Queens84 Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Hadde meg ett Olympus Tg-620 å vil nå bytte ut dette siden jeg ikke var fornøyd med bildene det tar... Har sett på følgende kamera nå men klarer ikke bestemme meg for hvilket... Vil helst ha Støt sikkert å vanntett siden jeg er mye på reising.. Olympus Tough TG-2 Panasonic Lumix DMC-FT5 Olympus Stylus TG-830 Hva mener dere her inne som er det beste av disse kameraene eller har dere andre anbefalinger ? Vil ikke ha GOpro eller noe sånt... Takk for svar Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Du burde vel egentlig ikke velge et kamera som en annen syns er best, du burde vel velge det DU selv liker best...:-) Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Har ingen erfaringer med noen av kameraene du nevner, men jeg har selv sett meg ut Tough TG-2 når jeg får råd til det. Jeg synes denne siden gir et godt overblikk over de enkelte kameraenes styrker og svakheter, du kan enten søke opp enkeltkameraer eller sammenlikne de mot hverandre: http://snapsort.com/compare http://snapsort.com/compare/Olympus-Stylus-Tough-TG-2-iHS-vs-Olympus-Tough-TG-830-iHS http://snapsort.com/compare/Olympus-Stylus-Tough-TG-2-iHS-vs-Panasonic-Lumix-FT5 EDIT: For mer dyptpløyende anmeldelser og omtaler bør man selvsagt gå andre steder, f.eks. her på akam eller dpreviews.com EDIT 2: Her er en samleanmeldelse av fjorårets rugged-kameraer. Felles for disse er jo dessverre problemer med heller dårlig bildekvalitet, så det er ikke sikkert det er dette du er ute etter hvis det er problemet med ditt nåværende kamera..? http://www.dpreview.com/reviews/2013-waterproof-roundup Endret 14. mars 2014 av This is David 1 Lenke til kommentar
Queens84 Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 Eniig i det rogkas , men når har jeg ikke så veldig mye peiling på Foto generelt så spør her om andre har erfaringer Takk for den This is David , skal se på linkene senere når jeg er ferdig på jobb Går mot TG-2 tror jeg her å Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Går mot TG-2 tror jeg her å Du ser på kameraer i en gruppe som er optimalisert ut fra helt andre hensyn enn bildekvalitet. Det betyr ikke at du ikke kan få en forbedring i forhold til det du har med f.eks TG2. Det er imidlertid bare ett kamera som virkelig skiller seg ut på bildekvalitet og det er Nikon AW1, men da er du også over på et mye større og dyrere kamera. http://www.akam.no/artikler/sniktitt-nikon-1-aw1/137846 https://prisguiden.no/produkt/nikon-1-aw1-194903 Ellers kan denne videoen være grei å se: Endret 14. mars 2014 av se# Lenke til kommentar
Queens84 Skrevet 15. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2014 Hmm Nikon AW1 frista ja , men er i litt høyere prisklasse en jeg hadde tenkt meg da ... Men jeg hadde TG-620 før , bildekvaliteten på TG-2 er vel en del bedre en det ? Følte TG-620 tok veldig dårlige bilder , mye uklare å dårlige .... Takk for svar Se# Lenke til kommentar
Queens84 Skrevet 15. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2014 Sitter forresten å lurer på om jeg virkelig trenger Støt sikkert å vanntett kamera , er egentlig sjelden jeg tar under vanns bilder for å si det sånn... Om bildekvaliteten er såpass dårlig på disse Kameraene vet jeg ikke om det er verdt det i forhold til Støt sikkert å vann Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 (endret) Mitt råd er å beholde ditt TG-620 og bruke det på de dagene/turene som trenger vanntett kamera. I tillegg bør du heller kjøpe et kamera som har egenskaper du føler du mangler i dag. Savner du mye zoom/tele kan du kjøpe et kamera med mye zoom (men det trenger normalt mye lys for å gi gode bilder, eller så blir det stort og dyrt). Vil du reise lett kjøper du et lite kompaktkamera med fokus på gode bilder (Canon S110 eller lignende). Ønsker du å ta bedre bilder i lite lys så kan du se på små systemkamera uten speil, disse får man på tilbud ned i et par tusenlapper når de er i ferd med å bli erstattet av nyere modeller. Hvor stort er budsjettet, og hva pleier du å fotografere? Endret 15. mars 2014 av Frobe Lenke til kommentar
Queens84 Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Ja er inne på tanken å bare beholde TG-620 å kjøpe meg ett bedre kompakt kamera ... Nei budsjette jeg tenkte meg er på rundt 3500 eller noe rundt der... Har sett litt på Sony Cyber-Shot DMC-RX100 + Sony CyberShot DSC-RX100 II Tenkte på ett a dem , men faller mot Sony Cuber Shot RX100 siden II er så mye dyrere... ( Kan jeg forvente noe pris dropp på nr II i nær fremtid tror dere ? ) Frister jo veldig med GPS på kamera da siden Geocaching eller hva det er kaldt virker veldig praktisk Blir helst brukt på reiser , er mye ute å reiser på fritiden , USA, Mexico ,Thailand osv... SÅ blir tatt bilde a alt mulig egentlig Hva tenker du/dere om det ? er veldig redd for at jeg skal bli missfornøyd me bildekvalitet om jeg feks velger Olympus Tough TG-2, Panasonic Lumix DMC-FT5, Olympus Stylus TG-830... Takk igjen for svar Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Sony RX100 er et bra kamera, vanskelig å finne noe bedre i den størrelsen. Tror neppe prisen på RX100 faller så mye, men II-modellen har større potensiale til å falle i pris hvis det kommer en ny modell. Jeg er ikke oppdatert på produktsyklusen til Sony kamera. 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Jeg er ikke oppdatert på produktsyklusen til Sony kamera. Vet ikke om de har noen fast sykel på RX100-kategorien, men begge de to første ble lansert på sommeren med rundt et års mellomrom. Fortsetter de slik blir det V3 om noen måneder, men to lanseringer er for lite til å trekke noen konklusjoner om neste modell. RX100 Mk II får nå litt konkurranse fra Canon G1X II som snart kommer i butikkene så da kan det jo hende at prisene justeres, ellers har ikke RX100 (Mk II) så veldig mange direkt konkurrenter. 1 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Ja er inne på tanken å bare beholde TG-620 å kjøpe meg ett bedre kompakt kamera ... Nei budsjette jeg tenkte meg er på rundt 3500 eller noe rundt der... Har sett litt på Sony Cyber-Shot DMC-RX100 + Sony CyberShot DSC-RX100 II Tenkte på ett a dem , men faller mot Sony Cuber Shot RX100 siden II er så mye dyrere... ( Kan jeg forvente noe pris dropp på nr II i nær fremtid tror dere ? ) Frister jo veldig med GPS på kamera da siden Geocaching eller hva det er kaldt virker veldig praktisk Blir helst brukt på reiser , er mye ute å reiser på fritiden , USA, Mexico ,Thailand osv... SÅ blir tatt bilde a alt mulig egentlig Hva tenker du/dere om det ? er veldig redd for at jeg skal bli missfornøyd me bildekvalitet om jeg feks velger Olympus Tough TG-2, Panasonic Lumix DMC-FT5, Olympus Stylus TG-830... Takk igjen for svar RX100 er ekstremt mye bedre enn de andre du vurderer så velg det hvis du ikke tar over halvparten av bildene dine under helt ekstreme forhold eller under vann. Jeg har hatt mitt R100 i jakkelomma i et år og det har blitt vått og fullt av sne men det har gått helt fint så det er ikke sånn at man må være ekstremt forsiktig med det. Man må bare tenke på at det ikke burde være ute i regnet over lengre tid uten god grunn. Lenke til kommentar
Queens84 Skrevet 17. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2014 Tror jeg går for RX100 siden jeg ikke er så veldig mye under vann for å si det sånn, å siden bildekvalitet virker å ikke være så veldig topp på noen av dem ekstrem kameraene Mulig jeg drøyer ett par mnd for å se om det blir noe prisnedgang på Rx100 MK2 ... Frister med GPS på kamera , men er ikke verdt 2000 føler jeg... Takk for svar alle Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Tror jeg går for RX100 ... Frister med GPS på kamera... Lommevennlig og kompakt kamera med strømsugende WiFi og GPS er tingen..... men har man plass til flere batterier og lader på ryggen..... Lenke til kommentar
Queens84 Skrevet 17. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2014 Haha så du mener GPS å WIFI er bare tull på kamera ? Det var ett seriøst spm Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Haha så du mener GPS å WIFI er bare tull på kamera ? Det var ett seriøst spm Jeg tar i mot all funksjonalitet med takk, også GPS og WiFi, men jeg synes ikke at de er blant de viktigste funksjonene. Flageborg har forøvrig rett i at både GPS og WiFi tar en god del batterikapasiet så det gjelder å skru de av hvis det ikke er lett å få ladet eller du har ekstra batteri. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Har du seriøst bruk for GPS og Wifi så anskaff det, det flageborg sannsynligvis vil fram til er at det gjør innhogg på batteriet og kompaktkameraer som bruker skjermen/elektronisk søker har ikke akkurat rå batterilevetid fra før. Ene Olympusen min med batterigrep kan vel klare ca 650 bilder mens tilsvarende Nikon med batterigrep (begge har 2 batterier hver) overkant av 2000 bilder til sammenligning. 1 Lenke til kommentar
Queens84 Skrevet 17. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2014 Hmm nei er ikke noe jeg har veldig brukt for , men som Se# sier tar også imot alle funksjoner med takk Viste bare ikke om GPS var noe som var veldig kjekt å ha i henhold til at det tagger hvor bilder er tatt osv Men som sagt , WIFI er ikke noe jeg har brukt for å GPS er vel mer "Kjekt å ha " ... Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Tar du mange utendørsbilder som er vanskelig å lokalisere i etterkant kan det være kjekt med GPS. Vil du dele eller laste opp bilder på tur uten å ha med PC er WiFi kjekt (ennå kjekkere er det hvis man kan bruke WiFi som trådløs fjernkontroll + søker). Jeg har kamera med en av disse tingene hver, men det var ikke derfor jeg kjøpte dem. Etter det jeg har lest er MK2 merkbart bedre på bilder i lite lys, og har bevegelig skjerm. Dette er også verd litt penger. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Haha så du mener GPS å WIFI er bare tull på kamera ? Det var ett seriøst spm Ja, hvis du ikke har mer enn ett kamerahus.....og med en kompakt er det også moro å filme litt. Skjermen trekker en del strøm.....og etter en times bruk er det tid for lading - igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå