Baltazar94 Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Ser eller vet du virkelig ikke forskjellen på land som f.eks. Afghanistan vs Marokko eller Indonesia, Saudi Arabia vs Malaysia, og hvordan samfunns/hverdagsliv tross alt varierer fra land til land? Det er nyanser i islam. Men dette er kun nyanser i graden av ondskap. For selv ondskapen kan fremstille seg selv med et smilende ansikt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Kan du i så fall fortelle meg hva som gjør at du ikke kunne bodd i f.eks. Malaysia eller Marokko? Lenke til kommentar
G Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) @Baltazar94: Kjenner du noe særlig antall muslimer, eller har noen muslimske venner? Synes framtoningen din virker litt unyansert, og litt ensidig. Uten at jeg driver å forsvarer Islam av den grunn. Endret 20. mars 2014 av G Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 @Baltazar94: Kjenner du noe særlig antall muslimer, eller har noen muslimske venner? Synes framtoningen din virker litt unyansert, og litt ensidig. Uten at jeg driver å forsvarer Islam av den grunn. Jeg har studert islam og islams lære i flere år, og jeg vet hva muslimene lærer og jeg ser også runt om i verden at de også praktiserer islams lære. Noe som bla de websidene jeg linket til viser. Men som jeg også har regnet med så er det få som gidder å lese noen av sidene, for det er lettere å angripe meg direkte enn å lese hva som er en del av grunnlaget for at jeg ikke finner noe positivt ved islam. Jeg har ingen muslimske venner, men jeg har likevel en viss personlig erfaring med muslimer. Dvs jeg hadde en, hun var en såkalt sekulær muslim, men hun brøt kontakten da hun ble religiøs. Jeg har også som sagt fulgt med på hva muslimene driver med over hele verden der de måtte oppholde seg. Min fremstilling av islam er slett ikke unyansert, men basert på kunnskap om islams lære og historie, egne opservasjoner og erfaring med islam og muslimer, og sist men ikke minst på kunnskap om måneguden allah og denne "gudens" historie i midtøsten. og ikke minst om litt mer åndelig kunnskap om hvem og hva som står bak islam, og hvem som skjuler seg bak måneguden allah, og som egentlig er islams "gud" At noen mener at det jeg sier om islam er "ensidig og unyansert" kommer av at folk flest i Norge i dag er flasket opp med et glansbilde av islam og islams lære og historie som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. islam er akkurat så ond og negativ som jeg fremstiller det, og muhammed var en pervers landeveisrøver, krigsherre, massemorder og terrorist. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 Har også mer eller mindre lest koranen og første inntrykket var at muhammed fant opp denne guden "mens han gikk" så og si... Samt at han ønsket seg, og fikk, en arabisk versjon av kristendom, da kristendommen ikke passer til hard barkede nomader i ørkenen... Nå har koranen mange innslag fra jødenes opprinnelige religion, påstandene er jo at dette makkverket av en bibel er det endelige og siste og, må ikke glemme, sanne overleveringen fra gud, som liksom hadde feilet to gangen når han prøvde å overlevere historien sin til jøder og kristne (sier jo ikke så lite om denne guden...) og dette voldsforherligende, intolerante og hatefulle sprøytet er guds ord liksom... Hvorfor er kristne kvinner kristne når de faktisk kan lese selv hvor undertrykkende og intolerant kristendommen også er? Antagelig av samme grunn som at muslimske kvinner er muslimske, de evner nok ikke helt å tenke selv... 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 Jeg gir det litt mer tid. Hittil har jeg kun sett svar som bekrefter min negative holdning til Islam. De få jeg tolker som positive til Islam inneholder kun avsporinger. Med unntak av en, som påpeker at det kan sies positive ting om muslimer. Det er jeg selvfølgelig enig i. En stor del av dem beriker samfunnet vårt. Det er ikke deres feil at noen andre er snyltere. Husk, det er religionen Islam jeg ønsker debatt om. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. mars 2014 Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Jeg forsvarer på ingen måte religionen islam. Vil påpeke det. Men, religionene er ikke kun en bøker, men også de menneskene som "etterlever religionen". Så det dere sier er egentlig at mange av menneskene som utøver religionen gjerne ofte er gode, men dere synes de er hjernevasket, og sånn sett blir nødt til å følge religionen blindt? Også ser man en del ekstreme hendelser på TV, og sånt. Endret 21. mars 2014 av G Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 Jeg forsvarer på ingen måte religionen islam. Vil påpeke det. Men, religionene er ikke kun en bøker, men også de menneskene som "etterlever religionen". Så det dere sier er egentlig at mange av menneskene som utøver religionen gjerne ofte er gode, men dere synes de er hjernevasket, og sånn sett blir nødt til å følge religionen blindt? Også ser man en del ekstreme hendelser på TV, og sånt. Jeg ser mer på de negative resultatene av islam, det innrømmer jeg, men jeg tror ikke de kvinnefiendtlige, terroristene og jihadistene født slik. Jeg tror det er et resultat av religionen. Lenke til kommentar
Mann1982 Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 (endret) Muslimske kvinner er IKKE i undertrykkelse bare fordi de er muslimer. Svært mange kvinner er i undertrykkelse i verden, selv om de er kristne, ateister, jøder eller muslimer. Det at det er regler for hvordan kvinner skal kle seg og oppføre seg i Islam betyr ikke at de er i undertrykkelse. Å gå halv-naken med sexy klær betyr heller ikke at man ikke er i undertrykkelse. Dette er en dogme bare å tro at alle kvinner vil gå halv-naken men muslimske kvinner kler seg sømmelig fordi de er "hjernevasket" eller at de ikke kan "tenke selv". Det er også regler i Islam om hvordan menn skal kle seg og hvordan menn skal oppføre seg. Men mange menn følger ikke disse reglene. Det er også viktig å vite at ikke alle muslimske menn og kvinner følger Islam likt, og at det kan være forskjell mellom "muslimske folks" lıvsstil. Det er også "regler" i norsk kultur om sex; vil du akseptere at kona di har sex med naboene eller lar naboene ta på brystene sine? Det er regler for begge kjønn i Islam. Det er litt forskjellig, men forskjellig betyr ikke at "kvinner er i undertrykkelse". Det er også noe forskjellige regler i Norge for kvinner og menn. Og akkurat som det er flere gruppe kristne, slik som Ortodokser, Katolikker, Protestanter, Calvinister, etc. og det kan være store forskjeller mellom dem, så er det også flere grupper av muslimer, ikke bare Shia og Sunni. Det at noen kjønnslemlester kvinner, brenner ihjel sine døtre bare fordi de har sagt "nei" til pappa, steiner voldektsofre etc., betyr ikke det er slik det er Islam. Jeg får intrykk av innleggene at mange skriver om ting de ikke vet noe som helst om. Endret 9. april 2015 av Mann24 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 "Hvorfor finnes det kvinnelige muslimer?" Ovennevnte tittel/formulering er vel egentlig feil begrep bruk. For å si det sånn, "muslim" beskriver pr. definisjon kun at man bor eller har (geografisk) herkomst fra land hvor Islam er hovedreligionen, men sier ikke noe om graden av personlig tro. Så, hvis man vil problematisere rundt forholdet kvinner vs. religion og eventuelle motsetninger, burde tittelen i stedet vært "Hvorfor finnes det kvinnelige islamister" Lenke til kommentar
Jaybug Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 At noen mener at det jeg sier om islam er "ensidig og unyansert" kommer av at folk flest i Norge i dag er flasket opp med et glansbilde av islam og islams lære og historie som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Det kan jo også ha noe med at noen av oss faktisk kjenner en del muslimer, og får et annet perspektiv på det du skriver. For dette er jo nyansert islam-kritikk: Det fins ikke noe positivt med islam. Men det fins positive ting ved enkelte muslimer. Og det positive med enkelte muslimer er stort sett det at noen av dem oppdager hva islam er og forlater islam. Eller bare en innvikla måte å si "jeg liker ikke muslimer" på. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 (endret) Det er også "regler" i norsk kultur om sex; vil du akseptere at kona di har sex med naboene eller lar naboene ta på brystene sine? Det er jo omtrent ensbetydende blitt slik i samfunnet. Man ser gifte kvinner (og menn) rave rundt på nattklubber og så tar de seg en "one-night stand". Også kalt utroskap. Tilbøyeligheten er der, og i Norge har man sluppet "den helt ut". Men, tenkte du mer i de baner at hvor mannen ser på mens naboen klår på kona di? Enkelte menn tenner seksuellt på slikt, selv om det gjerne oftest ikke har den formen for påvirkning. Det er vel mer naturlig med en "right hook" tenker jeg om det. Endret 14. april 2014 av G Lenke til kommentar
heblilla Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Med min kunnskap (og holdning til) Islam frykter jeg at dette blir en kort tråd. Så, her kommer lengden an på dere! Obs! Ansvarsfraskrivelse:" Hver gang jeg skriver:" Islam er," er det mine tanker som følger. De deles nødvendigvis ikke av andre og representerer hverken Diskusjon.no's eller den eieres holdning til Islam. (Har jeg nevnt at jeg er med på "GatesOfVienna", og erklærte meg som "Fjordmannist av 3dje klasse på Verdidebatt.no?) {Nytter ikke å sjekke opp den siste påstanden, Jeg ble sparka ut derfra og regner med at min profil freser i ildsjøen}). But I digress Hvorfor finnes det kvinnelige muslimer? Islam er en veldig macho mannereligion. Sånn som kristendom var inntil for 53 år siden. Nå som bøker, aviser, ukeblader, radio, internet, fjernsyn og flymaskiner finnes, hvorfor finner kvinnene seg i det? Hvorfor fantes det kvinnelige kristne her for 53 år siden? Islam er sikkert en fin relegion, sikkert like fin som kristendommen, hvis man ikke tar alt bokstavelig, som noen gjør, innenfor begge relegionene. (det står jo i bibelen at kvinner ikke skal snakke i forsamlinger fx.) Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Dette beskriver godt min oppfatning om alt Islam omfatter. Det er en negativ oppfatning, for jeg har aldri hørt eller lest noe positivt, fra andre enn muslimer.Så, kom igjen! Noe positivt må det likevel være. Det fins ikke noe positivt med islam. Men det fins positive ting ved enkelte muslimer. Og det positive med enkelte muslimer er stort sett det at noen av dem oppdager hva islam er og forlater islam. Islam er en barbarbarisk politisk ideologi som bør få sterk motstand. Det er svært lite positivt med islam. Det eneste må være om man er mann og har perverse lyster til og herske med sin kvinne. Mange mennesker kommer hit til Norge fra islamske land og rister oppgitt på hode av naive Nordmenn som verner om islam. En ideologi de selv har flyktet i fra. Mens Ola dunk, han tilrettelegger samfunnet for denne galskapen. En dag vil vi nok våkne opp, men da er det muligens for seint. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 For noe tull. Hvis du hadde hatt en ærlig tilnærming i din angivelig omsorg for kvinnekjønnet (men mulig du ikke evner) ville du skjønt at kvinner i Norge har det verre idag enn for hundre år siden. Ditt av-religions prosjekt har bare ført til økning i alvorlige lidelser og stress (både fysisk og psykisk) men du unngår nok slike parametre. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 (endret) For noe tull. Hvis du hadde hatt en ærlig tilnærming i din angivelig omsorg for kvinnekjønnet (men mulig du ikke evner) ville du skjønt at kvinner i Norge har det verre idag enn for hundre år siden. Ditt av-religions prosjekt har bare ført til økning i alvorlige lidelser og stress (både fysisk og psykisk) men du unngår nok slike parametre. Har kvinner det verre i Norge i dag en for 100 år siden? Da snakker du ikke om Norske kvinner. Muslimske kvinner muligens, men jeg tviler også på det. For å si det sånn, "muslim" beskriver pr. definisjon kun at man bor eller har (geografisk) herkomst fra land hvor Islam er hovedreligionen, men sier ikke noe om graden av personlig tro. Dette er rein diskriminering og tull. Jeg har mange venner fra Iran og andre islamske land, de er på ingen måter muslimer. De hater islam og tar sterk avstand til muslimer. Så å stigmatisere mennesker slik du gjør, det er uakseptabelt.Edit: Dobbelt-post flettet. Endret 18. april 2014 av Jarmo Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Med min kunnskap (og holdning til) Islam frykter jeg at dette blir en kort tråd. Så, her kommer lengden an på dere! Obs! Ansvarsfraskrivelse:" Hver gang jeg skriver:" Islam er," er det mine tanker som følger. De deles nødvendigvis ikke av andre og representerer hverken Diskusjon.no's eller den eieres holdning til Islam. (Har jeg nevnt at jeg er med på "GatesOfVienna", og erklærte meg som "Fjordmannist av 3dje klasse på Verdidebatt.no?) {Nytter ikke å sjekke opp den siste påstanden, Jeg ble sparka ut derfra og regner med at min profil freser i ildsjøen}). But I digress Hvorfor finnes det kvinnelige muslimer? Islam er en veldig macho mannereligion. Sånn som kristendom var inntil for 53 år siden. Nå som bøker, aviser, ukeblader, radio, internet, fjernsyn og flymaskiner finnes, hvorfor finner kvinnene seg i det? Finner i seg hva? På hvilken måte blir muslimske kvinner undertrykket? Hva mener du med macho mannereligion? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Jeg forsvarer på ingen måte religionen islam. Vil påpeke det. Men, religionene er ikke kun en bøker, men også de menneskene som "etterlever religionen". Så det dere sier er egentlig at mange av menneskene som utøver religionen gjerne ofte er gode, men dere synes de er hjernevasket, og sånn sett blir nødt til å følge religionen blindt? Også ser man en del ekstreme hendelser på TV, og sånt. Jeg ser mer på de negative resultatene av islam, det innrømmer jeg, men jeg tror ikke de kvinnefiendtlige, terroristene og jihadistene født slik. Jeg tror det er et resultat av religionen. Kan du nevne en hvilken som helst ideologi som bare kun fører med seg positive resultater? Hvis ikke, så ligger ikke problemet i selve ideologien, men ligger i det faktum at vi mennesker ikke er perfekte, og at vi aldri kommer til å bli det. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Med min kunnskap (og holdning til) Islam frykter jeg at dette blir en kort tråd. Så, her kommer lengden an på dere! Obs! Ansvarsfraskrivelse:" Hver gang jeg skriver:" Islam er," er det mine tanker som følger. De deles nødvendigvis ikke av andre og representerer hverken Diskusjon.no's eller den eieres holdning til Islam. (Har jeg nevnt at jeg er med på "GatesOfVienna", og erklærte meg som "Fjordmannist av 3dje klasse på Verdidebatt.no?) {Nytter ikke å sjekke opp den siste påstanden, Jeg ble sparka ut derfra og regner med at min profil freser i ildsjøen}). But I digress Hvorfor finnes det kvinnelige muslimer? Islam er en veldig macho mannereligion. Sånn som kristendom var inntil for 53 år siden. Nå som bøker, aviser, ukeblader, radio, internet, fjernsyn og flymaskiner finnes, hvorfor finner kvinnene seg i det? Finner i seg hva? Å bli sett på som 2. klasse vare. På hvilken måte blir muslimske kvinner undertrykket? Mangel på frihet til handling. Hva mener du med macho mannereligion? Hankjønnet er hellig og ufeilbarlig. Endret 25. april 2014 av medlem-304477 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Med min kunnskap (og holdning til) Islam frykter jeg at dette blir en kort tråd. Så, her kommer lengden an på dere! Obs! Ansvarsfraskrivelse:" Hver gang jeg skriver:" Islam er," er det mine tanker som følger. De deles nødvendigvis ikke av andre og representerer hverken Diskusjon.no's eller den eieres holdning til Islam. (Har jeg nevnt at jeg er med på "GatesOfVienna", og erklærte meg som "Fjordmannist av 3dje klasse på Verdidebatt.no?) {Nytter ikke å sjekke opp den siste påstanden, Jeg ble sparka ut derfra og regner med at min profil freser i ildsjøen}). But I digress Hvorfor finnes det kvinnelige muslimer? Islam er en veldig macho mannereligion. Sånn som kristendom var inntil for 53 år siden. Nå som bøker, aviser, ukeblader, radio, internet, fjernsyn og flymaskiner finnes, hvorfor finner kvinnene seg i det? Finner i seg hva? Å bli sett på som 2. klasse vare. Både menn og kvinner har like stort ansvar for å bygge et trygt, sivilisert og godt samfunn (se 9:71) På hvilken måte blir muslimske kvinner undertrykket? Mangel på frihet til handling. Som hva da? Hva mener du med macho mannereligion? Hankjønnet er hellig og ufeilbarlig. Hvor har du dette fra? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå