Gå til innhold

87 i 60 sone, feilmåling?


per96

Anbefalte innlegg

Hei!
Ble målt 87,2 km/t i kveld, og dermed mistet jeg kortet på stedet. I den stressede situasjonen samtykket jeg alt og erkjente straffeskyld.. Når jeg kom hjem så nevnte mora mi at det kan hende at dem kan ha feilmålt. Dette var en gjennomsnittsmåling. Så kan det hende dem kan ha feilmålt den ène kilometeren for mye? Grunnen til at jeg kjørte sånn som jeg gjore var at mamma har sterk astma og er i tillegg svært forkjølet, og ba meg kjøre til butikken å kjøpe nesespray. Jeg synes hun pustes såpass tungt at jeg syns det var så ekkelt å høre at jeg fortet meg. Dem påsto at dette ikke er nødverge, det vet jeg, og man skulle ringt i stede for til ambulansen. Men mamma sa at hun ville først prøve å få åpnet nesen. Som jeg forsto så tok ikke dem dette med i betraktning.
Politimennene sa noe med 78 km/t, men det er ikke det jeg har lest..

Lest at man kan ha til og med 86 i 60 soner.

Er 18år, hadde 0 prikker fra før av. Ja, vet dem er litt strengere med dem i prøvetiden, men kunne bare fått maks 6 prikker. Og derfor sitter jeg og lurer på om det er vits å diskutere med dem i ettertid om det er en mulighet for feilmåling?

Vet at jeg har kjørt for fort, og har tenkt på konsekvensene også i ettertid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sitter jo egentlig og sier at det mest sannsynligvis ikke er feilmåling, tviler på at du har noen sak.

Sitter å sir at det var galt å kjøre så fort, uansett forhold siden det ikke var direkte livstruende. Men de tok ikke hensyn eller skrev ned om hvorfor jeg kjørte fortere enn det som er lov. Men ja, er usikker om det var rett eller ikke..

Du som ble tatt i kroken?

Tatt i arendal

Lenke til kommentar

Det blir skrevet en rapport, den kan du be om innsyn i. Det blir bare spekulasjon om forumet skal begynne å vurdere sjansene for at det kan ha skjedd en feilmåling i din sak.

Tror jeg skal ta en tur i morgen til politiet for å forsikre meg om at de får det med seg, og høre om det er en mulighet for feilmåling.

Lenke til kommentar

Den offisielle målingen, 87,2 km/t, skal være med alle feilmarginer fratrekt. Altså, hvis målingen viste 90,0 km/t og feilmarginen er 2,8 km/t så regner de ut 90-2,8 = 87,2.

 

Strekningsmåling skal vel gjøres så vidt jeg vet alltid med faste fotobokser, så hvordan kan det ha seg at du snakket med politiet? Kanskje det var en punktmåling og ikke strekningsmåling? Arendal hadde per i mai i fjor ingen strekningsmåling. FAQ og slik virker strekningsmåling. Strekningsmåling viser alltid lavere enn topphastighet på strekningen og er "snill" på den måten, men de er svært nøyaktige og trekker derfor ikke fra noe særlig feilmargin.

 

Punktmålinger er mindre nøyaktige enn strekningsmålinger og man kan være uheldig å bli målt på tidspunktet man har topphastighet. Mindre nøyaktig betyr at det trekkes fra en større feilmargin før du får det offisielle resultatet.

 

Strekningsmålinger er vist stoppet over hele landet fra 26. februar i år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Politiet utfører rutinemessig strekningsmåling ved hjelp av hjelpemidler som stoppeklokke og police pilot.

 

Dette er tillatt i følge GP 4027 (Instrukser for politiets trafikktjeneste)

 

Vedlagt er GP 4027, det kan være lurt å lese denne for å se om man finner noe feil ved politiets arbeid.

 

GP 4027 er et offentlig dokument, så det er fullt lovlig å dele det som jeg gjør her.

GP 4027 versjon februar 2013.pdf

Lenke til kommentar

Du kan trekke tilbake samtykket i ettertid.

Det som skjer då er at politiet fortsatt beholder førarkortet beslaglagt, men politiet må då ta saken opp i tingretten innan tre veker for å opprettholde førarkortbeslaget.

 

Dersom dette ikkje blir gjort så får du igjen sertifikatet når det har gått tre veker. Men dette er berre middlertidig til saka er avklart. Saka kan bli avklart på ein av to måtar, enten at saka blir henlagt eller ved at du blir dømt i retten.

 

Sidan farta er så høg så får du uansett ikkje tilbud om forenkla forelegg, så sånn sett så taper du ikkje så mykje på å trekke tilbake samtykket.

Men ein bruker å dømme strengare straff ved dom i retten, men der får du også muligheita til å argumentere med eventuell feilmåling.

Dersom du er i tvil om kva som lønner seg så vil det være lurt å skaffe seg advokathjelp til å vurdere kor sterke bevisa er og om det er rom for å betvile bevisa.

Lenke til kommentar

Den offisielle målingen, 87,2 km/t, skal være med alle feilmarginer fratrekt. Altså, hvis målingen viste 90,0 km/t og feilmarginen er 2,8 km/t så regner de ut 90-2,8 = 87,2.

 

Strekningsmåling skal vel gjøres så vidt jeg vet alltid med faste fotobokser, så hvordan kan det ha seg at du snakket med politiet? Kanskje det var en punktmåling og ikke strekningsmåling? Arendal hadde per i mai i fjor ingen strekningsmåling. FAQ og slik virker strekningsmåling. Strekningsmåling viser alltid lavere enn topphastighet på strekningen og er "snill" på den måten, men de er svært nøyaktige og trekker derfor ikke fra noe særlig feilmargin.

 

Punktmålinger er mindre nøyaktige enn strekningsmålinger og man kan være uheldig å bli målt på tidspunktet man har topphastighet. Mindre nøyaktig betyr at det trekkes fra en større feilmargin før du får det offisielle resultatet.

 

Strekningsmålinger er vist stoppet over hele landet fra 26. februar i år.

Du har tydeligvis aldri blitt tatt av sivilen.. :whistle:

 

Alle som blir tatt for fartsoverskridelse av sivil(eller uniformert for den saks skyld) tjenestemann i bil, blir tatt for gjennomsnittshastighet, ikke punkt.

Du tenker på laser/radar, mens "mobile kontroller" type sivilbil alltid måler med kamera og klokke, altså gjennomsnitt over typisk 1-2 km.

Det er på dette viset man typisk blir målt på motorveier og andre høyhastighetssteder, du har kanskje lagt merke til at det ikke finnes fotobokser eller laser-kontroller i 100-sone - 100-sone overvåkes alltid med biler.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For dere som ikke gidder lese GP4027, så blir gjennomsnittsfartsmålinger alltid ilagt en sikkerhetsmargin. Minste sikkerhetsmargin som kan gis er 20 meter i løpet av en måling. Har selv gjennomført flere tusen slike målinger, og mulighetene for å gjøre feil er svært små. Målingen gjennomføres ved at man måler tiden politibilen bruker, på å tilbakelegge den distansen bilen som måles har kjørt.

 

En police pilot, eller Trip Track, som nå er det vanlige måleinstrumentet i en politibil, er rett og slett en pulsmåler med en kalkulator. Enheten er koblet til politibilens drivverk/abs som gir nøyaktig informasjon om avstanden politibilen tilbakelegger i løpet av en måling. Ved målingene brukes fastpunkter langs veibanen, slik som lyktestolper, vegmerking, skilt m.m

 

Målingen foretas slik:

 

Før bilen som måles kommer fram til ett fastpunkt, startes tidsenheten på police pilot/trip track

 

Etter at bilen som måles passerer dette fastpunktet, startes distansemåleren

 

Deretter ligger politibilen bak kjøretøyet som måles over en strekning som bestemmes av politibetjentene selv. Allt avhenger av trafikk, stedsforhold og hastigheten på det målte kjøretøy. Går det jævlig fort, er det vanskelig å finne gode fastpunkter, noe som gjør at målestrekningen gjerne blir lengre.

 

Målingen avsluttes ved at tidsenheten stoppes etter at bilen som måles passerer ett fastpunkt.

 

Distanseenheten stoppes minimum 20 meter før politibilen kommer fram til samme punkt.

 

På denne måten bakes sikkerhetsmargin inn i målingen ved at kjøretøyet måles over en kortere strekning enn den som egentlig er tilbakelagt, samtidig som man bruker lengre tid enn det som er tilfelle. På denne måten får kjøretøyet en lavere gjennomsnittshastighet enn det som er reellt.

 

Det å bli "tatt" i gjennomsnittsmåling er alltid å "foretrekke" for den som sitter bak rattet på målte kjøretøy. Man får masse sikkerhetsmargin, noe som vanligvis utgjør rundt 10-15 km/t i lave hastigheter, og fra 20-50 km/t i veldig høye hastigheter. Lasermåling og fotoboks opererer til sammenlikning med 3 km/t "sikkerhetsmargin".

 

mvh trafikksnuten

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...