Well Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Jeg har en Samsung Series 9 (NP900X3E-A01SE) som jeg kjøpte for under et år siden. Plutselig i dag, etter at den hadde vært avslått en kortere periode, startet den med vifte i maks hastighet. Og den vil ikke bli roligere. Jeg har forsøkt å la den stå i ro lenge (i håp om at det var prosesser som ville terminere), sjekket task manager uten å se noe spesielt, restartet den flere ganger, har kjørt CCleaner, og "restored" PC til noen dager tibake. Ingenting hjelper. Jeg har til og med støvsuget ventilasjonsgitterene. Stillemodusknappen (Fn F11) som setter PCen i stillemodus (vifte av) fungerer heller ikke. Den setter bare skjermen mørkere nå. Denne såkalte stille PCen bråker nå helt uutholdelig, og noe må åpenbart ha skjedd. Hva kan det være? Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 (endret) Jeg har en Samsung Series 9 (NP900X3E-A01SE) som jeg kjøpte for under et år siden. Plutselig i dag, etter at den hadde vært avslått en kortere periode, startet den med vifte i maks hastighet. Og den vil ikke bli roligere. Jeg har forsøkt å la den stå i ro lenge (i håp om at det var prosesser som ville terminere), sjekket task manager uten å se noe spesielt, restartet den flere ganger, har kjørt CCleaner, og "restored" PC til noen dager tibake. Ingenting hjelper. Jeg har til og med støvsuget ventilasjonsgitterene. Stillemodusknappen (Fn F11) som setter PCen i stillemodus (vifte av) fungerer heller ikke. Den setter bare skjermen mørkere nå. Denne såkalte stille PCen bråker nå helt uutholdelig, og noe må åpenbart ha skjedd. Hva kan det være? Hva kan jeg gjøre? Det fins ikke tredje parts programvare til denne maskinen, står det å lese om den. Prøv å oppdater programvaren som har med strømstyringen å gjøre. Om du har mulighet til å sjekke i bios, så se etter om Cool and quiet er enablet- før du gjør noe annet? http://www.klikk.no/teknologi/data/article668438.ece BmOnline Endret 15. mars 2014 av BmOnline Lenke til kommentar
Well Skrevet 15. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2014 Jeg har en Samsung Series 9 (NP900X3E-A01SE) som jeg kjøpte for under et år siden. Plutselig i dag, etter at den hadde vært avslått en kortere periode, startet den med vifte i maks hastighet. Og den vil ikke bli roligere. Jeg har forsøkt å la den stå i ro lenge (i håp om at det var prosesser som ville terminere), sjekket task manager uten å se noe spesielt, restartet den flere ganger, har kjørt CCleaner, og "restored" PC til noen dager tibake. Ingenting hjelper. Jeg har til og med støvsuget ventilasjonsgitterene. Stillemodusknappen (Fn F11) som setter PCen i stillemodus (vifte av) fungerer heller ikke. Den setter bare skjermen mørkere nå. Denne såkalte stille PCen bråker nå helt uutholdelig, og noe må åpenbart ha skjedd. Hva kan det være? Hva kan jeg gjøre? Det fins ikke tredje parts programvare til denne maskinen, står det å lese om den. Prøv å oppdater programvaren som har med strømstyringen å gjøre. Om du har mulighet til å sjekke i bios, så se etter om Cool and quiet er enablet- før du gjør noe annet? http://www.klikk.no/teknologi/data/article668438.ece BmOnline Takk for forslag. Jeg blir litt usikker når det kommer til å rote med BIOS, driver osv, så lenge jeg ikke har noen eksakt veiledning. Jeg fikk akkurat svar fra Samsung, som foreslo støvsuging (som jeg allerede har prøvd) og dernest å "restore" PC. (Hater det! Så mye arbeid for å sikre, reinstallere, osv). Hvis det ikke funker, mente de jeg måtte sende inn PCen. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 BIOS oppdatering er veldig lett Kan gjøres i windows viss pcen er stabil eller gjennom minnepenn før du "logger" på windows Lenke til kommentar
Well Skrevet 15. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2014 BIOS oppdatering er veldig lett Kan gjøres i windows viss pcen er stabil eller gjennom minnepenn før du "logger" på windows Hmm.. jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere av det du skrev. Jeg har nå resatt PCen til fabrikkinnstillinger, som Samsung foreslo. Det løste ikke problemet. Da vil det vel heller ikke en BIOS-oppdatering hjelpe? PCen er helt stabil og fungerer som vanlig, men bare bråker infernalsk. Jeg er positiv til å forsøke litt, men da trenger jeg beskrivelser... (Nå kan jeg ikke gjøre noen skade fra eller til.) Det er alltid noe herk å sende vekk PC. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Redd det kan være støv i vifta jeg Sett støvsugermunnen i åpningen der varmluften kommer ut i noen sekunder, se om det hjelper Viss du har muliughet til å skru av lokket under pcen, så bruker du trykkluft på boks og blåser den ren for støv, husk å hold viften i ro. Lenke til kommentar
Well Skrevet 15. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2014 Redd det kan være støv i vifta jeg Sett støvsugermunnen i åpningen der varmluften kommer ut i noen sekunder, se om det hjelper Viss du har muliughet til å skru av lokket under pcen, så bruker du trykkluft på boks og blåser den ren for støv, husk å hold viften i ro. Takk for forslag, men jeg tror faktiskt ikke at det er støv. Jeg har støvsugd alle ventilasjonsgittere med et smalt munnstykke med 2000 W støvsuger. Ja, jeg har tidligere erfaring med hva støv kan bety. Jeg støvsugde min Acer laptop da jeg måtte skifte ut et defekt keyboard. Den var riktignok brukt i nærmere 2,5 år, og der var det støv, ja! PCen ble som et annet dyr etter den operasjonen, -helt stillegående. (Acer-PCen ble så bra, med støvsuging, skifte av keyboard med et italiensk keyboard kjøpt billig fra eBay, og nytt powersupply tatt fra en annen PC, at jeg hadde ikke trengt å kjøpe denne Samsung'en, som ble kjøpt i panikk.) Denne Samsung-modellen er ikke enkel å åpne, og siden jeg fortsatt har gyldig garanti, har jeg ikke lyst til å forsøke heller.. Uansett, PC starter opp fra første øyeblikk, med viften på full guffe, og da tyder det på at det ikke kan være støv. Og problemet oppstod helt plutselig ved oppstart i dag, etter den hadde vært avslått en tid. Hvis støv hadde vært årsaken, vil jeg tro at det ville det ha gått en stund fra oppstart, til viften kjørte med maks styrke. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Du har nok rett i at dette ikke er støv. Personlig vil jeg tro at det er selve viften som bråker , så lenge datamaskinen fungerer "normalt" og ikke klokker seg ned så bør du sørge for å sende den inn til Samsung da en vifte som bråker kan være tegn på at den er på vei til å ta kvelden. Last ned et program for å overvåke temperatur på cpu / gpu og husk også å sjekke hvilken hastighet datamaskinen din kjører på. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Da er det noe annet ja. Som han over meg sier, sjekk temp. Feks hwmonitor er et kjekt program Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Tenkt at det ikke er feil i det hele tatt ? (dårlig design kanskje) Les http://forum.notebookreview.com/samsung/697887-samsung-series-9-right-fan-will-not-turn-off-ever-high-ram-usage.html Viser seg som brukeren har oppsummert at den aldri vil gå av før temperatur er under 40 grader. Oppdatere bios kan jo ha noe for seg dersom de har justert innslagene i vifteprofilen til din fordel. Hvis ikke er det ingenting å hente på bios oppdatering , og du utsetter deg kun for risikoen uten noe igjen for det. Den kan ha dårlig påført kjølepasta fra produksjon (tørket/sprukket) og således er lettere "for varm" enn da den var helt ny. Da må det demonteres og legges på om igjen pånytt. Dette gjør man alltid på verksted hvor bærbare maskiner bråker og er for varme. Endret 16. mars 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Well Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Jeg får nok bare bite i det sure eple å kontakte NetOnNet som jeg kjøpte den av. Fra Facebook veggen deres ser det ikke ut til å være noe å glede seg til. (Jeg drømmer meg tilbake til den gang jeg hadde Dell med utmerket, lett tilgjengelig service fra vanlig priset telefonnummer, og da Dell kom til meg, for å fikse PCen.. Hvorfor finner vi oss i alle disse 815 og 5-sifferede nummer-bedriftene, som ikke gidder å anstrenge seg på noen måte, selv når det er feil på produktene de selger oss?) Lenke til kommentar
Well Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Tenkt at det ikke er feil i det hele tatt ? (dårlig design kanskje) Les http://forum.notebookreview.com/samsung/697887-samsung-series-9-right-fan-will-not-turn-off-ever-high-ram-usage.html Viser seg som brukeren har oppsummert at den aldri vil gå av før temperatur er under 40 grader. Oppdatere bios kan jo ha noe for seg dersom de har justert innslagene i vifteprofilen til din fordel. Hvis ikke er det ingenting å hente på bios oppdatering , og du utsetter deg kun for risikoen uten noe igjen for det. Den kan ha dårlig påført kjølepasta fra produksjon (tørket/sprukket) og således er lettere "for varm" enn da den var helt ny. Da må det demonteres og legges på om igjen pånytt. Dette gjør man alltid på verksted hvor bærbare maskiner bråker og er for varme. Jeg tror jeg kom over den tråden før. Støyen er på PCens venstre side hos meg, og i motsetning til hva denne brukeren erfarer, slår den seg aldri av, hverken med strømledningen ute eller i stillemodus. Lenke til kommentar
Well Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Du har nok rett i at dette ikke er støv. Personlig vil jeg tro at det er selve viften som bråker , så lenge datamaskinen fungerer "normalt" og ikke klokker seg ned så bør du sørge for å sende den inn til Samsung da en vifte som bråker kan være tegn på at den er på vei til å ta kvelden. Last ned et program for å overvåke temperatur på cpu / gpu og husk også å sjekke hvilken hastighet datamaskinen din kjører på. Da er det noe annet ja. Som han over meg sier, sjekk temp. Feks hwmonitor er et kjekt program Nå er ikke min tekniske kompetanse helt på høyden, men bør jeg laste ned hwmonitor? Og hva skal jeg da teste ut? Temperatur og ? Sjekke hastigheten PCen kjører på? Hva innebærer det og hvordan gjør jeg det? Og hva vil det bety? Det ser ikke ut til å være noen vei utenom service, men man blir jo også nysgjerrig... (Får man bedre utført service om slike programmer ligger på PCen? ) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Om det er slik , altså cpu idler i taskmanager 1-5% used , og temperatur nede på 30 tallet... Vel da er det tydligvis (for meg) en defekt i pcen, kanskje da viftestyring og/eller sensor. Og ikke noe du som en vanlig bruker kan gjøre noe med annet enn å få den på service verksted. Du må sjekke det med cpu prosesser. Jeg har en ultrabook hvor vifter styres av cpuens prosentvise jobb. Husker ikke i farten terkelen men si at ved 40% gikk den hele tiden (selv om jeg ikke brukte den , og bakgrunnsprosess prosesser benyttet det av cpu) Endret 16. mars 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Well Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Om det er slik , altså cpu idler i taskmanager 1-5% used , og temperatur nede på 30 tallet... Vel da er det tydligvis (for meg) en defekt i pcen, kanskje da viftestyring og/eller sensor. Og ikke noe du som en vanlig bruker kan gjøre noe med annet enn å få den på service verksted. Du må sjekke det med cpu prosesser. Jeg har en ultrabook hvor vifter styres av cpuens prosentvise jobb. Husker ikke i farten terkelen men si at ved 40% gikk den hele tiden (selv om jeg ikke brukte den , og bakgrunnsprosess prosesser benyttet det av cpu) Men viften kan vel ikke startes som følge av for høy prosessoraktivitet, når viften er på full styrke allerede mens den starter opp, og også etter en factory reset? Hvorfor skulle prosessoren da plutselig være så busy? Jeg har brukt PCen i snart ett år, og den har alltid oppført seg normalt, inntil dette skjedde helt plutselig ved en oppstart i går. Feil ved viftestyringen høres logisk ut, syns jeg (uten å ha videre peil, selvfølgelig). Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Jeg bare sier at konstruksjonen av dette med vifte kontroll kan være sammensatt. Altså kan være en sum av flere ting inkl temperatur og prosessor load i en eller annen faktorberegning som trigger logikken for full vifte speed. Vet ikke hvordan det er på din Samsung, men den logikken som skal styre dette høres uansett ut som misfungerende enten den er av den ene eller andre sorten. Endret 16. mars 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Well Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Jeg har nettopp begynt å ta en siste titt på PCen og er i ferd med å laste ned HWMonitor. Jeg syns nå at PCen virker unormalt varm. Fra TaskManager syns jeg det ser ut som den er unormalt aktiv, men så er jeg heller ikke så vandt til å tolke all infoen der. På performance, viser den CPU ca 74%. Men siden alt er nå reinstallert er det kanskje noen maseprosessorer av bloatware som forstyrrer? Nå kjører jeg HWMonitor, men vet ikke helt hvilke parametre jeg skal se etter. Den oppgir TZ00 56 garder Celcius og TZ01 30 grader Celcius.. Det spiller kanskje ingen rolle, for jeg må jo sende den på service likevel. Lenke til kommentar
Well Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Jeg får bare også takke alle for hjelpen! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Du skal finne temp under core eller lignende Lenke til kommentar
Well Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Du skal finne temp under core eller lignende Med flere tips, måtte jeg slå på PCen igjen. Denne gangen er den ikke tilkoblet nettet. Etter å ha vært på i ca 10 min, har temperaturene Core#1 og Core#2 ligget konstant og fluktuert rundt 40C. Denne gangen er PCen også normalt kjølig. (Da den var påslått sist gang og jeg syns den virket varm, var den tilkoblet nettet, og Norton bloatware poppet opp, og jeg prøvde å få den unna, og slo på Windows Defender i stedet,som måtte oppdateres men kunne ikke slå på Window firewall, igjen pga parasitten Norton, osv. osv. .. M.a.o. den høye aktiviteten i sted, tror jeg kunne skyldes bloatware-prosesser? Nå viser også Task Manager CPU på mellom 1-4%.) Så hvis både CPU viser lav aktivitet(?), og prosessortemperaturen er normalt lav(?), er det noen konklusjoner som kan trekkes fra dette? Eventuelt kan noen feilårsaker utelukkes ut fra dette? (Jeg tror forresten også at den tidligere må ha vært opptatt med oppdateringer, for når jeg nå slo den av installerte den 87 oppdateringer! Reinstallerte PCer har en tendens til å bli hyperaktive.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå