Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

tidligere eier har ikke skiftet adresse

mr_s

Anbefalte innlegg

I 2012 kjøpte jeg et hus på tvangssalg. Jeg mottok brev adressert til tidligere eier, sendte i retur med info ang tvangssalg og ny eier. Brev rettet til tidligere eier havner stadig i min postkasse, og selv om jeg sender i retur mottar jeg nye brev... Tid og kostnader tilhørende returerte brev summerer seg til et høyt nivå, og jeg lurer på hva og hvor jeg kan gå for å stoppe dette.tlf hans er fortsatt registrert her, og jeg har gitt beskjed til posten flere ganger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan forsøke å kontakte folkeregisteret, siden det er straffbart å ikke melde flytting til folkeregisteret.

Folkeregisterloven:

"§ 7.Den som endrer bosted i Norge, plikter innen 8 dager etter flyttingen å melde dette til Skattekontoret.

§ 16.Dersom strengere straffebestemmelser ikke kommer til anvendelse, blir forsettlige eller uaktsomme overtredelser av denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av loven å straffe med bøter. [...]"

Se http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1970-01-16-1 for hele loven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Tvangssalg av hus fører ofte med seg at "selger" ikke melder flytting, at kreditorer kommer på døra med stålinnlegg i skoene og at postkassa fylles med regninger og krav.

Kryss over adresse, påfør adresse ukjent og legg i rød postkasse/posthus. Mange kreditorer har påførsel på konvolutten om at ulevert post ønskes i retur.

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å kontakte folkeregisteret, siden det er straffbart å ikke melde flytting til folkeregisteret.

Folkeregisterloven:

"§ 7.Den som endrer bosted i Norge, plikter innen 8 dager etter flyttingen å melde dette til Skattekontoret.

§ 16.Dersom strengere straffebestemmelser ikke kommer til anvendelse, blir forsettlige eller uaktsomme overtredelser av denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av loven å straffe med bøter. [...]"

Takk! akkurat dette jeg trengte =)

Lenke til kommentar

Folkeregisterloven:

Skjønner ikkje helt korfor du mener du trenger dette, for det har jo ikkje noe med deg å gjøre.

At posten blir lagt i din postkasse er ikkje noe problem for deg med mindre du gjør det til ett problem. Som sagt før, dersom det ikkje hjelper å si ifra til Posten at vedkommende ikkje bor på den adressen lenger så kaster du det i søpla. Det er ikkje ditt ansvar å rydde opp for tidligere eier.

Lenke til kommentar

D....

En klassisk catch 22.

Hvor skal de sende bøtene om ikke til den sist kjente adresse?

Det koster dem mer å sende til feil adresse enn å finne den rette (hvis det i det hele tatt finnes en ny adresse).

En klassisk catch 22.

Hvor skal de sende bøtene om ikke til den sist kjente adresse?

Han lar seg nok finne på et vis. Og uansett er det bare å sende et brev til i retur, det er jo ikke store saken.

Mitt tilsvar var direkte relatert til postingen før mitt innlegg. For ordens skyld har jeg sitert denne.

Om folkeregisteret anmelder manglende flyttemelding fordi det ikke finnes noen ny adresse og dette resulterer i bøteleggelse. Hvor skal denne da sendes om ikke til den sist folkeregistrerte adresse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...