Gå til innhold

HDD til WHS 2011 RED eller Enterprise ?

Anbefalte innlegg

Hei

Har en 2 1/2 år gammel selvbygget Windows home server stående som har tullet mye siste halve året.

Hoved kort H57 med en i5 prosessor

I den står det 2 x 2TB WD Green og noen eldre små Samsung disker.

Får litt feilmeldinger om korrupte filer og er vanskelig å restarte osv.

Så går den greit noen uker så er det på han igjen.

Denne har WHS 2003.

Har WHS 2011 liggende som ble kjøpt for et år siden og har nå tenkt å hive ut alle diskene og kjøpe nye.

Spørsmål er da om e like godt kan kjøpe Enterprise disker.

Har sett litt på disse 2 her :

https://www.komplett.no/wd-se-enterprise-3tb-sata30/791860

https://www.komplett.no/seagate-constellation-es3-3tb/794850?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

Er dette fullstendig bortkasta penger og bør jeg heller gå for WD RED eller Seagate NAS disker ???

Ser diskene har lenger garanti og jeg vil egentlig bare at ting skal virke :)

Har storset bare backup av 3 maskiner plus Itunes og bilder og viedo som blir streamet runt i huset på den så veldig hard bruk er det ikke.

Noen tanker om valg av HDD til WHS ??

På forhånd takk

Mvh

Stig T

Endret av filter100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Western digital Green er uegnet i maskiner som er på hele tiden og som jobber kontinuerlig med filer.

WD RED er helt kurante harddisker til NAS og maskiner som kontinuerlig trenger tilgang til filer. Kanskje du

heller skal fokusere på det å lagre viktige filer to steder enn en disk med ekstra lang garantitid? Du sitter litt med skjegget i postkassa om den dyre disken plutselig slutter å fungere, for du får ikke gratisbillett til IBAS akkurat selv om du betalte ekstra for harddisken. Du er bare garantert en ny, tom harddisk.

Lenke til kommentar

Hei takk for svar

Om serveren skulle slutte og virke i dag så har det ikke gjort noe som helst.

Har Backup av det viktige på en ekstern harddisk som ligger hos naboen (tar en ny backup ca med 3-4 mnd mellomrom)

Poenget mitt var vel mer i retning av at jeg vil ha HDD som virker godt og helst i mange år uten at jeg trenger å tenke på det. Ser ikke behovet for mer lagring en 3 x 3TB i overskuelig fremtid (5 år :)

Å vil en disk som kaller seg NAS disk vær like egnet til en Hjemme server, som en som kaller seg server disk ??

Mvh

Stig T

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt ute på glattisen men jeg tror serverdisk er over NAS-disk. Se på det som profesjonell disk for bedrifter (serverdisk) og profesjonell disk for forbruker (NAS).

Mulig det også er to forskjellige navn på samme funksjon.

Lenke til kommentar

Selv har jeg WHS 2011, kjørende med 4x 1TB Green disker som lagring.

Tidligere kjørte jeg dem i raid, men hadde mye problemer med dette.

Etter at jeg bare kjørte dem på hovedkortet og satte opp noe slags drivepool, så har ting fungert bra for min del :)

Men.. Skulle jeg kjøpt nye disker nå, ville jeg IKKE gått for green disker igjen ;)

Ville nok satses på NAS disker :)

Enterprise er vel mer ment for store lagringsservere, hvor det er mange disker i forskjellige raid oppsett, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Kjører ikke diskene som raid da WHS har en slik drive pool som nevnt over.

WHS er satt til å ta ekstra kopi av av de viktigste filene til en annen harddisk i serveren. (and i feel like a God :)

(Har 2 x 2TB Green og 3 andre i forskjellig størrelse. ingen raid)

Siden e har lest litt om at Green diskene ikke var egnet til NAS/server så trakk jeg en ukvalifisert konklusjon om at det er roten til mine problemer med serveren :)

Takk for tipset om Hitachi Deskstar

Bør jeg kjøpe en liten disk og legge WHS OSet på, eller bare legge det inn på en av de 3 nye disken jeg skal kjøpe ??

Eventuelt lage er raid 5 med 3 disker ?

Mvh

Stig T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...