atwater Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Sitter å vurderer om jeg skal trimme min A3, men er litt usikker på hvor det er lurest å kjøpe fra og om det eventuelt ødelegger noe i bilen over tid. Har sett på denne, https://www.autopower.no/?Page=Tuning&view=vehicle&type=Car&id=1469 Og denne, http://www.bsr-tuning.no/produkter/t2367/ Bilen er en Audi A3 1,6 TDI S-Tronic 2010 modell. Er også klar over at dette må godkjennes av Statens Vegvesen, kan dette by på noen problemer? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Å godkjenne dette hos Vegvesenet vil koste deg en "formue". Nå slenger jeg bare ut tall her, men jeg vil vedde på at 90% ikke gjør chiptuning godkjent hos Vegvesenet. Og ja, du vil oppleve raskere slitasje på deler generelt. Girkassa for eksempel, som må ta i mot et mye høyere moment en originalt. Endret 14. mars 2014 av Vertical^ Lenke til kommentar
atwater Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 Takk for raskt svar. Kjenner nå at chiptuning ikke ble aktuelt lenger... Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Vil nok tro at tuning kan funke på din bil. BSR sin økning var ikke så stor når det kom til økning i moment, så bilen takler det nok veldig greit. Prisen er jo veldig god for litt ekstra kraft, men personlig ville jeg aldri dratt innom Statens Vegvesen og fått det godkjent. Det betyr jo da at du kjører en bil med ulovlig endret effekt, men det er en risiko man tar. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 Godt å vite at den vil tåle det.. Men er ikke så veldig gira på å kjøre rundt i frykt om at jeg kan bli stoppet og få saftig bot. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Etter som jeg har skjønt vil en "Powerbox" bare gi mer drifstoff til motoren. Det vil enkelt sees om du ligger bak en Diesel bil i motbakkene og han gir på. Da velter det sort røyk ut av eksosen. En chiptuning vil, i de mer seriøse tilfellene, gi en økning i turbotrykket og en mer optimalisert innsprut av drivstoff til motoren. men om det er til det bedre for motoren? Det er vel et annet spørsmål. Men de fleste bilprodusentene bygger ikke motorer for Norge spesielt. det vil da si at en motor skal fungere like godt i Norge som i Afrika.(det kan være noen forskjeller i kjøleløsning ol. Men selve motoren er ikke særnorsk) Det betyr at den skal fungere på drivstoff som er laget på en annen måte en det som vi har. Og det er ofte drivstoff av en dårligere kvalitet en det vi har. Så det produsentene gjør er at de lager en motor som skal tåle alle disse forskjellene. Det betyr at vi som har en bedre drivstofftype en f.eks mange andre land, kan hente ut mer effekt. Problemet er at produsentene ikke bygger noe sterkere en det som det må være, untatt i skjeldene tilfeller. det vil da si at en økning på motoren ikke er det beste for drivverk, bremser, kløtsj, foringer osv. så om du lurer på å trimme motoren, så vil selve motoren i de fleste tilfeller tåle det. Men husk at kjeden er ikke sterkere en det svakeste leddet. Og jeg kan helt sikkert garantere at Forsikringen ikke vil bifalle det, samt at staten vil ha noen kroner om det blir oppdaget. i de fleste tilfeller 60-70 000,- Endret 14. mars 2014 av bytrollet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå