Gå til innhold

Under 3500 med grei manuell kontroll?

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et kamera nr 2 som jeg trenger til hovedsaklig lyssatte omgivelser, som regel stående på stativ.

I all hovedsak vil avstanden være gitt, det samme med lys osv, så jeg trenger nogenlunde manuell kontroll - dvs ha mulighet til å skru av automatikken (gjerne enkeltvis, men ikke noe krav) etter jeg har kalibrert bildet.

Lyd er ikke viktig da jeg tar dette opp separat. Ellers må kameraet kunne filme 25p@1080p AVCHD. Det må kunne kjøres på strøm fra nettet. At menyene ikke er for knotete er også et klart pluss. Wifi, cinema mode og annet dilldall er jeg gjerne foruten.

Hører noen bruker fotokamera til å filme og at dette gir mye mer for pengene, men er litt skeptisk da jeg ikke er veldig flink med det kameratekniske aspektet og allerede har mye å sette meg inn i. Trenger også mulighet for autofokus under filming, og har skjønt at dette ikke nødvendigvis er mulig på mange modeller.

Er det noen som har tips her til hvilken vei jeg skal gå? Har fra før et Canon Legria HF G30 som jeg er veldig fornøyd med, men det er jo i en annen prisklasse. Har ellers ikke noe i mot å kjøpe brukt.

Endret av mvno_subscriber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket gopro eller tilsvarende?

Systemkamera/speilrefleks "fotokamera" vil gi veldig bra bildekvalitet siden sensoren er relativ stor og gjengir mye detaljer, men disse kameraene har en opptakstid på ca. 30min. før de stopper automatisk, kan startes opp igjen umiddelbart. Flere systemkamera har relativ god autofokusfunksjon og det er nok bare speilreflekskameraet Canon 70D som gir noe tilsvarende i dag med det koster endel mer en 3500.-

Hvilket systemkamera som burde fungere for deg har jeg ingen formening om.

Lenke til kommentar

GoPro er ikke aktuelt da jeg trenger zoom (ser jeg ikke spesifiserte dette). 30 minutter opptak er OK, men er avhengig av at de kan stå på med bilde uten å ta opp over lengre tid da jeg helst ikke vil rekalibrere dem for hver gang (dette er også årsaken til at de må kunne gå på strøm fra stikkontakt, vet ikke om dette noensinne er et problem).

Ser Sony RX100 og Sony NEX5R får gode skussmål, men dette er igjen fotokamera så vet ikke helt hvordan de vil forholde seg i min situasjon. Panasonic HC-V510E virker som et ganske rimelig kamera med tilsynelatende ok spesifikasjoner, men finner ingen tester. Har som sagt ingenting i mot å kjøpe brukt, hvis det må til på et slikt begrenset budsjett.

Lenke til kommentar

En liten oppfølger. Etter en del frem og tilbake kjøpte jeg Sony NEX5RK (18-55mm objektiv og blits) på Japan Photo til 2999.

Jeg har nå filmet med det og er svært positivt overrasket. Ja, man får veldig lett denne "filmlooken" (selv om det ikke alltid er ønskelig, men ved å justere f-stop osv kom jeg frem til et greit resultat). Men kameraet gir fantastiske bilder, og har umiddelbart blitt en kjempefin kompis til mitt Canon HF G30, siden jeg nå lettere kan velge uttrykket jeg ønsker.

Noen viktige punkter:

• Fotokameraet kan ikke gå på strøm direkte fra nettet. Jeg måtte lade den med en USB-kabel (= lang ladetid), og var litt nervøs hvordan den ville holde ut mine sessions som ofte varer noen timer inkludert oppsett og kalibrering. NEX5 har visstnok ikke topp batterikvalitet sammenlignet med andre kameraer, men klarte prøven med glans (38% batteri etter oppsett ca 25min, 1 times filming samt overføring til PC). Den skrur seg av når den ikke brukes, men husker innstililngene du hadde sist (som jo er det som virkelig betyr noe!).
  • Manuelle innstillinger var langt lettere å få til enn forventet. Zoom og fokus på objektivet er perfekt når jeg setter opp, og innstillingene er ganske enkle å få til - selv om det er tydelig jeg kan programmere knappene til å bli enda bedre. Uansett, trengte ingen bruksanvisning og tok kort tid å sette seg inn i (jeg kan ingenting om foto).
  • NEX5 har vippbar skjerm, noe som er uvurderlig for meg da jeg er alene og sparer mye tid på å stille inn mens jeg ser forfra, uten å gå frem og tilbake hele tiden.
  • Kameraet var lite nok til å få plass nedi videokamerabagen, en riktig fin reisekamerat mao
  • Størrelsen gjorde det også lett å plassere den i kriker og kroker hvor videokameraet ikke hadde fått plass.
  • I all hovedsak brukte jeg videokameraet mens jeg ordnet lysoppsett, vinkler osv. Å ha et kamera som kan stå på hele tiden er til god hjelp; her hadde NEX5en kommet til kort.

Kort oppsummert, så var det for meg en veldig god opplevelse å kjøpe et fotokamera til å filme med, men da et med riktige spesifikasjoner (25p og vippbar skjerm var viktig). Prisen var jo også fantastisk lav. Jeg tar opp lyd separat så trengte kun mikrofonen til å synke med klapping.

Derimot hadde jeg nok ikke klart meg like godt om dette var kamera nr 1, det hadde raskt blitt mye knot -- og går batteriet ut, så er det tre timer til neste gang (med mindre du har ekstra batterier osv). Men i kombinasjon med "ekte" videokamera - fantastisk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...