel virker dvd avspilling, utløsing av disk ol i Vista.

Hvordan kan det ha seg at bios ikke finner dvden men Vista bruker den uten problemer?

Jeg har resatt bios til default uten at det endrer problemet.

Må jeg fjerne hele dvd delen fysisk for å unngå den trege oppstarten så blir jo pcen ikke hel. Svigermødre liker ikke sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det et IDE drev? ISåfall, sjekk jumper bakpå, og pass på at den stemmer med plassering på kabel (Master er den siste på kabelen, og slave er den midterste på kabel)

Ellers er det også mulig å sette DVD som CS (Cable select), og se om det funker.

Er det S-ATA tilkobling, prøv en annen port eller kabel ;) Kan være heldig.

Lenke til kommentar

Er det et IDE drev? ISåfall, sjekk jumper bakpå, og pass på at den stemmer med plassering på kabel (Master er den siste på kabelen, og slave er den midterste på kabel)

Ellers er det også mulig å sette DVD som CS (Cable select), og se om det funker.

Er det S-ATA tilkobling, prøv en annen port eller kabel ;) Kan være heldig.

er en laptop !

Vist det står en dvd i spilleren så prøver pc'n å finne ut om den kan boote fra den, og da bruker den en del tid, prøvd isåfall og ta ut cd/dvd'n under oppstart

Lenke til kommentar

Leste egentlig overskriften, men glemte meg nok helt bort når jeg kom til teksten :p hehe..

Du kan jo prøve å ta ut DVD-rom og starte den opp uten, og se om problemet fortsatt er der.

Har du evt prøvd å resette bios? Oppdatere bios?

Evt om du kan få lånt dvd-rom fra en annen pc, og se om det funker (da kan du isåfall kjøpe et nytt/brukt).

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å gå inn i Bios og endre boot oppsettet til å sette at den skal boote fra HDD først :)

Eneste boot mulighet er hdd eller usb. Hdd står først. Likevel venter pcen i ca 2 minutter under lasting av bios. Har opplevd det samme når disker har feil så jeg antar at pcen venter på svar fra dvden som er standard og så booter uten...

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...