line95 Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hei! Jeg er interessert i å begynne å bruke proteinpulver, men er litt usikker på hva jeg burde velge. Jeg er en jente på 17 - ikke særlig sterk, men heller litt tynn hehe (50 kg). Derfor ønsker jeg å styrke kroppen! Har gjerne lyst å prøve et proteinpulver som kan drikkes rett etter trening. Og er det greit å bruke det som en erstatter for kveldsmat? Har sett på disse to typene: - Diet Protein fra proteinfabrikken.no (enten smaken chocolate heaven eller strawberry surprise) - Protein Delite fra proteinfabrikken.no Og forresten: Jeg vil veldig gjerne ha noe som smaker godt! Kan ikke grue meg til hver eneste proteinshake Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Jeg bruker ikke noe proteinpulver selv, prøver å få i meg alt gjennom et sunt kosthold. Det anbefaler jeg deg også å gjøre. Proteinpulver er dyrt, og de eneste som har bruk for det er de som trener veldig mye og har problemer med å få i seg nok gjennom normal kost. Du som har så lav vekt vil uten problemer kunne få i deg alt du trenger gjennom et normalt kosthold. Lenke til kommentar
line95 Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Jeg bruker ikke noe proteinpulver selv, prøver å få i meg alt gjennom et sunt kosthold. Det anbefaler jeg deg også å gjøre. Proteinpulver er dyrt, og de eneste som har bruk for det er de som trener veldig mye og har problemer med å få i seg nok gjennom normal kost. Du som har så lav vekt vil uten problemer kunne få i deg alt du trenger gjennom et normalt kosthold. Er egentlig fullt klar over hva du sier, men det er vanskelig for meg å gå opp i vekt (da spesielt i forhold til styrke). Har prøvd i et par år nå, i tillegg til styrketrening for å bli sterkere - likevel får jeg aldri ønsket resultat. Virker som om jeg er født til å være spinkel Derfor hadde jeg lyst til å prøve noe nytt - proteinpulver! Fortsatt ikke noe å anbefale, eller? .. Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 (endret) Tror det er andre på dette forumet som kan svare mye bedre enn meg på kosthold meeeen jeg prøver meg Du kan prøve å skrive ned hva du spiser i løpet av en uke, for så å regne ut hvor mange kalorier det tilsvarer. I følge denne artikkelen http://bramat.no/kosthold/livsstil/121-slik-regner-du-ut-kaloribehovet-ditt kan du gange kroppsvekten din med 45 for å finne hvor mange kcal du bør få i deg i løpet av en dag for å ha en vektøkning. For ditt tilfelle blir det ca 45 * 50 = 2250 kcal. Så hvis du hver dag en stund fremover spiser over 2000 kcal vil du gå opp i vekt, sånn er det bare Kombiner dette med trening, og så kan du gå over til å spise normalt når du har nådd ønsket vekt. Edit: For å finne ut hvor mye kalorier det er i maten du spiser kan du bruke f.eks. diett.no Endret 13. mars 2014 av In Ter Face Lenke til kommentar
sondrejens1 Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Tror ikke det er mange som er uenig når jeg sier at 100% Whey Gold Standard er en av de beste på smak og kvalitet. Nesten like godt å blande med vann som med melk! http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/100-whey-gold-standard Ikke kjøp de der du har linket til, de er alt for små og kommer ikke til å vare særlig lenge..! Angående han som postet lengre opp, proteinpulver er ikke dyrt med tanke på protein per krone. En sånn boks med proteinpulver som jeg linket til (2.3 kg) varer i 71 dager hvis du tar en om dagen. Er egentlig fullt klar over hva du sier, men det er vanskelig for meg å gå opp i vekt (da spesielt i forhold til styrke). Har prøvd i et par år nå, i tillegg til styrketrening for å bli sterkere - likevel får jeg aldri ønsket resultat. Virker som om jeg er født til å være spinkel Derfor hadde jeg lyst til å prøve noe nytt - proteinpulver! Fortsatt ikke noe å anbefale, eller? .. Skjønner godt at du tenker "kanskje jeg bare er født til å være spinkel" når du ikke klarer å gå opp i vekt eller styrke, har tenkt sånn selv. Men kan garantere deg at det er fordi du ikke spiser nok. Selv trodde jeg at jeg spiste nok og jeg bare var "velsignet" med en guddommelig forbrenning som gjorde at alt jeg spiste om til støv. Men kan love deg at det ikke er sant. Hvis du setter deg ned og tenker over hva du får i deg gjennomsnittlig om dagene (hadde vært greit om du hadde postet det her for mer veiledning!), så ser du kanskje at du får ikke i deg så mye som du tror du gjør. Og er det greit å bruke det som en erstatter for kveldsmat? Både ja og nei, men realistisk sett, nei. Hvis du allerede sliter med å spise, så vil du ha problemer med å legge på deg, og å bytte ut et måltid med en proteinshake (ettersom det er mere kalorier i en kveldsmat enn en proteinshake), så vil du slite enda mer med å legge på deg. Kan forklare at du kan det og, men det blir kanskje litt for teknisk. Men til syvende og sist, en proteinshake om dagen vil ikke gjøre deg mye sterke med mindre du spiser godt nok fra før av..! Du må spise mere! Hvis du vil ha mer hjelp så kunne du ha listet hva du spiser om dagen, og kanskje hva du trener. 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 (endret) Men til syvende og sist, en proteinshake om dagen vil ikke gjøre deg mye sterke med mindre du spiser godt nok fra før av..! Du må spise mere! Hvis du vil ha mer hjelp så kunne du ha listet hva du spiser om dagen, og kanskje hva du trener. Syvende og sist; vil ikke gjøre noe forskjell gitt at man spiser adekvate mengder fra de respektive kildene. Endret 14. mars 2014 av Dukien Lenke til kommentar
line95 Skrevet 15. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2014 Takk for svar Når det gjelder spising syns jeg det er litt vanskelig.. Klarer ikke å spise så mye uten å få dårlig samvittighet, men det er noe jeg prøver å bli flinkere på. Kan jo fortelle om hverdagsrutinene mine i forhold til trening og mat :-D Forkost: 1 banan og et glass melk. Lunsj: To grove skiver med leverpostei og vann. Mellommåltid: drikker ca. 1 liter vann i løpet av skoledagen + at jeg spiser et eple eller en annen frukt. Middag: Veldig varierende - alt i fra kjøttboller til wok Trening: håndballtrening i 1 t 45 min, kondisjon i 1 t eller styrke og kondisjon i 1,5 t. Kveldsmat: to grove skiver med leverpostei og et glass melk. Skal sies at jeg bare trener 4 ganger i uken da :-) Lenke til kommentar
War Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Med tanke på 85g protein vil dekke ditt behov burde det være lett. Men det krever at du faktisk endrer det du spiser og får inn litt mer protein i måltidene. Ønsker du ikke det så vil en shake på 25g til 2 av måltidene fikse biffen. Man kjøper 3-4kg-bøtte, ikke en boks på 300g Ved å legge til proteinen i dagens oppsett vil du legge til kalorier også. Skal bare 200kcal mer en du forbruker for å gi de ønskede resultatene, men med din trening vil jeg tippe du burde øke med iallefall 600kcal pr dag i første omgang. Du ligger vel på 1300kcal med litt flaks, med din/e aktivitet og mål burde du satse på ca 2000 i første omgang. Lenke til kommentar
sondrejens1 Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 (endret) Sjekka hvordan kaloriene dine er fordelt. Du spiser rundt 1210 kalorier om dagen, mest sannsynlig mindre (kommer an på hva og hvor mye til middag du spiser. Skrev inn 500 der, som er ganske normalt for en vanlig person å spise). Dette er ganske lite. Som War sier, så ville jeg satset på å spist opp mot 2000 kalorier, og enda litt mer siden du har håndballtrening. Ikke helt sikker, siden jeg ikke trener mye cardio, men du forbrenner sikkert rundt 400 kalorier(?) på ei decent økt, som vil si at du ligger på rundt 800 kalorier på treningsdager (farlig lavt!) Proteininntaket ditt per dag er rundt 40g (hvis du har kjøtt til middag), som ikke er veldig optimalt for å bygge styrke, som igjen er grunnen til at du ikke får særlig fremgang i treningen din. Med en proteinshake om dagen ville du ligget på 70g-75g om dagen (+235 kalorier hvis du blander med melk). Som er også litt lite. Det beste ville vært rundt 110g om dagen hvis du har styrketrening. Hva er høyden din forresten? EDIT: Glemte å legge til et glass melk på kveldsmat og, som betyr at du ligger på ca 1300 kalorier, nice gjetta War! Endret 16. mars 2014 av Jænsen 1 Lenke til kommentar
yahoocom Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 kan anbefale Star Nutrition Whey-80 ( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå