Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd ved svinging til venstre

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg eier en Volvo V40 2001 med forhjulsdrift som de siste månedene har hatt en ulyd når jeg svinger til venstre og retter opp igjen, og hvis jeg kjører på f.eks en fartsdump.

Jeg var innom Bilia og spurte om dette. En mekaniker kom ut og hørte på lyden, og bestemte seg for å prøve å fylle på litt servoolje uten hell. Uten å kunne si hva dette kom av, sa han at det ikke var noe farlig og at den eneste ulempen ved dette var selve lyden.

Det er verdt å nevne at lyden blir svakere eller helt borte når det er vått ute.

Jeg finner mange forumtråder om ulyd ved sving, men ingen gode forklaringer på selve lyden, så det blir litt vanskelig å sammenligne. Legger derfor ved en link til lydklipp og håper noen kan hjelpe!

Om så feilen ikke er klar, si gjerne i fra om det er ting dere tror det kan være som jeg selv kan sjekke uten å ha spesielt mye peiling på bil. Er student, så vil gjerne se om jeg kan lokalisere feilen selv før en eventuel tur på et verksted.

På forhånd takk!

https://soundcloud.com/kjetil-saastad-olsen/ulyd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å poste kyden youtube. Får beskjed å registrere meg og slå av adblock for å høre lydklippet.

Funker fint uten registrering og med adblock på, du trykker nok på feil plass ;)

Ang. lyden, høres jo nesten ut som noe servo-summing? Har du bankelyder/slag eller er det bare den summe lyden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Høres ut til å være foringen i dempertårnet, dvs øvre innfesting av fjærbein. Dersom dette stemmer, må foringen byttes for at det skal bli 100%. Dette koster fort en del, men det holder en stund dersom man trykker oppi litt smørefett (grease).

Lenke til kommentar

Prøv å poste kyden youtube. Får beskjed å registrere meg og slå av adblock for å høre lydklippet.

Funker fint uten registrering og med adblock på, du trykker nok på feil plass ;)

Ang. lyden, høres jo nesten ut som noe servo-summing? Har du bankelyder/slag eller er det bare den summe lyden?

Det er kun den summelyden, ingen slag- eller bankelyd overhodet

Høres ut til å være foringen i dempertårnet, dvs øvre innfesting av fjærbein. Dersom dette stemmer, må foringen byttes for at det skal bli 100%. Dette koster fort en del, men det holder en stund dersom man trykker oppi litt smørefett (grease).

Takk for svar! Hvor/hvordan finner jeg ut av om det er dette som er problemet?

Endret av saastadolsen
Lenke til kommentar

Høres litt servo ut ja.. Dempertopp er også aktuelt. HAr også opplevd lingende lyd/symptom fra en bremse kloss. Kommer lyden hele tiden eller kun når bilen triller?

Hvis du ser inn i hjulbuen over dekket så ser du fjera. Inni fjera går demperen. Følg dette "beinet" opp til motorrommet så du finner dempertoppen. Få noen til å ratte mens du kjenner på den etter vibrasjon, lyd e.l.

Prøv å få noe sprayfett nedi noen kriker og kroker der opp og se om det ble bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hadde samme feil selv, på en MB. Lyden var ikke helt lik, men jeg merket den kun når været var tørt, bilen var fullastet og jeg kjørte over en fartsdemper. Ikke alltid den kom da heller.

Uansett: sprayfett er egnet for feilsøking, men vil trolig løse problemet for en kort periode. Hos meg sa de at enten måtte foringen byttes, eller så kunne man smøre godt med grease oppi foringen.

Lenke til kommentar

Høres litt servo ut ja.. Dempertopp er også aktuelt. HAr også opplevd lingende lyd/symptom fra en bremse kloss. Kommer lyden hele tiden eller kun når bilen triller?

Hvis du ser inn i hjulbuen over dekket så ser du fjera. Inni fjera går demperen. Følg dette "beinet" opp til motorrommet så du finner dempertoppen. Få noen til å ratte mens du kjenner på den etter vibrasjon, lyd e.l.

Prøv å få noe sprayfett nedi noen kriker og kroker der opp og se om det ble bedre.

Lyden kommer kun ved kjøring på dumper, eller når man svinger til venstre uavhening om bilen er i fart eller ikke.

Skal ta å sjekke ut senere i dag, takk for beskrivelse! :)

Hadde samme feil selv, på en MB. Lyden var ikke helt lik, men jeg merket den kun når været var tørt, bilen var fullastet og jeg kjørte over en fartsdemper. Ikke alltid den kom da heller.

Uansett: sprayfett er egnet for feilsøking, men vil trolig løse problemet for en kort periode. Hos meg sa de at enten måtte foringen byttes, eller så kunne man smøre godt med grease oppi foringen.

Da skal jeg prøve å smøre på med grease! :)

Forresten, er det vanskelig å bytte foringen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...