Gå til innhold

Youtube og bilder: dedikert kamera til hver eller ett kamera til begge?

Anbefalte innlegg

Hei. Hvilken kameratype (og hvilket kamera) egner seg for å legge hobbyvideoer på Youtube? Budsjett på maks 4000-5000. DSLR? Systemkamera? Videokamera? Vil gjerne ta bilder med det også, men er systemkameraer og speilrefleks egnet for videoopptak? Burde jeg prioritere enten Youtube eller bilder, eller bør jeg få tak i ett kamera som kan gjøre begge jobbene?

Endret av sevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I grunn holder det med en nyere kameratelefon for og få godt nok oppløsning til youtube.

Skal du ha et kamera som er enkelt og ta med seg og går i lomma er et entusiastkompaktkamera det greieste, helt greit autofokus/dybdeskarphet, god prosessering på jpg-filer og video i HD-kvalitet samt greie priser. se på Canon S110 eller S120 og Sony RX100.

Et systemkamera er det et større utvalg i og man burde vite litt mer spesifikk hva man ønsker, Samsung NX-serien er god og de har greit utvalg med objektiver, men har du ingen intensjoner med og skaffe deg flere objektiver en 1 objektiv er det ingen grunn til å kjøpe et mer avansert kamerasystem siden objektivbytte er hovedfordelen med et systemkamera/speilrefleks.

Er du helt grønn er Windows moviemaker et greit program og starte med, du kan formatere/rendere filmene direkte til youtube-standard.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I grunn holder det med en nyere kameratelefon for og få godt nok oppløsning til youtube.

Skal du ha et kamera som er enkelt og ta med seg og går i lomma er et entusiastkompaktkamera det greieste, helt greit autofokus/dybdeskarphet, god prosessering på jpg-filer og video i HD-kvalitet samt greie priser. se på Canon S110 eller S120 og Sony RX100.

Et systemkamera er det et større utvalg i og man burde vite litt mer spesifikk hva man ønsker, =168]Samsung NX-serien

er god og de har greit utvalg med =168]objektiver, men har du ingen intensjoner med og skaffe deg flere objektiver en 1 objektiv er det ingen grunn til å kjøpe et mer avansert kamerasystem siden objektivbytte er hovedfordelen med et systemkamera/speilrefleks.

Er du helt grønn er Windows moviemaker et greit program og starte med, du kan formatere/rendere filmene direkte til youtube-standard.

Vil ikke ha noe dårlig. Er interessert i å lære mer om bilder og video. Har ikke lyst å kaste bort penger på en mobiltelefon bare for å filme og ta bilder med. Det trenger heller ikke å være lommekompatibelt. Vil ikke ha noe kompaktkamera. Fordelen med å kunne bytte objektiver er en av grunnene til at jeg vil ha et systemkamera eller speilrefleks. Kommer til å få tak i flere objektiver etter hvert. Så på Samsung Galaxy NX, men prisnivået var nok litt høyere enn hva jeg har råd til. Har ellers ikke sett på stort, siden jeg ikke vet hva jeg bør lete etter.

Er ganske grønn, men er ikke så grønn at jeg vil bruke WMM.

Har sett opptak fra speilrefleks som var mye flimmer i. Er speilreflekser gode å bruke til film, eller er de totalt uegnet og helt bak mål? Tenker også at det bør være greit å holde med en hånd mens bilderetningen er vertikal. Mobiler og kompakter er veldig vanskelige å holde vertikalt med en hånd i lengre perioder. Kan tenke meg å begynne svakt som hobbyfotograf.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Dagens hi-end kompaktkamera gir bildekvalitet som kan måles seg med systemkameraer, men som du nevner kan man ikke bytte objektiver.

Hvis man ser flimmer så er det pga. av feil bruk av HZ. i Norge er det 50HZ og hvis man da bruker 30/60 fps. og filmer sånn at lysstoffrør, TV, etc. som har sykluser på 50HZ lyser opp filmen vil man oppleve flimmer. Man har noe problemer med Aliasing, moire og Rolling Shutter men det gjelder stort sett alle produkter som filmer i dette prisleie.

Bruker selv et Canon 100D til filming og synes det fungerer bra, men som alle andre speilrefleks er ikke autofokus optimalisert for videofilming, men helt ubrukelig er det ikke. fordelen med 100D er at du har touch skjerm så man kan enkelt forandre hvor fokus skal ligge ved og peke på skjermen.

Her er en film som jeg har tatt med 100D, bare ha på minne at jeg er total amatør :)

Du må også ha et class10 minnekort av anerkjent merke, stativ/steadicam og anbefaler en ekstern mikrofon siden kamerastøy er et stort problem.

DIY Steadicam

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Fordelen med å kunne bytte objektiver er en av grunnene til at jeg vil ha et systemkamera eller speilrefleks. Kommer til å få tak i flere objektiver etter hvert.

Det er ikke noe poeng for en nybegynner å kunne bytte objektiv. Det er for mer avanserte brukere.

En nybegynner har mest nytte av ett Zoom objektiv.

Så på Samsung Galaxy NX, men prisnivået var nok litt høyere enn hva jeg har råd til.

Vær forberedt på at Foto/Film hobby er dyrt.

Har sett opptak fra speilrefleks som var mye flimmer i. Er speilreflekser gode å bruke til film, eller er de totalt uegnet og helt bak mål?

Da har du sett på video laget av noen som ikke vet hvordan de skal bruke utstyret.

Gode speilrefleks/speilløst kamera for video har en kvalitet som er opp mot det som brukes i spillefilm. Du får ikke noe bedre uten å komme opp i kamera utstyr i 100.000.- klassen.

Tenker også at det bør være greit å holde med en hånd mens bilderetningen er vertikal. Mobiler og kompakter er veldig vanskelige å holde vertikalt med en hånd i lengre perioder. Kan tenke meg å begynne svakt som hobbyfotograf.

For video skal aldri kamera holdes vertikalt. Det er det bare noe idioter som gjør når de filmer med mobilen.

For portrett orientert foto holder man aldri kamera vertikalt lenge av gangen.

Du virker så totalt grønn på alt som har med video og foto å gjøre at jeg vil råde deg til å prøve å låne et kamera for å finne ut hvor vanskelig det er å lage video av god kvalitet.

Eventuelt kjøpe deg et billig video kamera (følg rådene som Nautica har gitt) som du kan eksperimentere med et års tid før du kjøper noe bedre basert på erfaringen over et års bruk.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...