Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vær så snill! Gi meg litt ekstra energi til å lykkes.

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vet ikke om dette er riktig tråd, eller hvorfor jeg skriver dette. Jeg føler bare at jeg må få det ut, ut av hjertet. Det har sittet fast der lenge. Det har vært som en mørk klump i kroppen som ikke har ment å være der. En ekstra belastning å bære på

Jeg går 2.vgs nå. Jeg hadde ganske greie karakterer ifjor med en 6er og 5 i resten av avgansfagene (5 fag). Jeg har så lyst til å komme inn på odontologi, spiller ingen rolle hvor, så lenge det er i Norge.

Forrige termin fikk jeg 5 i fys, s1, biologi.(4 i kjemi, men aldri strevd mye med dette faget, skal klare meg her). Det jeg sitter og er redd for hele tiden er Biologi og Fysikk. Det var på nippet at jeg fikk 5 i fysikk, og jeg frykter det verste. Tentamen og neste prøve kan ødelegge alt.

I biologi blir tentamen mest sannsynlig et helvete. presentasjon teller 0%, mens utspørringen skal telle 100%. Vi får vite tema 1 døgn rett før. Jeg har egentlig b bare pugget masse fakta før. I de fleste sammenhenger har de bare blitt pugget sånn at de er der, men jeg har ikke helt "kunnet" det.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom dette, denne siste perioden.

Pray to god, miracles do happen.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I biologi må du først og fremst få en oversikt og se sammenhengen mellom ting. Viser at du at du forstår hvordan ting henger sammen er du langt på vei, og så det er lurt å kunne et godt eksempel i de viktigste temaene. Om det er noe du syns er vanskeli å huske kan du prøve å lage enkle huskeregler, som f.eks om du sliter med å huske forskjellen på staver og tapper kan du tenke at om natten er det mørkt, og da må du bruke en stav for å finne frem.

Nå er det noen år siden jeg tok biologi 1, så jeg husker ikke helt pensum der, men det skal i hvert fall være overkommelig. Husk at detaljene er ikke det viktigste om du ikke må ha en toppkarakter. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Slapp av.

I verste fall må du ta et år ekstra for å ta opp igjen fag, noe de aller fleste må uansett. Kjenner folk som har brukt flere år på å forbedre snittet sitt.

You can do it! Lykke til! :)

Lenke til kommentar

I biologi må du først og fremst få en oversikt og se sammenhengen mellom ting. Viser at du at du forstår hvordan ting henger sammen er du langt på vei, og så det er lurt å kunne et godt eksempel i de viktigste temaene. Om det er noe du syns er vanskeli å huske kan du prøve å lage enkle huskeregler, som f.eks om du sliter med å huske forskjellen på staver og tapper kan du tenke at om natten er det mørkt, og da må du bruke en stav for å finne frem.

Nå er det noen år siden jeg tok biologi 1, så jeg husker ikke helt pensum der, men det skal i hvert fall være overkommelig. Husk at detaljene er ikke det viktigste om du ikke må ha en toppkarakter. :)

Med "toppkarakter", mener du 6 eller 5?

Jeg har prøvd å liksom pugge litt etter hvert "underkapitel", altså hver overskrift i kapitletet. Men det føler jeg blir liitt dårlig siden da er det nesten helt nødvendig at jeg starter helt fra første kapittel for å få en viss flyt. Fordi hvis jeg plutselig får et spørsmål som har innhold midt i kapittelet, føler jeg at jeg glemmer noen detaljer, og alt blir litt rotete. Hvordan øvde du? Hva slags notater tok du?

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar

Jeg er veldig interessert i naturvitenskap, og arbeidde veldig mye med biologi og kjemi. I biologi leste jeg gjennom hvert kapittel og noterte ned alt som jeg syns va viktig. I tillegg pugget jeg figurer. Husk at læreren legger vekt på det han syns er viktig i undervisninger. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...