Gå til innhold

Gitar problemer (Musikk)

Duckill

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat fått gitaren hjem fra service. Der bytta de strenger, vasket den og andre greier. Når jeg kom hjem begynte jeg å spilme på gitaren med en gang, og e-strengen røyk med en gang. I løpet av 2 uker har jeg nå byttet e strengen 4 ganger. Den ryker alltid nede ved bridgen. Har også en floyd rose på gitaren.

Hvorfor ryker strengen hele tiden????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greier du ikke å bytte strenger selv?

Var det mørk eller lys E-streng som røk? Det er litt vesentlig. Kan være dårlig oppsett på Floyd'en din. Dersom denne er litt skevt oppsatt kan du få feil belastning på strengene, og gitaren blir nermest umulig å stemme skikkelig.

Dersom en og samme streng ryker hele tiden (uten en "grunn") i et Floyd system, er som regel Floyden skeiv. Det kan være en så liten skevhet at du ikke ser det med øyet. Dette forklarer og hvorfor strengene ryker nede med brua.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Jeg har byttet strengene selv en gang. Det var den lyse e strengen. Har du noen forslag til hva som er galt?

Jeg har byttet strengene selv en gang. Det var den lyse e strengen. Har du noen forslag til hva som er galt?

Lenke til kommentar

som nevnt over. Jeg er 99% sikker på at floyden din er skeiv. Det høres ikke ut som du har så alt for stor peiling, så var jeg deg ville jeg levert den inn og bedd noen som har peiling om å sjekke floyden. Du kan måle den med et skyvelær eventuelt, å prøve å stramme (slakke) på fjærene i bakkant for å rette den opp.

Men anbefaler at noen med peiling gjør det for deg. Du kan fort gjøre den 100 ganger verre.

Lenke til kommentar

Skaff deg en gitar uten Floyd å lær å spille på en slik.... Floyd er et fint system om man setter seg inn i det. Det skal ingen ting til før den blir litt skeiv og du får feil tention på strengene, da ryker du strenger i hytt og pine.. Det er eneste forklaring på det som skjer.

Husk også at om du ryker en streng på en Floyd gitar, vil resten av strengene (instrumentet) bli ustemt. Reklamer på servicen, og send den inn på nytt.

Du blir ikke god til å spille gitar om gitaren er inne på service annen hver uke, drit i floyd, og kjøp deg en Fender ;-)

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Den var rett. Hva kan være galt da? Kan det være der strengen festes ved broen?

Har du målt den skikkelig? Anbefaler deg å bruke et skyvelær for en helt nøyaktig måling. Skeivheten kan være så liten at du ikke ser den, eller oppdager den med en tommestokk etc.... Jeg tror fremdeles ikke på at Floyden din er rett. Om den er rett, må det være noe annet som ryker strengen(e), og da burde det være synlig.

Vanskelig å si hva som kan være galt uten å se på den selv. Er fremdeles sikker på at floyden er skeiv på en eller annen måte... Kan være feil tention på fjærene feks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...