Tesio Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Jeg lurer litt på jobbmulighetene en har etter å ha studert kommunikasjonsteknologi (siv.ing). Er litt interessert i å vite litt om arbeidsoppgaver, da jeg ikke finner så mye på nett. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er usikker på om jeg vil studere datateknikk eller kommunikasjonsteknologi. Som jeg ser er datateknikk mer rettet mot utvikling av systemer/programmering mens komtek er mer rettet mot signaler og telekom/nettverk. Etter endt studium i datateknikk kan man jobbe med mye, f.eks programmerer/IT-konsulent. Har skjønt at man stort sett kan jobbe med det samme hvis man går komtek, men da er vel datateknikk studenter mer ettertraktet pga programmringsbakgrunnen? Jeg lurer på om det er mer man kan jobbe med innenfor komtek? Hvilke store bedrifter finnes i denne komtek-bransjen? Hvordan arbeidsoppgaver kan man ende opp med (f.eks sikkerhet)? Hvordan er forskjellen på lønnsnivået mellom en som har studert datateknikk og en som har studert komtek? Noen her som har studert komtek som kanskje kunne delt litt erfaringer? Lenke til kommentar
ITRulesForever Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Nå har ikke jeg studert komtek, men jobber sammen med folk som har det. Lønnsmessig er det i utgangspunktet ikke noe som skiller dem, men komtek har i større grad oppgaver relatert til sikkerhet og infrastruktur. Hvis du ser på Linked inn på folk som har utdannelsen ser du det er mye konsulenter. På dateteknikk kan du fint ta en del komtek fag. Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Med bakgrunn fra Komtek ser jeg for meg at det er primært Telekom-bedrifter som er ute etter deg, da som i alle mulige bedrifter som har behov for å tilpasse kommunikasjonsteknologien til deres tjenester/virke. Du vil nok også passe godt til å bekle stillinger som sikkerhetskonsulent, da som en som står for implementasjon av både fysiske og kodemessige sikkerhetsløsninger, men dette er litt avhengig av hvilken mastergradsretning du velger. Personlig vil jeg anbefale deg å ta Datateknikk som førstevalg, og dette er noe jeg har diskutert med studieveiledere og professorer fra IDI (Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap) og ITEM (Institutt for Telematikk, hvor Komtek inngår). Foreleseren min, som selv er en del av ITEM, tok selv det som tilsvarte Datateknikk, og anbefalte meg å heller ta Datateknikk, da Komtek's særegenheter kan lettere tilpasses hos en eventuell arbeidsgiver, enn hvis du går Komtek og skal prøve å bekle en stilling som er "ment" for en fra Datateknikk. Lønnsnivået er jo på sett og vis inkommensurabelt, men du vil nok være best ruttet og kvalifisert til de fleste rene utviklingsjobber ved å ta Datateknikk, og deretter vil du også få best betalt. Endret 27. mars 2014 av Crumpler Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 (endret) Med bakgrunn fra Komtek ser jeg for meg at det er primært Telekom-bedrifter som er ute etter deg, da som i alle mulige bedrifter som har behov for å tilpasse kommunikasjonsteknologien til deres tjenester/virke. Du vil nok også passe godt til å bekle stillinger som sikkerhetskonsulent, da som en som står for implementasjon av både fysiske og kodemessige sikkerhetsløsninger, men dette er litt avhengig av hvilken mastergradsretning du velger. Realiteten her er at 90% blir konsulenter. Vårt firma på ~150 har et 20-tall med komtek master fra NTNU, De er ansatt de siste 3-4 årene og flere kommer til høsten, i tillegg fra informatikk, datateknikk og ymse Endret 28. mars 2014 av LordjOX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå