Syar-2003 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Er viften gått til ro når CPU er kun 1-4% belastet og temperaturen lav har jeg mistanke om at den er normal. Dvs ikke feil på vifte/viftestyring. Husk at i disse tynne ultrabook "må" opphetet luft ut. De har og veldig små vifter da de er trange inni , disse små viftene støyer en del om de spinner opp i høy rotasjon. Endret 16. mars 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Well Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Er viften gått til ro når CPU er kun 1-4% belastet og temperaturen lav har jeg mistanke om at den er normal. Dvs ikke feil på vifte/viftestyring. Husk at i disse tynne ultrabook "må" opphetet luft ut. De har og veldig små vifter da de er trange inni , disse små viftene støyer en del om de spinner opp i høy rotasjon. Jeg skjønner ikke hva du mener. Vifteaktiviteten er langt fra normal, hvis det var det du mente? Den bråker så mye, at den er ubrukelig. Og dette har skjedd plutselig. Det må vel være styringen av viften som har gått berserk, da? Lenke til kommentar
sevs Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Som eier av en litt dyrere Samsung-laptop føler jeg at jeg bør skrive et innlegg. Du kan prøve å laste ned Core Temp. Da kan du se temperaturen på prosessoren internt, og skrive de her på forumet. Kan være dårlig termisk pasta. Har du nyeste drivere til Samsung Settings? Det er programmet som kommer opp hvis du trykker fn+f1. Dette er ett av leddene som styrer vifta. fn+f11 er koblet opp mot dette programmet, og det kjører i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Er viften gått til ro når CPU er kun 1-4% belastet og temperaturen lav har jeg mistanke om at den er normal. Dvs ikke feil på vifte/viftestyring. Husk at i disse tynne ultrabook "må" opphetet luft ut. De har og veldig små vifter da de er trange inni , disse små viftene støyer en del om de spinner opp i høy rotasjon. Jeg skjønner ikke hva du mener. Vifteaktiviteten er langt fra normal, hvis det var det du mente? Den bråker så mye, at den er ubrukelig. Og dette har skjedd plutselig. Det må vel være styringen av viften som har gått berserk, da? Det er ikke lett å hjelpe siden du ikke kommer med konkrete opplysninger.For meg hørtes det ut som alt plutselig ble bra når alle oppdateringer og bogging av prosessoren ga seg. Send den tilbake da. Er ingen som kan fikse dette over diskusjon.no forumet. Er ingenting som heter berserk vifte heller , så hva skal vi som leser postene legge i det utsagnet. Endret 16. mars 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Well Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Som eier av en litt dyrere Samsung-laptop føler jeg at jeg bør skrive et innlegg. Du kan prøve å laste ned Core Temp. Da kan du se temperaturen på prosessoren internt, og skrive de her på forumet. Kan være dårlig termisk pasta. Har du nyeste drivere til Samsung Settings? Det er programmet som kommer opp hvis du trykker fn+f1. Dette er ett av leddene som styrer vifta. fn+f11 er koblet opp mot dette programmet, og det kjører i bakgrunnen. Driverne lastes vel ned av Samsungs SWUpdate? Joda, det ser jeg nå. Jeg har vel alle oppdateringer satt til å skje automatisk på all nødvendig SW. Men jeg tror jeg like gjerne bare kan gi opp å finne årsaken. Jeg må sende den inn okke som. Selv med mine begrensede kunnskaper kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være styringen av viften som er feil, siden den starter for fullt i samme øyeblikk PCen starter opp. Ok, så lastet jeg ned CoreTemp. Den viser Core#0: Low: 40C High: 50C Core#1: Low 54C High: 64C Er dette noe å bli klokere av? Har du Samsung i samme familie? Hvilken type har du? Er du fornøyd? Det er flere svakheter ved denne PCen som har skuffet meg. Og prisen var nærmere kr 10.500, så da syns jeg kvaliteten burde ha vært bedre. Hengslene til lokket har hele tiden vært for slappe, og strømforsyningskontakten faller lett ut. I tillegg syns jeg batteriet har svekket seg for rask.. Og som tidligere Dell-kunde syns jeg Samsung, har elendig og tungvindt service. Lenke til kommentar
Well Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Er viften gått til ro når CPU er kun 1-4% belastet og temperaturen lav har jeg mistanke om at den er normal. Dvs ikke feil på vifte/viftestyring. Husk at i disse tynne ultrabook "må" opphetet luft ut. De har og veldig små vifter da de er trange inni , disse små viftene støyer en del om de spinner opp i høy rotasjon. Jeg skjønner ikke hva du mener. Vifteaktiviteten er langt fra normal, hvis det var det du mente? Den bråker så mye, at den er ubrukelig. Og dette har skjedd plutselig. Det må vel være styringen av viften som har gått berserk, da? Det er ikke lett å hjelpe siden du ikke kommer med konkrete opplysninger.For meg hørtes det ut som alt plutselig ble bra når alle oppdateringer og bogging av prosessoren ga seg. Send den tilbake da. Er ingen som kan fikse dette over diskusjon.no forumet. Er ingenting som heter berserk vifte heller , så hva skal vi som leser postene legge i det utsagnet. ? Nei. Absolutt ingenting har fått viften til å redusere hastighet. Den er på for fullt uansett hva som skjer. Ingenting påvirker den. Jeg vet ikke hvilke andre konkrete opplysninger jeg kan gi? (Det var temepraturen og CPU-belastningen som ble normale etter diverse automatiske oppdateringer, ikke viften.) Nei, jeg har innsett etter de første svarene og Samsungs svar, at det ikke er noen alternativ enn å sende den inn. Samtidig er jeg takknemlig for alle innspill som har kommet, og når jeg får forslag om å teste noe nytt, er det vanskelig å motstå fristelsen . Lenke til kommentar
Well Skrevet 21. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2014 (endret) Jeg kan jo oppdatere tråden for ordens skyld, før jeg melder den som "løst". PCen er levert inn, og får skiftet vifter. Dette blir dekket av garantien. Takk til alle som bidro med forslag. Endret 21. mars 2014 av Well Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå