Gå til innhold

Låse koblinger i excel

Anbefalte innlegg

Jeg har et excel-dokument (doc1) med en del koblinger til et annet exceldokument (doc2).

doc1 blir sendt til en annen partner via epost, og den andre partneren endrer visse ting i dokumentet (ikke de koblede verdiene) før det blir sendt tilbake til oss.

Vel tilbake til oss var ideen at doc1 skal hente oppdaterte verdier fra doc2 som kan ha blitt endret i mellomtiden.

Dessverre opplever jeg problemer med at koblingene forandrer seg.

Når vi sender doc1, ser koblingen for eksempel slik ut:

='\\ARKIV\fellesarkiv\Bestillinger\Dagbrukere\[bookingnummer_DAGSENTER.xlsm]XXXXX Seniorsenter'!B7

Men når doc1 kommer tilbake, er koblingen endret:

='C:\Bestillinger\Dagbrukere\[bookingnummer_DAGSENTER.xlsm]XXXXX Seniorsenter'!B7

Finnes det en måte å låse dette på slik at referansen ikke forandrer seg?
(Har prøvd låsing av celler, beskyttelse av både ark og bok, men virker ikke...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lover ikke at dette virker, men prøv:

Gå til menyen Alternativer for Excel (hvor den befinner seg avhenger av Excelversjon, opplys helst om sånt). I kategorien Avansert, finn gruppen "Når du beregner dene arbeidsboken" og fjern haken ved "Oppdater koblinger til andre arbeidsbøker".

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gå til menyen Alternativer for Excel (hvor den befinner seg avhenger av Excelversjon, opplys helst om sånt). I kategorien Avansert, finn gruppen "Når du beregner dene arbeidsboken" og fjern haken ved "Oppdater koblinger til andre arbeidsbøker".

Beste hilsen Harald

Det du nevner her gjelder oppdatering av verdiene... ikke formelen...

Lenke til kommentar

Beste hilsen Harald

Det du nevner her gjelder oppdatering av verdiene... ikke formelen...

Javisst. Dumme meg trodde formler var til for å oppdatere verdier. Fint du fant ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...