Gå til innhold

Hvorfor finnes det kvinnelige muslimer?

Anbefalte innlegg

Med min kunnskap (og holdning til) Islam frykter jeg at dette blir en kort tråd.

Så, her kommer lengden an på dere!

Obs! Ansvarsfraskrivelse:" Hver gang jeg skriver:" Islam er," er det mine tanker som følger. De deles nødvendigvis ikke av andre og representerer hverken Diskusjon.no's eller den eieres holdning til Islam. (Har jeg nevnt at jeg er med på "GatesOfVienna", og erklærte meg som "Fjordmannist av 3dje klasse på Verdidebatt.no?) {Nytter ikke å sjekke opp den siste påstanden, Jeg ble sparka ut derfra og regner med at min profil freser i ildsjøen}). But I digress :)

Islam er en veldig macho mannereligion. Sånn som kristendom var inntil for 53 år siden.

Nå som bøker, aviser, ukeblader, radio, internet, fjernsyn og flymaskiner finnes, hvorfor finner kvinnene seg i det?

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

De muslimske kvinnene finner seg i det, fordi de ikke anser det å¨være en like så stor lidelse, som det du gjør

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at de "finner seg i det" fordi de er oppdratt direkte og indirekte til dette. Det gjelder vel de fleste av oss?

Hvorfor finner narkomane seg i den behandlingen de får av samfunnet?

Hvorfor finner barn seg i at voksne skal bestemme over dem?

Hvorfor finner det norske folk seg i at penger kastes bort på u-help?

Hvorfor finner vi oss i at vi må har klær på oss når vi er i det offentlige rom?

Hvorfor finner vi oss i at vi ikke kan gifte oss med flere enn 1 person?

Er vi ikke alle indoktrinert til å finne oss i slike ting? Er det noe spesielt med islam her? Religion er vel bare en del av den kulturen som vi får plantet i oss fra samfunnet rundt?

Men det er vel flere tendenser til av muslimske kvinner rører på seg? Noen i Saudi-Arabia har vel begynt å provosere med å kjøre bil?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Kvinner i Saudi har begynt å provosere med å kjøre bil? Provosere! Smaker ikke mye av aksept hos meg.

Kanskje de anser lidelsen så stor at de risikerer å straffes. Hva sier Koranen om det? Pisking, stening eller verre?

Jeg noterer meg at innen en annen trosretning er kvinnesynet til Islam OK.

Jeg vil gjerne gå et skritt videre. Min tankegang er: Skal en oppnå noe, må de mest ekstreme motsetningene avklares først. Det er bare slik et endelig resultat kan nåes. Starter du i motsatt ende kan du end opp uten resultat og en masse bortkastet tid.

Mitt mål med denne tråden er: "Kan vi på noen måte bidra positivt til å fremskynde utviklingen i Islam"?

Derfor.

Jeg lurer på hva kvinnelige selvmordsbombere oppnår som martyrer, gutta får jo 72 jomfruer til å forlyste seg med. Er kvinnens belønning å være en av de 72? Hvis det er svaret så er islamske kvinner straffbart underkuet ihht. menneskerettighetene.

Kanskje islamske kvinner kommer til paradis kun for å underkue seg menn.

Skal flertallet i et land som Norge akseptere et slikt kvinnesyn? I religionsfrihetens navn?

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Skal flertallet i et land som Norge akseptere et slikt kvinnesyn? I religionsfrihetens navn?

Jeg er litt usikker på begrepene her. Er det ikke slik at vi har trosfrihet, men ikke religionsfrihet? Du kan tro på hva du vil, men du kan har ikke lov å utøve din religion dersom denne utøvelsen bryter med norsk lov. Er det ikke slik det er?

Som mann så er det jo fristende å akseptere et slikt syn. Et forfriskende motstykke til statsfeminismen i Norge?

Men hva kan vi gjøre? Er det ikke slik at pakistanere, for eksempel, i stor grad gifter seg med hverandre? Da blir det vel enklere å stenge ute det norske samfunnet og leve et dobbeltliv?

Hva mener du vi bør gjøre for å hindre at et kvinnesyn vi ikke liker skal spre seg og bli normalt i Norge?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på begrepene her. Er det ikke slik at vi har trosfrihet, men ikke religionsfrihet? Du kan tro på hva du vil, men du kan har ikke lov å utøve din religion dersom denne utøvelsen bryter med norsk lov. Er det ikke slik det er?

<Jo, det er nettopp slik det er, og hvordan reagerer Norge? Jo med en moralsk pekefinger, og så med straff eller trussel om straff.>

Som mann så er det jo fristende å akseptere et slikt syn. Et forfriskende motstykke til statsfeminismen i Norge?

<Typisk kristent synspunkt. Nettopp en av grunnene til at jeg er ateist.>

Hva mener du vi bør gjøre for å hindre at et kvinnesyn vi ikke liker skal spre seg og bli normalt i Norge?

Først akseptere at dette vil ta tid og koste penger. Masse penger og lang tid.

Så må vi forby universitetsgnomer å spre teoretisk kunnskap som de ervervet for 6 mnd. siden. (Av en eller annen grunn har det blitt slik at har man en utdannelse så er man ferdig utlært. I mine øyne har man det minimum som skal til for å kunne lære seg jobben i praksis.) Vi må få opp alderen på statssekretærer og rådgivere.

Men det viktigste er deg og meg. Vi må lære at annerledes ikke nødvendigvis alltid er galt.

Når jeg er utenlands og blir spurt om hvordan går det med innvandringen, svarer jeg at jeg synes vi gjør en dårlig jobb. Det tror jeg innvandrerne synes også.

Så må vi fokusere på ungdommen. En generasjon er tapt pga. forskjellen på religion og fornuft. Når gamle fossile som jeg, på begge sider, er borte så blir det bedre - dersom grunnarbeidet er gjort.

Men det skal ikke fires en tomme på kvinnesynet. Der har det norske sekulære samfunnet rett!

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Jeg er ateist jeg også. Universitetsgnom er jeg vel også!

Det er mange tråder her som tar opp problemet med religion og slavisk tro på absurde religiøse dogmer. Men jeg er mer opptatt av at religion bare en er del av problemet. Jeg er enig i at "Vi må lære at annerledes ikke nødvendigvis alltid er galt.", men jeg er litt usikker på hva du tenker på når du sier dette. Må vi ikke også godta versjonen som sier at "Vi må lære oss at det som er annerledes, også kan være galt"? Har ikke dette vært et av problemene når representantene for det norske offisielle samfunn har vært så positive til all annerledeshet som er tatt inn i landet?

Jeg tenker slik at halalkjøtt er irrasjonelt tøv, mens mange fremmedkulturelles vekt på betydningen av familie muligens kan være noe vi kan lære noe av? Jeg tror ikke vi kan lære noe verdifullt fra islam, men jeg har ikke lest Koranen eller Hadither eller hva det nå enn heter. Men jeg tror vi kan lære noe fra mer tradisjonelle kulturer som vi har glemt i dag. Jeg tenker for eksempel på hvordan de kan inkludere barn i begivenheter som fester, likstell og gatelynsjinger. Det er rart å se på tv hvordan barn inkluderes i livets begivenheter på en annen måte enn i Norge. Men nå skal jeg stoppe før jeg kommer milevis unna temaet om islam.

Lenke til kommentar

Klart vi må akseptere at de som er annerledes kan være galt. Du tar opp et vesentlig punkt!

Kritikk av innvandrere og innvandring har blitt møtt med beskyldning om rasisme. Slik avsporende argumentasjon, fra representantene for det norske offisielle samfunn, er kontra produktiv. Eller, kan det være bevisst?

Kan planen ha vært å la "problemet" vokse seg så stort at den blir innlysende for alle at "upopulære" grep må taes? :eek:

Din siste paragraf må berømmes! Kunne bare flere, på begge sider, tenke slik! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette minner meg om ateister som bruker det ondes problem for å avfeie Gud. Hvilken rolle spiller det hvor kvinnefiendtlig islam er, om islams lære er sannhet? Hvorvidt man liker guden og dogmene er knakene likegyldig, da det er en realitet man uansett må forholde seg til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette minner meg om ateister som bruker det ondes problem for å avfeie Gud. Hvilken rolle spiller det hvor kvinnefiendtlig islam er, om islams lære er sannhet? Hvorvidt man liker guden og dogmene er knakene likegyldig, da det er en realitet man uansett må forholde seg til.

Jeg tror du har helt rett i dette! Dersom jeg var muslim, er slik kritikk nærmest absurd. Men dersom en ikke tror på noen religioner, kan en jo gradere dem etter et eller annet prinsipp. For eksempel kan en forsøke å rangere religioner etter hvor mye lykke de kan realisere. Men dersom en tror at Koranen er Guds ord til menneskene, har en jo et utgangspunkt som gjør slike forsøk meningsløse. Det blir vel kanskje også en form for blasfemi?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du har helt rett i dette! Dersom jeg var muslim, er slik kritikk nærmest absurd. Men dersom en ikke tror på noen religioner, kan en jo gradere dem etter et eller annet prinsipp. For eksempel kan en forsøke å rangere religioner etter hvor mye lykke de kan realisere. Men dersom en tror at Koranen er Guds ord til menneskene, har en jo et utgangspunkt som gjør slike forsøk meningsløse. Det blir vel kanskje også en form for blasfemi?

Det du gjør her er å gjøre utfordringen til noe håndfast. Noe en kan relatere til og forhåpentligvis ønske å bidra til på en positiv måte.

Det heter seg at gjentas en løgn ofte nok, blir den sannhet. Kan et ønske, gjentatt ofte nok bli virkelighet? Det gjelder å få aksept for spørsmål tegn ved det absurde.

Dødstraff er virkelighet for Islam . For meg er det absurd. Det er derfor jeg som må åpne døren og formidle et ekte ønske om å forstå.

Lenke til kommentar

De muslimske kvinnene finner seg i det, fordi de ikke anser det å¨være en like så stor lidelse, som det du gjør

Det handler ikke om å ikke anse det som en stor lidelse.

Men det handler om at muslimer er vant til den lidelsen det er å være muslimer, for de kjenner ikke til noe annet,

Hvis du vokser opp i et miljø og med en ideologi hvor ondskapen rår, og ondskap og hykleri er det naturlige, så vil du også oppfatte ondskap og hykleri som naturlig.

Det er som stockholm-syndromet.

Muslimer blir kidnappet av islam og satt i fangenskap, og etter en stund så elsker de sitt fangenskap, og vil ikke forlate det.

Dette gjelder for alle muslimer, og spesielt kvinner.

Lenke til kommentar

Men det handler om at muslimer er vant til den lidelsen det er å være muslimer, for de kjenner ikke til noe annet,

Hvis du vokser opp i et miljø og med en ideologi hvor ondskapen rår, og ondskap og hykleri er det naturlige, så vil du også oppfatte ondskap og hykleri som naturlig.

Muslimer blir kidnappet av islam og satt i fangenskap, og etter en stund så elsker de sitt fangenskap, og vil ikke forlate det.

Og det samme gjelder faktisk for alle religiøse som har ubekreftede doktriner fra bronsealderen som "sannheter", deg også balty. Dette beviser faktisk bare ordtaket, "Den eneste som ikke ser hykleren er hykleren selv.." :no: For det du her sier gjelder også alle kristne, eller ihvertfall de fleste av dem... Men du evner ikke å se det, eller hva?

Jeg diskuterte homo ekteskap og liturgi for par av samme kjønn som biskopene nå er enige i, mer eller mindre, for en stund tilbake med en vanlig kristen (en sånn som normalt ikke vil gå ut av skapet får han er nødt til det da han anser det som en smule flaut av ymse årsaker...) og han var i mot homofilt ekteskap. Han sa: "Nå må snart kirken (DnK) komme seg inn på den bibelske veien igjen. De skal være så utrolig tolerante og inkluderende at alle skal med i kirken nå om dagen!", (er ikke ordrett hva han sa, men det var hva han mente...). Jeg må si jeg stoppet opp et lite øyeblikk, for han understreket bare det jeg har hevdet hele tiden, at også kristendom, med alle sine innbildninger og kjærlighet og elske deres neste løgner, er en ideologi som har spredning av intoleranse, fremmedgjøring og hat som en stor del av sin agenda...

Den bibeleske vei for denne fyren var altså at kirken skulle bli mer intolerant og mindre inkluderende, at folk som fx homofile SKAL plages, pines, forfølges og undertrykkes for en legning de ikke kan noe for, det var den "rette" bibelske vei" for denne karen... Sier litt om hva kristendom også fremdeles står for, da doktrinene om hva som skal skje med homofile fremdeles står i bibelen, de skal dø...

Og jeg lurer: Hvordan i all verden klarer kristne å lulle seg inn i deres innbildninger om kjærlighet og elske sin neste hvis man i de samme doktrinene krever at man tar livet av andere mennesker? Ville slike mennesker, slike kristne, rettferdiggjøre ALT denne guden gjør og hvis ikke, hvor går grensen?

Personlig ville jeg aldri ha tilbedt en gud som jeg har bedre moral enn, men dette ser ikke ut til å affisere kristne og andre dogme troende religiøse i det hele tatt. Er man en gud og et monster med en moral som ville fått enhver av oss på denne planeten til å skjemmes må man fremdeles tilbe og frykt/elske denne guddommen, man kan liksom ikke la være...

Ikke får å hitle tråden eller noe slikt, men jeg tror slike mennesker, som tror at det ikke er intoleranse og hat å forfølge og plage andre fordi diktatoren deres sier det, er faktisk ikke et spor bedre enn hirden til Hitler, som også trodde fullt og fast at de gjorde det riktige selv om de påførte andre mennesker helt urimelige lidelser... Med sammenligning forøvrig...

Muslimske kvinner er like bortkomne og indoktrinerte og hjernevasket som kristne kvinner. At kristne (norske) kvinner i dag ikke er like undertrykket som enkelte muslimske skyldes ikke kristendommen, men samfunnet rundt kristendommen, det er samfunnet som har tvunget kristendom til å slutte å undertrykke kvinner, til likestilling. Selv om man ikke skulle tro det når man snakker med kristne, da de liksom var de som kom på likestilling, menneskerettigheter og rettferdige lover om de tror de kan slippe unna med påstanden... Den "kristne" arven kaller de dette, mens de later som om det er helt andre årsaker enn kristendom at kvinner har måttet likestilles menn...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei balters :)

Ja, jeg vet jo at du tenker sånn, og det er greit for meg. Selv tenker jeg at når jeg ser noen som jeg tror har det verre enn meg selv, forteller det meg at fakta er: usikkert (fordi jeg kan ikke vite om det stemmer, jeg kan bare anta)

At noen mangler ett bein, eller sitter på gata med en kopp, eller tuller seg inn i heldekkende kleder, betyr ikke annet enn at de faktisk gjør det, og det er jeg som ut fra min egen personlige kondisjonering spekulerer på hvordan de egentlig har det. Det kan like gjerne være sånn at lidelsene tilhører bare meg, fordi alt foregår i mitt eget hode, og da er det ikke noe å bry seg om

Lenke til kommentar

Med min kunnskap (og holdning til) Islam frykter jeg at dette blir en kort tråd.

Så, her kommer lengden an på dere!

Obs! Ansvarsfraskrivelse:" Hver gang jeg skriver:" Islam er," er det mine tanker som følger. De deles nødvendigvis ikke av andre og representerer hverken Diskusjon.no's eller den eieres holdning til Islam. (Har jeg nevnt at jeg er med på "GatesOfVienna", og erklærte meg som "Fjordmannist av 3dje klasse på Verdidebatt.no?) {Nytter ikke å sjekke opp den siste påstanden, Jeg ble sparka ut derfra og regner med at min profil freser i ildsjøen}). But I digress :)

Islam er en veldig macho mannereligion. Sånn som kristendom var inntil for 53 år siden.

Nå som bøker, aviser, ukeblader, radio, internet, fjernsyn og flymaskiner finnes, hvorfor finner kvinnene seg i det?

Det er nå en god del slike macho-aktige kristne trossamfunn igjen, selv om den norske lutherske kirke har myknet opp så betyr det ikke at f.eks. baptister, jehovas vitner, med mange flere har sluttet å tro på macho-kulturen.

Det finnes også en del kristne sekter som er ganske uforanderlige. Og det å kalle den ene eller andre grupperingen av kristne retninger for sekter er jo en sport i seg selv kan det se ut til. Så den der enhetlige tankegangen om å beholde kristus som et samlingspunkt er en ganske så falmende tankegang.

Når kristne ledere kan stå på prekestolen og si at den og den kristne retningen er så fæle og ikke driver med "riktig" kristendom så, er det mye svineri innen de fleste kristnes egne rekker.

Ellers på spørsmålet om kvinnelige muslimer; De blir jo født inn i muslimtroen. Hvor man har strenge rammer og strenge ledere som underkuer kvinnene. De får jo ikke sagt så mye uten å også måtte ta straffen, som i værste fall kan lede til steining, hengning og mye galskap.

Noen kristne retninger som f.eks. JV og Smiths venner er jo ganske harde på dette med utfrysning. De utfryser selv sine egne familievenner som om de aldri skulle ha hatt noe med hverandre å gjøre, dersom de ikke omvender tilbake til "den rette troen igjen".

Så den der muslim-jakten er noe litt "bjelken i eget øye"-aktig spør du meg. Kristne må ihvertfall ikke sitte på sin høye hest og tro at de er noe særlig bedre enn muslimene. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Muslimske kvinner er like bortkomne og indoktrinerte og hjernevasket som kristne kvinner. At kristne (norske) kvinner i dag ikke er like undertrykket som enkelte muslimske skyldes ikke kristendommen, men samfunnet rundt kristendommen, det er samfunnet som har tvunget kristendom til å slutte å undertrykke kvinner, til likestilling. Selv om man ikke skulle tro det når man snakker med kristne, da de liksom var de som kom på likestilling, menneskerettigheter og rettferdige lover om de tror de kan slippe unna med påstanden... Den "kristne" arven kaller de dette, mens de later som om det er helt andre årsaker enn kristendom at kvinner har måttet likestilles menn...

Og vi skal være veldig takknemlige for svartedauen på 1300-tallet. For uten den, så hadde sannsynligvis samfunnet fremdeles vært gjennomsyret med kirkelige ledere, inkvisisjonen, heksebrenning, tortur og mye galskap.

Lenke til kommentar

Og vi skal være veldig takknemlige for svartedauen på 1300-tallet. For uten den, så hadde sannsynligvis samfunnet fremdeles vært gjennomsyret med kirkelige ledere, inkvisisjonen, heksebrenning, tortur og mye galskap.

Vet det og ja, er glad for det, på en bakvendt måte... :)

Kirken i england mistet utrolig mye makt den gangen, for det gikk plutselig opp for folk at de geistelige var like utsatt som hvermansen i gata for denne sykdommen OG at alle kirkens lovnader for det meste var bullshit unntatt straffene de delte ut med rund hånd.

Det skjedde en skikkelig omveltning etter svartedauen, for det var så via trusler og rå utnyttelse, plutselig måtte betale for å få ting gjort og det var rift om arbeiderne. Og kirken klarte aldri å stable på bena det terror veldet de hadde over befolkningen etter det, for folk så hvor mye løgn og bedrag og påstander kirken bedrev, samt at kirken ikke lenger hadde folk til å true befolkningen til lydighet (Kirken og de geistelige den gangen var noen djevelske sataner som visste hvordan de skulle undertrykke og utnytte folk på det grovste, alt i guds navn såklart) Men deres makt ble brudt da og selv om det kostet mange mennesker livet tror jeg vi skal være glad for det i dag, hvis ikke skal du ikke se bort i fra at vbi hadde sittet vettskremte hver søndag og hørte på presten som ga enveis billeter til omtrent samtelige av oss den dag i dag...

Hvordan de kristne klarer å få de infame doktrinene og de intolerante og hatefulle dogmene til å kalles for kjærlighet og å elske sin neste skjønner jeg ikke, men når man ikke har et ærlig utgangspunkt så koster det kanskje ikke så mye å juge til seg selv og andre i dette heller?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg konkluderer med at kvinner har det egentlig OK under Islam og det er fordi de ikke vet at de har det ille.

...eller så synes de også de blir urettferdig behandlet, men som sagt, finner seg i dette fordi de er overbevist om at islam er sannhet. Spørsmålet ditt blir sånn sett litt som "hvorfor finner folk seg i å være lave?" eller "hvordan kan folk akseptere at de blir eldre?"

Lenke til kommentar

Jeg konkluderer med at kvinner har det egentlig OK under Islam og det er fordi de ikke vet at de har det ille.

...eller så synes de også de blir urettferdig behandlet, men som sagt, finner seg i dette fordi de er overbevist om at islam er sannhet. Spørsmålet ditt blir sånn sett litt som "hvorfor finner folk seg i å være lave?" eller "hvordan kan folk akseptere at de blir eldre?"

Så, kvinner skal finne seg i undertrykkelse fordi slik er det bare? Fordi en hellig bok sier at de ikke er likeverdige, ble skapt som nr. 2, ikke ble skapt av jord, er mer verd enn en geit, men ikke en kamel?

At kvinner gjør det beviser kun hvor farlig religion er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...