OleHenrikHaugen Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Hallo! Jeg har pusset opp ett rom og jeg har tenkt og ha noe høytalere der. Jeg vil ha noen som passer til rommet sånn at høytaleren har samme farge og sånt. Jeg har lyst på en diskant høytaler øverst ved taket, og så trenger jeg en subwoofer nede ved gulvet. Det beste hadde vært om de kunne gått på bluetooth. Men det går med vanlige ledninger, men høytalerene må være aktive, vil ikke ha en forsterker som jeg kobler høytalerene inn i. Jeg har aldri gjort dette før, men ville prøve meg på det. Har noen peiling på dette? Det må være god lyd så du kan høre alle tonene og stemmene godt. Helst ikke alt for dyr. Og fungerer det med vanlige treplater rundt høytaleren? Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Har du vurdert innfellingshøyttalere? Aktive er det ikke så mye utvalg på, hverken nytt eller DIY. Hvorfor er dette viktig for deg? Skal du bygge selv vil jeg anbefale å kjøpe et kit, hvis ikke må du konstruere delefilteret selv, og det er ingen jobb for en nybegynner! Høyttaleren bør bygges i MDF, da dette er det døeste trematrialet du får kjøpt.Ulempen med MDF er at det ikke er pent, så det trenger finish. Lenke til kommentar
OleHenrikHaugen Skrevet 13. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2014 Far min er jo musiker og han har mange høytalere fra før av og vi har prøvd de her, men det blir så uklar lyd. Igjen jeg har ikke peiling på dette her, men det kan være noe med den forsterkeren vi brukte. Vi har noen høytalere som passer inn til rommet, men de er bare på 4 ohm og forsterkeren tar bare 6 - 8 ohm. Er innfellingshøytalere det beste alternative? Ja kan jo det, følger alle elementene med da? Kan vel bare ta noen treplater utenpå MDF-platene og beise de? Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 13. mars 2014 Del Skrevet 13. mars 2014 Far min er jo musiker og han har mange høytalere fra før av og vi har prøvd de her, men det blir så uklar lyd. Igjen jeg har ikke peiling på dette her, men det kan være noe med den forsterkeren vi brukte. Vi har noen høytalere som passer inn til rommet, men de er bare på 4 ohm og forsterkeren tar bare 6 - 8 ohm. Er innfellingshøytalere det beste alternative? Ja kan jo det, følger alle elementene med da? Kan vel bare ta noen treplater utenpå MDF-platene og beise de? Kan du forklare litt mer om hva du legger i uklar lyd? Hva savner du i lydbildet? At forsterkeren er ratet 6-8 ohm er ingen hindring for å bruke 4 ohm høyttalere, det avgjørende er hvor strømsterk den er. Bør testes i praksis, mye mulig det fungerer uten problemer ;-) Innfellingshøyttalere er en ide hvis du uansett skal henge høyttalerne oppunder taket og vil at de skal gjøre så lite ut av seg som mulig. Men det er ikke nødvendigvis det beste alternativet, men det bør med i vurderinga. Eks http://www.hifiklubben.no/Products/dali-phantom-ikon-in-wall-hoyttalere-4315/ Lenke til kommentar
OleHenrikHaugen Skrevet 14. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2014 Åja:) Ja det jeg mener med uklar lyd er at viss du hører på noen gamle sanger sånn som johnny cash sine så hører du ikke alle gitartonene. Bassen er veldig dårlig, og viss sangen "går" fra den ene høytaleren til ddn andre så hører du bare bassen, men ikke stemmen hans. Def savner jeg i musikkbildet. Ja det hadde jo vært en mulighet det, men du tror jeg må opp på det prisnivået for noen gode høytalere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå