TheSnidr Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Jeg reinstallerte windows fra USB med 64-bit ISO filen som linkes til her: http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/c0e78d7a-883d-4caa-a8c0-1e127a14612a/windows-7-home-premium-download Maskinen fungerer, men skjermoppløsningen er helt feil. Skjermen har en oppløsning på 1920x1080, men windows lar meg sette den til max 1400x1050. Skjermkortet mitt er Ati Radeon 5870, så jeg installerte den offisielle driveren, men når jeg rebooter vises bare skrivebordsbakgrunnen og ingenting annet - ikke musa, ingen ikoner, og om jeg trykker ctrl+alt+delete blir skjermen svart. Starter jeg med "siste fungerende instillinger" får jeg denne beskjeden: https://www.dropbox.com/s/62lljhhvcsqpay6/Screenshot%202014-03-14%2011.03.09.png Hva skjer? EDIT:Jeg reinstallerte windows fordi mange funksjoner bare sluttet å fungere, deriblant opplasting til internett. Men opplastingshastigheten er fortsatt i kjelleren: Alle hastighetstester timer ut når jeg tester internetthastighet. Hva kan dette komme av? Og hvorfor fungerer opplasting på andre datamaskiner på samme nettverk, men ikke på min? Endret 14. mars 2014 av thesnidr Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Har du flere skjemer tilkoblet? Har du nyeste driverene? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Husk å last ned nyeste skjermkort driver fra amd.com Så må du huske å laste ned alle nye drivere til alt annet fra hver enkelt produsent. Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 Har som sagt prøvd å oppdatere til nyeste skjermdriver, men da var kun bakgrunnen synlig ved reboot. Prøvde nettop å få windows til å automatisk sjekke etter oppdateringer, men da får jeg denne feilbeskjeden: https://www.dropbox.com/s/75pau3xf3anys6j/Screenshot%202014-03-14%2011.49.36.png Ikke særlig deskriptivt. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Har du installert chipset-drivere? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Du har kun 1 skjerm tilkoblet? Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Lastet ned noe jeg tror er en chipset driver herfra. Har kun en skjerm tilkoblet EDIT:Finnes det eventuelt en windows ISO fil som fungerer bedre enn den jeg brukte? Har ikke hatt så store problem med å få ting til å fungere ved tidligere reinstallasjoner EDIT2: Fikk Windows Update til å fungere. Dette kan ta litt tid Endret 14. mars 2014 av thesnidr Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 Nei, funker fortsatt ikke. Slik ser skjermen ut om jeg starter PCen med oppdatert skjermkortdriver (Ati radeon 5800 series ettellerannet): https://www.dropbox.com/s/odat1w7ozhr7hnq/2014-03-14%2011.00.54.jpg Ingenting annet enn skrivebordsbakgrunnen er synlig. Hvorfor skjer dette? Hvordan reinstallerer man normalt windows? Hvis jeg reinstallerer windows på nytt, hva må jeg gjøre for å få alt til å fungere som normalt? Hvordan oppdateres vanligvis drivere, må man laste alle ned individuelt? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Om du kan, kopier over alle filer som du vil ta vare på til en annen disk. Restart maskinen med cd/usb inni og boot derifra Velg så custom installasjon, velg å slette OS disken. Den skal nå stå som tom. Om OS disken er valgt skal du nå bare trykke neste, så starter installasjonen Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Jeg har en egen SSD for windows, så jeg formaterer den alltid når jeg reinstallerer windows. Spørsmålet mitt gjelder vel mer hva som skjer etter at windows er installert. Reinstallerte på nytt med en annen .iso fil, samme problem, får ikke valgt den faktiske oppløsningen til skjermen Endret 14. mars 2014 av thesnidr Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Det høres ut som om du mangler vesentlige drivere for den hardware'n du har ... Bare for hovedkortet trenger du ofte 3-4-5 ulike driverpakker. (Chipset, network, audio, storage, osv.) Finn ut hvilket kort du har, inkludert revisjonsnummer og så videre, og så leter du etter drivere på support-sidene til hovedkortprodusenten (Asus?) Hvis du åpner Device Manager, så vil du se om det er noen 'devicer' som mangler driver. Da står det et gult spørsmålstegn der. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 angående skjermoppløsningen så er det faktisk noen skjermer som man må installere drivere til for at de skal fungere optimalt Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Hovedkortet er Asus Crosshair 3 Formula. Skal prøve å finne drivere når jeg kommer hjem fra jobb. Fant forøvrig en annen fyr med samme problem: https://forums.geforce.com/default/topic/696354/geforce-drivers/after-graphic-driver-installed-win7-startup-only-with-background-no-icons-no-nothing-/ EDIT:Okay, ser ut som de som spurte om flere skjermer var inne på noe. Glemte at jeg hadde TVen koblet til, men trodde ikke den ble telt med da den ikke var på. Dataskjermen ble registrert som skjerm nr. 2. Fikset det ved å endre skjerminnstillingene via TVen Endret 14. mars 2014 av thesnidr Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Der har du det ja Var TVen som kødda det til ? Skjedde meg en gang for lenge si, plugget ut TVen og voila Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå